MARTELA

Martela on yksi Pohjoismaiden johtavia työympäristöihin keskittyneitä yrityksiä tarjoten käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tämän päivän työympäristöön. Martelan tavoitteena on tarjota asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen alan parhaita palveluita sekä laadukkaita, ergonomisia ja innovatiivisia tuotteita. Nopeat toimitukset ja toimiva palveluverkosto tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä.

Martelan monipuoliset asiakasratkaisut vaativat taustalleen laadukkaan järjestelmän, jotta asiakkailla on aina käytössään tarvitsemansa tiedot tuotteista ja palveluista. Asiakkaiden tarvitsemia materiaaleja ovat esimerkiksi kuvat, markkinointitekstit ja eri kieliversiot sekä kalusteiden  mitta-ja materiaalitiedotlaaturaportit, ympäristötiedot sekä suunnitteluun liittyvät CAD-piirrustukset. Muotoilualan yrityksessä myös suunnitteljaan liittyvä tieto on tärkeä osa markkinointia. Kaikkea tätä tietoa hallinnoidaan Adeonan kautta.

Martela tuotetiedonhallinta

MONIKANAVAISUUS EDELLÄ

Keskitetyn tuotetiedonhallinnan tarpeen taustalla oli web-uudistus ja tavoite, että uudet verkkosivut palvevat mahdollisimman hyvin eri sidosryhmiä. Keskitetty aineistonhallinta mahdollisti sen, että julkaiseminen voitiin automatisoida globaaliin verkkopalveluun, maakohtaisiin verkkopalveluihin, globaaliin mediapankkiin, tuotetietointraan sekä tuotekortteihin. Jaetut tiedot palvelevat laajasti eri kohderyhmiä. Martelan markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Minna Andersson tiivistää:

Asiakkaat ovat kiitelleet lisääntynyttä tiedon määrää. Tavoitteena on valjastaa tuotetiedot seuraavaksi myyjien käyttöön.

SALES TOOL MYYNNIN VAUHDITTAJANA

Myyntimateriaalin tuotantoon Martela käyttää Adeona Sales Tool -työkalua. Ensisijaisesti Sales Tool on myynnin apuväline, jota tällä hetkellä hyödynnetään kuvallisten tarjousten tekemiseen. Sales Toolin avulla kullekin asiakkaalle saadaan tarjous nopeasti eteenpäin oikeilla tiedoilla.

Mediapankin kautta tiedostojen jakaminen onnistuu sujuvasti ja tuotekuvat, logot ja erilaiset liitetiedostot löytävät oikealle omistajalleen. Mediapankissa kuvista muodostuvat eri konversiot automaattisesti, jolloin ne sopivat monenlaisiin käyttötarpeisiin.

MARTELAN MEDIAPANKIN OMINAISUUKSIA

Kieliversioiden hallintaan  ratkaisu löytyi automattitaitosta. Tuotekortit taittuvat InDesignissa hetkessä, ja tuotteiden vaihtoehtoiset kuvat saadaan suoraan ohjelman käyttöön. Tietoja voidaan päivittää aina viime metreille asti, jolloin varmistetaan, että painoon ja asiakkaalle saadaan viimeisin voimassaoleva tieto, esimerkiksi materiaaleista tai hinnoista.

Keskitettyyn tuotetiedonhallintaan siirtyminen vaati teknologian lisäksi ajatusmallin muuttamista. Minna Andersson tiivistää:

Opimme ajattelemaan uudella tavalla ja näkemään uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnassamme. Ilman Canterin ulkopuolista konsultointia ei organisaatiomme eri toimijat olisi välttämättä koskaan päätynyt saman pöydän ääreen viemään asiaa eteenpäin.

HAASTEET

Toiminnanohjausjärjestelmän ja tuotekehityksen sisältämää komponenttitietoa ei voitu hyödyntää tuotemarkkinoinnissa.

RATKAISU

Perustettiin tuotteita puhtaasti markkinoinnin tarpeisiin. Tuotetiedonhallintaan tarvittiin keskitetty ratkaisu, joka oli Adeona PIM.

HYÖDYT

Tuotetiedon ylläpito on systemaattista. Asiakkaat kiittävät lisääntyneen tiedon määrää. Tarjousten tekeminen on nopeutunut Sales Toolin myötä.

FAKTAT

  • 6 eri kieltä
  • 600 tuotetta
  • Keskitetty aineistonhallinta ja jakelu
  • Automatisoidut julkaisut lukuisiin kanaviin

TUTUSTU MUIHIN ASIAKASTARINOIHIMME

AMO

AMO Adeona Sales Tool

KESKO

Kesko tuotetiedonhallinta

ETRA

Etra tuotetiedonhallinta