MARTELA

Martela on yksi Pohjoismaiden johtavia työympäristöihin keskittyneitä yrityksiä tarjoten käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tämän päivän työympäristöön. Martelan tavoitteena on tarjota asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen alan parhaita palveluita sekä laadukkaita, ergonomisia ja innovatiivisia tuotteita. Nopeat toimitukset ja toimiva palveluverkosto tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä.

Martelan monipuoliset asiakasratkaisut vaativat taustalleen laadukkaan järjestelmän, jotta asiakkailla on aina käytössään tarvitsemansa tiedot tuotteista ja palveluista. Asiakkaiden tarvitsemia materiaaleja ovat esimerkiksi kuvat, tuotekuvaukset ja käyttöohjeet kieliversioineen sekä kalusteiden  mitta-ja materiaalitiedot, laaturaportit, ympäristötiedot sekä suunnitteluun liittyvät CAD-piirrustukset. Muotoilualan yrityksessä myös suunnitteljaan liittyvä tieto on tärkeä osa markkinointia. Kaikkea tätä tietoa hallinnoidaan Adeonan kautta.

Martela tuotetiedonhallinta

MONIKANAVAISUUS EDELLÄ

Keskitetyn tuotetiedonhallinnan tarpeen taustalla oli web-uudistus ja tavoite, että uudet verkkosivut palvevat mahdollisimman hyvin eri sidosryhmiä. Keskitetty aineistonhallinta mahdollisti sen, että julkaiseminen voitiin automatisoida globaaliin verkkopalveluun, maakohtaisiin verkkopalveluihin, globaaliin mediapankkiin, tuotetietointraan sekä tuotekortteihin. Jaetut tiedot palvelevat laajasti eri kohderyhmiä. Martelan markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Minna Andersson tiivistää:

Asiakkaat ja myynti ovat kiitelleet lisääntynyttä ulkoisen ja sisäisen tuotetiedon määrää. Myös tiedon löydettävyys on parantunut merkittävästi.

SALES TOOL MYYNNIN VAUHDITTAJANA

Myyntimateriaalin tuotantoon Martela käyttää Adeona Sales Tool -työkalua. Ensisijaisesti Sales Tool on myynnin apuväline, jota tällä hetkellä hyödynnetään kuvallisten tarjousten tekemiseen. Sales Toolin avulla kullekin asiakkaalle saadaan tarjous nopeasti eteenpäin oikeilla tiedoilla.

Mediapankin kautta tiedostojen jakaminen onnistuu sujuvasti ja tuotekuvat, logot ja erilaiset liitetiedostot löytävät oikealle omistajalleen. Mediapankissa kuvista muodostuvat eri konversiot automaattisesti, jolloin ne sopivat monenlaisiin käyttötarpeisiin.

MARTELAN MEDIAPANKIN OMINAISUUKSIA

Kieliversioiden hallintaan  ratkaisu löytyi automattitaitosta. Tuotekortit taittuvat InDesignissa hetkessä, ja tuotteiden vaihtoehtoiset kuvat saadaan suoraan ohjelman käyttöön. Tietoja voidaan päivittää aina viime metreille asti, jolloin varmistetaan, että painoon ja asiakkaalle saadaan viimeisin voimassaoleva tieto, esimerkiksi materiaaleista tai hinnoista.

Keskitettyyn tuotetiedonhallintaan siirtyminen vaati teknologian lisäksi ajatusmallin muuttamista. Minna Andersson tiivistää:

Opimme ajattelemaan uudella tavalla ja näkemään uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnassamme. Ilman Canterin ulkopuolista konsultointia eivät organisaatiomme eri toimijat olisi välttämättä koskaan päätyneet saman pöydän ääreen viemään asiaa eteenpäin.

HAASTEET

Toiminnanohjausjärjestelmän ja tuotekehityksen sisältämää komponenttitietoa ei voitu hyödyntää tuotemarkkinoinnissa.

Tuotetietojen ylläpito eri kielillä eri julkaisukanaviin oli aikaavievää ja tuotetiedon ajantasaisuudessa oli puutteita.

RATKAISU

Perustettiin tuotteita puhtaasti myynnin- ja markkinoinnin tarpeisiin. Tuotetiedonhallintaan tarvittiin keskitetty ratkaisu, joka oli Adeona PIM. Tuotetietojen ylläpidosta Adeona PIM -järjestelmässä vastaavat tuotepäälliköt ja markkinointi.

HYÖDYT

Tuotetiedon ylläpito on systemaattista. Asiakkaat ja myyjät kiittävät lisääntyneen ulkoisen ja sisäisen tuotetiedon tiedon määrää. Sen löydettävyys on myös parantunut merkittävästi.

FAKTAT

  • 6 eri kieltä
  • 600 tuotetta variaatioineen
  • tuhansia materiaaleja tuotetietoineen
  • Keskitetty aineistonhallinta ja jakelu
  • Automatisoidut julkaisut lukuisiin kanaviin

TUTUSTU MUIHIN ASIAKASTARINOIHIMME

AMO

AMO Adeona Sales Tool

KESKO

Kesko tuotetiedonhallinta

ETRA

Etra tuotetiedonhallinta