Tuottava investointi vaativien päämiesten brändinhallintaan

Oy Perkko on monien maailman tunnetuimpien kello- ja korubrändien, kuten Michael Kors, Adidas ja Emporio Armani myynti- ja maahantuontiyritys. Kansainvälisten merkkien lisäksi Perkko myy ja valmistaa Suomen myydyintä kellomerkkiä, Leijonakelloa, jota myydään edelleen 60 000 – 70 000 kappaletta vuosittain. Yritys on lähes 100-vuotias perheyritys, jonka omistaa ja jonka liiketoimintaan edelleen osallistuu aktiivisesti juoksija Paavo Nurmen lähes 90-vuotias poika.

Perkon valikoimaan kuuluu yli 4 000 erilaista korua ja kelloa. Kokonaisvaraston koko on yli 60 000 tuotetta koostuen kymmenien eri brändien tuotteista.

Perkko Oy brändit

Perkon edustamia brändejä. Lähde www.perkko.fi.

Arvatkaapa kuinka paljon olismme tarvinneet myynnin kasvua, kun lähdimme projektiin, että tämä olisi ollut kannattavaa? Se on noin 1,5%. Kuten kuvasta näkyy, yksittäinen kuvasto tuo myynnin kasvua 74%.

Juha KauhajärviBusiness Controller, Oy Perkko

Tuotetiedonhallinnalla on suora yhteys liiketoiminnan tavoitteisiin

Perkon tuotetiedonhallinnan projekti aloitettiin asettamalle sille selkeät tavoitteet. Tavoitteiksi listattiin:

  • Tietojen systemaattinen hallinta keskitetysti
  • Kuvien ja tuotekuvausten automaattinen siirtyminen sähköisiin palveluihin
  • Kuvastotuotanto vastaamaan tarvetta (jatkuvasti päivittyvät brändikohtaiset kuvastot)
  • Toimiva mediapankki aineistonhallintaan ja -jakeluun
  • Myynnin kasvattaminen
  • Kustannustehokkuus
  • Varastonkierron parantaminen
  • Kannattava investointi

Nopeasti valmistuvat kuvastot kasvattavat myyntiä

Perkko tekee lukuisia kuvastoja, jotka toimivat tärkeänä myynnin työkaluna. Kuvastojen elinkaari on lyhyt. Kun kuvasto lähetetään asiakkaalle, asiakkaat tilaavat tuotteita runsaasti ensimmäisen 10-15 päivän ajan. Perkko tekee InDesign -julkaisuautomaation avulla uutuuskuvastoja, peruskuvastoja, poistokuvastoja sekä asiakaskohtaisia kuvastoja.

  • Tilanne ennen: Tuotteilla on suuri vaihtuvuus. Uusia tuotteita tulee koko ajan ja varastotilanne vaihtuu päivittäin. Kuvastot eivät pysyneet vauhdissa mukana, koska kuvaston tekeminen kesti lähes kaksi viikkoa.
    Tilanne nyt: Suurin osa kuvastoista syntyy muutamassa tunnissa ja niitä pystytään tekemään tarpeen mukaan.
  • Tilanne ennen: Tuotteiden markkinoilletuontiaika venyi, koska kuvastoja ei saatu tuotettua tarpeeksi nopeasti.
    Tilanne nyt: Markkinoilletuontiaikaa on saatu lyhennettyä merkittävästi. Asiakkaat kuulevat uusista tuotteista nopeasti julkaistujen kuvastojen kautta heti, kun tuotteet saapuvat varastoon.
  • Tilanne ennen: Varastoon jäi edellisen kauden tuotteita, joita oli vaikea myydä.
    Tilanne nyt: Heikosti liikkuvista tuotteista tehdään houkuttelevasti hinnoiteltuja poistokuvastoja. Poistokuvastoilla toisaalta varasto saadaan tehokkaasti tyhjennettyä uusien mallistojen tieltä.
  • Tilanne ennen: Kaikille asiakkaille tarjottiin vain yksi peruskuvasto, koska muiden tuottaminen ei ollut vanhalla, hitaalla kuvastontekotavalla mahdollista.
    Tilanne nyt: Kootaan asiakaskohtaisia mallistoja eri brändeistä ja tehdään näistä asiakaskohtaisia kuvastoja. Tämä on parantanut asiakaspalvelun tasoa ja nostanut asiakastyytyväisyyttä.

Casio kuvasto kesä 2017. Lähde www.perkko.fi.

Lähde Juha Kauhajärvi, Business Controller, Oy Perkko

Kuvaston vaikutus myytyjen tuotteiden lukumäärään Perkko

Lähde Juha Kauhajärvi, Business Controller, Oy Perkko 

Prosessi oli aiemmin sellainen, että markkinoinnilla meni kaksi viikkoa kuvaston tekoon. Jos brändejä oli viisitoista, niin kuvaston tekoon olisi mennyt kolmekymmentä viikkoa. Kun jostain brändistä saattaa tulla  kahdeksan kertaa vuodessa uutuuksia, niin eihän siinä pysynyt millään matkassa.

Juha KauhajärviBusiness Controller, Oy Perkko

Aineistonhallinnalla eroon yksittäisten kuvien metsästyksestä

  • Tilanne ennen: Tuotekuvat olivat hajallaan ja vaikeasti löydettävissä yrityksen yleisissä tiedostokansioissa tai henkilöiden omissa tiedostokansioissa. Kuva-aineistojen etsintä hidasti merkittävästi kuvastotuotantoa.
    Tilanne nyt: Kuva-aineisto on Adeona PIM -järjestelmässä, josta kuvat ovat helposti löydettävissä selkeiden kansiorakenteiden ja hyvien hakutyökalujen avulla.
  • Tilanne ennen: Asiakkailla ei ollut pääsyä Perkon kuviin, jolloin asiakkaiden kuvatarpeiden palveleminen vei paljon aikaa. Koska kuvat piti aina erikseen pyytää Perkolta, asiakkaat saattoivat myös hakea internetistä epävirallisia kuvia käyttöönsä.
    Tilanne nyt: Kuva-aineisto on asiakkaiden käyttöoikeuksien mukaisesti heidän itse ladattavissa Adeona Mediapankista. Asiakkaat kokevat kuvien hakemisen mediapankista helpoksi ja näin myös varmistetaan, että heillä on laadukkaat, päämiesten hyväksymät kuvat käytössään. Sidosryhmille pystytään myös jakamaan kuvakokoelmia sähköpostilinkillä ja rajatulla voimassaololla.
  • Tilanne ennen: Uusi kuluttajasivusto sekä jälleenmyyjien verkkokauppa tarvitsivat paikan kuva-aineistojen hallintaan.
    Tilanne nyt: Kummankin sivuston kuvat hallinnoidaan keskitetysti Adeona PIM -järjestelmässä.

Tuotetiedonhallinnalla eroon päällekkäisestä hallintatyöstä

Kaikki Perkon tuotteet perustetaan toiminnanohjausjärjestelmään. Toiminnanohjauksesta valitut tuotteet ja niiden tuotetiedot siirretään Adeona PIM -järjestelmään, jossa niitä rikastetaan mm. kuvilla ja tuotekuvausteksteillä. Adeona PIM -järjestelmästä rikastettua tuotetietoa julkaistaan lukuisiin eri kanaviin. Tuotetiedonhallinnan kehitys on jatkuva prosessi, eikä kaikkia julkaisukanavia olla vielä otettu täysimittaisesti käyttöön.

Seuraavana suunnitelmassa on siirtää loputkin kanavakohtaisesti ylläpidetyistä tiedoista, kuten lukuisten internetsivujen hakukoneoptimointiin liittyvien  tietojen  ylläpito  Adeona PIM -järjestelmään. Tämä poistaa paljon päällekkäistä työtä ja mahdollistaa kattavan tuotetiedon esittämisen kaikissa kanavissa, joissa sitä tarvitaan.

Jo nyt voidaan kuitenkin sanoa, että tavoitteensa mukaisesti investointi on ollut kannattava. Se maksoi itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa ja yhä laajenevat käyttömahdollisuudet vain parantavat investoinnin tuottoa entisestään.

Koska myymme muotituotteita, meille on todella tärkeää, ettei meille jää vanhaa varastoa. Ketään ei enää kiinnosta kaksi-kolme vuotta vanha Michael Korsin kello tai koru. Se on meille tärkeä asia.

Juha KauhajärviBusiness Controller, Oy Perkko

TUTUSTU MUIHIN ASIAKASTARINOIHIMME

MARTELA

Martela tuotetiedonhallinta

KESKO

Kesko tuotetiedonhallinta

ETRA

Etra tuotetiedonhallinta