kuvanhallinta

Muista nämä vinkit kuvien hallintaan

Toimiva kuvaprosessi on olennainen osa menestyksekästä tuotetiedonhallintaa. Hyvä kuvaprosessi ja optimaalinen master-formaatti mahdollistavat tehokkaan ylläpidon ja kuvien hyödyntämisen parhaalla mahdollisella tavalla.

Osana tuotetiedonhallintaa määrittelemme asiakkaidemme kanssa aina myös kuvaprosesseja sekä optimaalista master-formaattia. Valitettavasti monen yrityksen kuvaprosesseissa hyödynnetään edelleen vanhentunutta tietoa tai prosesseja, jotka on tarkoitettu aivan muuhun tarkoitukseen. Kun kuvia halutaan käyttää laadukkaasti monikanavaisesti, tulee asian kiinnittää erityistä huomiota.

Lähtöruudussa oleellisinta on tietysti tietää iso kuva ja kaikki kuvien käyttöyhteydet. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan lähtökohtaisesti tuhansien tai kymmenien tuhansien kuvien hallintaa, jolloin valintoja ohjaa mm. mahdollisimman suoraviivainen työnkulku ja korkea automaatioaste. Eli miten päästään hyvään peruslaatuun mahdollisimman (kustannus)tehokkaasti. Yhden suurimmista haasteista printin ja digin yhteiselle putkelle asettaa värinhallinta, mikä tekee valinnoista joskus vaikeita.

Sellaista yhtä määrittelyä ei ole, joka pätisi aina ja kaikille, mutta seuraavaksi muutama vinkki, joiden avulla pääsee ainakin alkuun.

1. Master-formaatti (valokuville)

JPG tai PSD. Minimaalisesti pakattu JPG toimii master-kuvana melkein kaikkiin tarpeisiin. Se tukee väriprofiileja sekä leikkauspolkuja. Mikäli tarvitset master-kuvissa seuraavia, kannattaa master-formaatiksi valita PSD (eli Photoshop).

  • Läpinäkyvyys
  • Originaalissa olevat Photoshop-ominaisuudet halutaan säilyttää, esim. Layerit.
  • Kannattaa käydä nämä huolella läpi, jotta kuvan käyttäminen kaikissa kanavissa toimii jouheasti

    Esimerkkikuva Martelan kuvista.

Originaalikuvan pikselimitat 5760 x 3840. Originaalikuvassa on runsaasti valkoista taustaa. Tiedostokoot kun kuva tallennettuna eri formaateilla:

JPG-kuvissa Photoshop:n Quality-arvo suluissa.

Kuvaajasta nähdään, että esimerkiksi käyttämällä JPG:tä (quality 10) verrattuna alkuperäiseen TIF:iin, saadaan jopa 99% tilansäästö.

RGB-työnkulku mahdollistaa kuvien laadukkaan käytön eri kanavissa. Nykyisin käytännössä kaikki kuvat kuvataan digitaalisesti, jolloin originaalitiedosto on RGB-muodossa. RGB-työnkulussa kuva pidetään RGB-muodossa mahdollisimman pitkään. Painotöiden tapauksessa muunnos CMYK-muotoon, tehdään vasta painoon lähetettävään aineistoon suoraan painon haluamaan ICC-profiliin. Kaikki ylimääräiset profiilimuunnokset hävittävät kuvasta tietoa, eli sävyjä.

 2. Väriavaruus ja -profiili (valokuville)

RGB-työnkulku mahdollistaa kuvien laadukkaan käytön eri kanavissa. Nykyisin käytännössä kaikki kuvat kuvataan digitaalisesti, jolloin originaalitiedosto on RGB-muodossa. RGB-työnkulussa kuva pidetään RGB-muodossa mahdollisimman pitkään. Painotöiden tapauksessa muunnos CMYK-muotoon, tehdään vasta painoon lähetettävään aineistoon suoraan painon haluamaan ICC-profiliin. Kaikki ylimääräiset profiilimuunnokset hävittävät kuvasta tietoa, eli sävyjä.

ICC-profiiliksi master-kuville kannattaa valita AdobeRGB tai sRGB. Yleensä makuasia, Adobe RGB:n toistoavaruus hieman sRGB:tä laajempi. Aiemmin selaimet tukivat vain sRGB-profiilia. Nykyään kaikki yleisimmät selaimet osaavat hyödyntää myös muita ICC-profiileja, jolloin värinhallinta toimii myös selaimessa. Tällöin saattaa kuitenkin olla paras, että profiili on kuvaan upotettuna, jolloin tiedostokoko hieman kasvaa.

3. Vektorikuvat ja grafiikka

Vektorikuvat kannattaa tallentaa AI- (Adobe Illustrator) tai EPS-formaatissa. RGB-ohje ei välttämättä päde vektorikuviin. Esim. logoissa käytetään monesti spottivärejä, jolloin originaalin väriprofiiliin ei haluta koskea.

RGB -> CMYK muunnoksessa mustan määrittely tuo haastetta. Siksi printtiin menevä grafiikka tuotetaan ja tallennetaan monesti suoraan CMYK-muotoon.

4. Mitat

Master-kuvan fyysinen koko eli mitat voidaan määrittää suurimman tiedossa olevan tarpeen mukaan. Toisaalta voidaan käyttää originaalia täydessä koossaan, mutta jos esim. tuotteita on satoja tuhansia ja tuotekuvia samoin, saattaa olla järkevämpää rajoittaa master-kuvan kokoa ja saada näin optimoitua niin levytilan käyttöä kuin kaistantarvetta tietoliikenteessä. Oikein valittu kuvaformaatti auttaa myös tiedostokokojen optimoinnissa.

5. Mahdollisimman yhdenmukainen massa

Jotta suurten kuvamäärien prosesseista saataisiin mahdollisimman suoraviivaisia, tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että eri lähteistä tulevat kuvat ovat teidän ohjeistuksen mukaisia ja mahdollisimman yhdenmukaisessa muodossa. Autammekin lähes aina asiakkaitamme viestimään toimittajilleen ja kumppaneilleen käytettävistä kuvaformaateista. Myös Photoshop-automatisointi voi auttaa ison massan harmonisoinnissa.

6. Hyödyntäminen kanavissa

Huomioi kaikki käytössä olevat kanavat ja miten kuvat saadaan mahdollisimman automaattisesti eri kanavien tarvitsemaan muotoon. Kun esim. PIM-järjestelmän automaatiolla luodaan kuvista eri kanavissa tarvittavat versiot, pitää niissä huomioida esim. thumbnail-kuvien koon optimointi (formaatti, profiilien siivous jne.). Mikäli verkko on ainoa kanava, on prosessi kokonaisuudessaan hieman helpompi toteuttaa. Toisaalta, jos kuvia jonain päivänä halutaankin käyttää printissä, saattaa pelkästään verkon tarpeiden mukaan rakennettu prosessi aiheuttaa suuria muutoksia.

Prosesseista

Kuvaprosessien määrittely kannattaa tehdä huolella. Tässäkin tapauksessa kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Alla esimerkki eräästä kuvaprosessista:

Autamme mielellämme myös kuva-asioissa. Kysy lisää, niin viilataan yhdessä teidänkin kuvaprosessi huippuunsa.

Lisää vinkkejä kuvien tuotantoon voit lukea täältä:

https://www.shopify.com/blog/75481285-6-steps-to-streamline-your-product-photography-workflow