Mitä PIM on?

PIM! Asiakastyytyväisyyttä ja voittoa

Törmäsin juuri Aku Ankan taskukirjan kanteen, jossa Aku tuijotti kanaa silmät ymmyrkäisinä. Kirjan nimi oli ”PIM! Hypnoosia, mentalisteja ja höpötietoa”. Niin paljon kun uskonkin meditaation voimaan ja jopa hypnoosiin, niin minulle PIM ei tarkoita sitä. Minulle PIM on kaiken tuon vastakohta: oikeaa tietoa siellä ja silloin kun sitä tarvitaan.

PIM on se puoli markkinoinnin automaatiosta, josta vähemmän puhutaan. Se on se, joka tuo Aberdeen Group:in tutkimusten mukaan 45% lisää asiakastyytyväisyyttä ja saman verran parannusta voittomarginaaliin. Eli kyllähän tuon pitäisi kaiken järjen mukaan yrityksiä kiinnostaa. Ja niin se kiinnostaakin. RNR Market Research:in mukaan tuotetiedonhallinnan markkinat tulevat kolminkertaistumaan seuraavan viiden vuoden aikana.

Mitä PIM sitten ihan oikeasti on? PIM on työkaluja ja prosesseja, joilla hallitaan keskitetysti tuotteiden myyntiin ja markkinointiin liittyvää tuotetietoa. Se on siis eri asia kuin Product Data Management PDM tai Master Data Managent MDM, mutta kummankin näiden jatkumoa. Se on se vaihe tuotteisiin liittyvän tiedon käsittelystä, jolla varmistetaan hyvä näkyvyys kohdemarkkinalla ja ensiluokkainen ostokokemus.

Sen lisäksi, että PIM:in avulla asiakkaille kyetään tarjoamaan parempaa palvelua, myös työntekijäkokemus paranee. ATKearney:n tutkimuksen mukaan yrityksissä käytetään joka vuosi 25 minuuttia per myyntiyksikkö (SKU) tuotetiedon korjaamiseen ja harmonisointiin eri kanavissa. PIM:in avulla tämä tarve saadaan poistettua, kun tiedot tulevat kaikki yhdestä, keskitetystä lähteestä. Aika harva työntekijä voi sanoa nauttivansa saman asian korjaamisesta useaan eri kanavaan.

No mutta onko niitä kanavia niin monta? On niitä. Olen nähnyt kartan, johon niitä on merkitty 130 ja lisää tulee koko ajan. Mietipä missä kaikkialla teidän yrityksenne tuotetietoa voi olla: tuotekorteissa, sosiaalisessa mediassa, mainoksissa, nettisivuilla, keskustelufoorumeissa, asiakasarvosteluissa, käyttöohjeissa, ostojärjestelmissä, QR koodeissa, asiakaspalvelussa, hyllyetiketeissä, laskuissa, koulutusmateriaaleissa … Enkä edes maininnut verkkokauppaa.

PIM on kannattavaa ja jopa kivaa, kun vauhtiin pääsee. Ja on siinä ripaus taikaakin. Lanseeraat uuden tuotteen, syötät kaiken siihen liittyvän tiedon tuotetiedonhallinnan järjestelmään ja PIM! Tiedot näkyvät oikein ja yhdenmukaisina kaikissa kymmenissä kanavissa.

Lue lisää PIM -tuotetiedonhallinnasta täältä.