Ei enää copy paste

Markkinointimateriaalien automatisointi –Ei enää tylsää copy pastea, kiitos!

Päällekkäistä työtä eri osastojen välillä, turhaa copy pastea ja pahimmillaan vanhentunutta tai virheellistä tuotetietoa. Manuaalinen työskentely ei ole kustannustehokasta ja se vie helposti kallisarvoista työaikaa tiimiltä. Mutta kuinka markkinoinnin prosesseja ja monikanavaista asiakaskokemusta voidaan parantaa?


Julkaisuautomaatio tehostaa markkinoinnin toistuvia prosesseja

Tylsä robotin työ tai copy paste ei tuo lisäarvoa kenellekään. Manuaalinen tehtävä saattaa tuntua mitättömältä ja se lisää helposti virhealttiutta. Jos markkinoinnin materiaaleja ja prosesseja on paljon, päällekkäiseltä työltä ei voida välttyä. Myös asiakkaan ostopolku on vaikea säilyttää yhtenäisenä, jos polku sisältää useita eri kontaktipisteitä, joissa markkinointi ja myynti työskentelee toisistaan tietämättöminä.

Helpoin ratkaisu manuaalisen työn ja päällekkäisyyksien vähentämiseksi on tuotetiedonhallinta ja yksi tietokanta. Kun polun kontaktipisteissä työskentelevä henkilöstö hakee tarvitsemansa tiedon keskitetystä tietokannasta, säästyy huomattavasti aikaa sekä vaivaa. Tuotetiedot säilyvät myös aina ajan tasalla, sillä eri osastojen ihmiset pystyvät tarpeen tullen keskitetysti päivittämään tuotteiden tietoja ja sisältöjä.

Tuotetiedonhallintaan liittyy vahvasti myös julkaisuautomaatio, jolla keskitetysti hallinnoidut tuotetiedot voidaan julkaista automatisoidusti digitaalisiin kanaviin sekä erilaisiin markkinointimateriaaleihin. Julkaisuautomaatiolla varmistetaan yhtenäinen asiakaskokemus kaikissa materiaaleissa ja kanavissa, joissa tuotetietoa julkaistaan.

Digitaalisista kanavista printtimateriaaleihin

Julkaisuautomaatiolla haetaan erityisesti tehokkuutta. Canterin kotimaisen Adeona Sales Tool -julkaisuohjelmiston avulla markkinointitiimi tuottaa kustannustehokkaasti tarvitsemansa kampanjajulkaisut, myymälämateriaalit sekä kaikki markkinointimateriaalit tarjouksista Exceleihin. Tuotesisältöjen julkaisu taittopohjiin onnistuu ohjelmiston kautta automatisoidusti, jolloin tiimille vapautuu huomattavasti aikaa luovaan työhön ja suunnitteluun – tylsän copy pasten sijaan.

Markkinoinnissa käytetään merkittävä aika aineistojen tarkastamiseen ja ulkoasun hiomiseen, kun taas myyjien työajasta kuluu turhaa aikaa myyntimateriaalien työstämiseen. Julkaisuautomaatio on yhteinen työkalu, jolla tehostetaan tiimien ajankäyttöä, parannetaan yhteistyötä ja tuotetaan brändin mukaisia aineistoja.

Julkaisuautomaatio pystyy tarjoamaan yritykselle myös kilpailuetua, sillä se tehostaa henkilöstön työajan lisäksi markkinoinnin prosesseja sekä parantaa monikanavaista asiakaskokemusta. Monella yrityksellä on ollut jo vuosia käytössään markkinoinnin automaatiojärjestelmä, mutta materiaalituotantoa tehdään kuitenkin vielä manuaalisesti. Julkaisuautomaation käyttö tulee varmasti kasvamaan lähivuosina, mutta tehokkuuden maksimoimiseksi, myös taustalla olevan tuotetiedonhallinnan tulee olla kunnossa.

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tuotehallinta menestystekijäksi

Tuotehallinta menestystekijäksi vuonna 2021

Tule kuulemaan miten tuotehallinta käännetään liiketoiminnan menestystekijäksi vuonna 2021. Mukana keskustelussa tuotetiedonhallinnan asiantuntijoita ja käyttäjiä.

Kaupallinen tuotetiedonhallinta Suomessa 2021 – Canter tutkimus

Jos haluat tietää miten menestyvät yritykset tuotetiedonhallintaa hyödyntävät, ja mitä he pitävät sen tärkeimpinä kehityskohteina tulevaisuudessa, lataa maksuton kopiosi tutkimusraportista täältä.

Webinaarisarja – Tuotetiedonhallinta Suomessa 2021

Canter on tutkinut tuotetiedonhallinnan tilaa ja tulevaisuutta Suomessa. Tutkimus on ensimmäinen laatuaan. Tervetuloa kuulemaan sen tuloksia!

Palvelupäällikkö | Service Manager

Etsimme nyt 18 hengen tiimiimme asiakaspalveluhenkistä ja hallitusta kaaoksesta nauttivaa
Palvelupäällikköä kokoaikaiseen ja vakituiseen työsuhteeseen.

Onnistuneet etäjuhlat

Onnistuneet etäjuhlat

Tänä vuonna jo perinteeksi muodostuneet Adeona PIM syntymäpäiväjuhlat järjestettiin poikkeusoloissa etänä. Hieman meitä jännitti ennakkoon, kuinka normaalioloissa niin välitön ja lämminhenkinen juhla onnistuu verkon välityksellä. Yllättävän hyvinhän se meni!

Valitsimme alustaksi Zoom Meetings, joka oli meille entuudestaan vieraampi. Siellä on muutamia toimintoja, joita meille tutummasta Teams-ympäristöstä ei löydy, joten päätimme lähteä rohkeasti kokeilemaan.

Halusimme ennakkoon tiedon ilmoittautumisista, ja se kävi mukavasti Zoomin rekisteröinnin avulla. Muistutusta tapahtumasta ei Meetings-puolella pystynyt lähettämään, mutta saimme kikkailtua sellaisenkin osallistujille lähettämällä kaikille muokatun osallistumisvahvistuksen päivää ennen tapahtumaa.

Tapahtuman aloitimme videokoosteella aiempien vuosien tapahtumien tunnelmasta. Esittäytymiset hoidimme Chatin kautta, jonne kaikki saivat kertoa suhteestaan päivänsankariin, eli Adeona PIM -tuotetiedonhallintaan. Joukossa oli runsain joukoin Adeona PIM:iä käyttäviä, sen käyttöönottoa harkitsevia sekä Adeona-yhteisössä kumppaneina toimivia toiminnanohjausjärjestelmien ja verkkopalveluiden toimittajia.

Onnistuneet etäjuhlat Ohjelma

Ohjelmassa oli perinteiseen tapaan Adeona PIM -terveiset, ja kaksi mielenkiintoisia asiakaspuheenvuoroa. Ensimmäisessä asiakaspuheenvuorossa Etola Yhtiöiden toimitusjohtaja Mikael Etola kertoi Etran digimatkasta. Etra on ollut selkeä edelläkävijä alallaan, ja Adeona PIM tuotetiedonhallinta on ollut tukemassa Etran liiketoiminnan kehitystä jo yli kymmenen vuoden ajan. Adeona PIM ja Adeona Sales Tool yhdessä ovat mahdollistaneet Etralle äärimmäisen asiakaslähtöisen monikanavaisen toimntamallin. Asiakkaita palvellaan kattavalla tuotetiedolla, ja asiakkaalle relevanteilla tuotteilla niin digikanavissa, myyntitapaamisissa, kuin markkinoitnimateriaaleissakin.

Reka Kaapelin tuotekehitysjohtaja Mika Mutru kertoi puolestaan budjetissa ja aikataulussa pysyneestä Adeona käyttöönottoprojektista sekä ensimmäisistä kokemuksista sen hyödyistä liiketoiminnalle. Kaapelit ovat hyvin standardoituja tuotteita, joten tärkeä erottautumistekijä on se, miten ja missä niistä asiakkaille kerrotaan. Tätä tarvetta palvelee kattavasti keskitetty tuotetiedonhallinta ja julkaisuautomaatio.

Viimeisessä puheenvuorossa esiteltiin Canterin vastavalmistunut tutkimus Tuotetiedonhallinta Suomessa, jossa toistasataa tuoteyritysten edustajaa kertoivat kokemuksistaan ja näkemyksistään kaupallisesta tuotetiedonhallinnasta nyt, ja tulevaisuudessa.

Ohjelma huipentui Adeona Community Champions -palkintojen jakoon. Adeona yhteisön jäseniä palkittiin seuraavasti:

  • Vuoden Aktiivi – Tiia Rännäli, RCK Finland
  • Vuoden Kehittäjä – Jyri Koskinen, Reka Kaapeli
  • Vuoden kontribuuttori – Juha-Matti Lassila, IKH
  • Vuoden proikkari – Oiva Katajainen, Hedengren
  • Vuoden sisältömestari – Annika Koukka, Airam Electric
  • Vuoden tsemppari – Jari Niemi, Tevella
  • Vuoden projekti – Etra PIM platforming, Toni Venemies, Iida Lilja ja Karoliina Korkalainen, Etra

Tilaisuuden lopuksi jakauduimme Zoomin breakout room:eihin, joissa pidettiin demoja, ja oli mahdollisuus keskustella niin esiintyjien, kuin muiden juhlavieraidenkin kanssa.

Adeona palkinnot

Hyvä puoli tapahtumassa oli se, että siitä syntyi kätevästi tallenne, jota ne, jotka eivät tilaisuuteen päässeet voivat katsoa kaikessa rauhassa kotisohvaltaan.

Kokonaisarvosanaksi juhlavieraat antoivat tapahtumallemme 4/5, eli voidaan sanoa, että kyseessä olivat onnistuneet etäjuhlat!

Hyvät esitykset ja mukava tunnelma!

Tuotetiedonhallinta tutkimus

Tuotetiedonhallinta tutkimus

Canter tutkii ensimmäisenä Suomessa tuotetiedonhallinnan tilaa

Tämä vuosi on ollut kaikin puolin poikkeuksellinen ja pakottanutyritykset miettimään kilpailukykyä uusista näkökulmista. Me haluamme selvittää kaupallisen tuotetiedonhallinnan nykytilan Suomessa. Tutkimuksen toteuttaa toimeksiannostamme Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun aihetta kartoitetaan Suomen markkinassa laajemmin. Uskomme, että tuotetiedonhallinnalla on saavutettavissa merkittäviä liiketoimintahyötyjä, mutta mitä mieltä sinä olet?

Tutkimusaika on päättynyt. Ota yhteyttä, mikäli haluat tutkimusraportin sähköpostiisi.

Jokaisesta vastauksesta lahjoitamme euron Suomen Mielenterveys ry:lle. Lisäksi saat halutessasi yhteenvedon tutkimuksen keskeisistä tuloksista ja johtopäätöksistä.

Kansainvälistyvä verkkokauppa

Webinaari verkkokauppojen ketterästä kansainvälistymisestä

Webinaari – kansainvälistyvä verkkokauppa

Tervetuloa keskiviikkona 7.10. klo 09.30 – 11.30 maksuttomaan webinaariimme inspiroitumaan ja saamaan vinkkejä verkkokaupan kansainvälistymiseen. Webinaarin järjestävät yhteistyössä Canter, Transfluent ja Tulos.

Webinaari on tarkoitettu kaikille niille verkkokaupoille, jotka suunnittelevat kansainvälistymistä tai toimivat kansainvälisesti, mutta haluavat nopeuttaa kasvua tai avata uusia markkinoita.

Webinaarissa Canterin, Transfluentin ja Tuloksen asiantuntijat vastaavat mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten kansainvälistyminen onnistuu digitaalisia työkaluja ja markkinointikanavia hyödyntäen ja miten varmistat, että pystyt jakelemaan oikeaa tuotesisältöä oikea-aikaisesti eri markkinoilla jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä?
  • Miten tehdä dataan pohjautuvaa markkina-analyysiä ja löytää uudet potentiaaliset markkinat?
  • Miten koemarkkinoinnin avulla validoida uudet potentiaaliset markkinat?
  • Miksi kansainvälistyvän verkkokaupan kannattaa keskittää tuotesisältöjen hallinta ja miten sisältöjen lokalisointi/kääntäminen hoidetaan ketterästi automaatiolla?

Tuotetiedonhallinta PIM webinaari

Webinaari – Kuinka hallita tuotetietoa tehokkaasti moneen kanavaan

Tervetuloa tiistaina 22.9. klo 9.00 – 9.45 webinaariimme inspiroitumaan ja saamaan vinkkejä kuinka yrityksenne voi kasvattaa myyntiä paremmalla tuotetiedolla.

  • Miksi tuoteyritysten tulisi viimeistään nyt keskittää tuotesisältöjen hallinta?
  • Miten varmistat, että pystyt jakelemaan oikeaa tuotesisältöä oikea-aikaisesti eri myyntikanaviin jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä?
  • Kuinka ylläpidät tuotesisältöjä helposti ja tehokkaasti?

Saat vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin webinaarimme aikana, jossa annamme käytännön vinkkejä  tuotetiedonhallintaan esimerkkien kautta.

Webinaarin jälkeen saat käyttöösi tuotetiedonhallinnan oppaan, jonka avulla näet, kuinka yrityksesi pääsee sopivan kokoisin askelin, mutta tehokkaasti tuotetiedonhallinnan kanssa vauhtiin.

Webinaarin asiantuntijat

Patrik Palatz

Patrik Palatz

CEO, Canter Oy

Patrik on Canterin toimitusjohtaja ja oman elämänsä rokkitähti, joka innostuu datasta, brändeistä, ihmisistä ja elinikäisestä oppimisesta. Patrikilla on pitkä kokemus kaupallisen tuotetiedon hallinnan kehittämisestä mm. teollisuuden ja kaupan alan yritysten parissa.

Minna Andersson

Minna Andersson

Head of sales & Marketing, Canter Oy

Minnalla on kokemusta myynnin digitalisoinnista, markkinoinnista ja brändinhallinnasta neljännesvuosisadan ajalta. Minna on ollut osana sekä johtanut kansainvälisiä markkinointitiimejä niin globaaleissa kuin kotimaisissakin organisaatioissa. Viime vuodet Minna on keskittynyt vaikuttavampien tuotekokemusten kehittämiseen keskitetyn tuotetiedonhallinnan avulla.

monikielinen tuotemarkkinointi

Vinkit – Tuotemyynnin lokalisointi

Kilpailukansainvälisillä markkinoilla kiristyy ja monien suomalaisten yritystenkin on uskaltauduttava kisaan mukaan menestyäkseen. Tässä blogissa avaan muutamia konkreettisia keinoja tuotemyynnin lokalisointiin.

Haasteet monikielisessä tuotemarkkinoinnissa

Olen toiminut urani aikana muutamassa kansainvälisillä markkinoilla toimivassa yrityksissä markkinoinnin- ja myynnin digitalisoinnin tehtävissä. Voisinkin aloittaa kertomalla omia kokemuksiani tyypillisistä kipupisteistä tuotemyynnin lokalisointiin liittyen.
Kun aloittelin uraani, oli aika tyypillistä, että myyjillä meni tarjouksia tehdessään luvattoman paljon aikaa tuotetiedon metsästämiseen eri lähteistä. Perustiedot löytyivät kyllä nettisivuilta, mutta tekniset speksit piti kysyä tuotekehitykseltä, soveltuvuus tarkistetttiin data-sheetistä, kuvat pyydettiin markkinoinnista ja hinnoista soitettiin esimiehelle. Lisäksi maakohtaisia eroja tiedon saatavuudessa oli valtavasti. Esimerkiksi niissä maissa, joissa tuotekehitys toimi tuntui olevan paljon enemmän tietoa, kuin niissä, joissa oli pelkät myyntikonttorit. Tiedon keräämisessä tarjouksia varten meni valtavasti hyvää myyntiaikaa hukkaan.
Markkinoinnissa käännösten hallinta oli ihan toivotonta. Muistan, kuinka jokaiseen maahan lähetettiin käännös-exceleitä, eikä koskaan voinut olla varma mitä tietoja oli käännetty ja mitä ei.
Monikanavainen sisällönhallinta ylipäätään oli haastavaa. Tiedot piti manuaalisesti päivittää jokaiseen myyntikanavaan, ja koska päivityksiä eri kanaviin hoitivat eri henkilöt, ei koskaan voinut olla varma, oliko nettisivuilla samat tiedot kuin esitteissä tai tarjouksissa.

Haateet tuotemyynnin lokalisointi

Nykyisessä työssäni, olen huomannut, että monet yritykset painivat edelleen näiden samojen haasteiden kanssa, eikä tämän kokonaisuuden hallintaa mitenkään helpota se, että muutostahti on koko ajan kiihtyvä. Tiedot muuttuvat, kanavia tulee lisää, kieliä tulee lisää, paikallisia vaatimuksia ja regulaatioita tulee koko ajan. Mutta mukana on pysyttävä, jotta kilpailussa pärjää.
Omalla kohdallani pääsin onneksi jossain vaiheessa tutustumaan keskitettyyn tuotetiedonhallintaan, eli PIM-järjestelmään, joka toimi sisäisenä tuotetietopankkina. Siellä sai hallittua käännökset keskitetysti ja sieltä tieto päivittyi automaattisesti kaikkiin niihin myyntikanaviin, joissa tietoa tarvitaan.

PIM tuotemyynnin lokalisointi
Keskitetty tuotetiedonhallinta PIM on yrityksen sisäinen yhteistyöalusta, johon kootaan tieto sieltä, mistä sitä löytyy, rikastetaan sitä ja järjestellään se paremmin asiakastarvetta vastaavaksi ja automatisoidusti julkaistaan sen palvelemaan asiakkaita eri myyntikanavissa. Kun tieto viedään kertaalleen PIM- järjestelmään, näkyy se automaattisesti oikein kaikissa verkkopalveluissa, sovelluksissa, myymälöissä ja materiaaleissa.

Tuotemyynnin lokalisointi käytännössä

Alla näet kuvan PIM-järjestelmän käyttöliittymästä. PIM-järjestelmään lokalisoitavia tietoja voi tuoda useammalla eri tavalla:

  • Käännöksiä voi tehdä suoraan käyttöliittymässä
  • Niitä voi ladata PIM:iin excelistä
  • Niitä voi tuoda sinne automatisoidusti muista järjestelmistä tai tietokannoista

PIM tuotetiedonhallinta käännökset
Tarvittaessa PIM:in voi myös yhdistää ulkoisiin käännöspalveluihin:

  • PIM:istä voi hakea käännöksiä konekäännöksinä, joko maksuttomista, avoimista palveluista tai käännöskumppanin palvelusta
  • Käännöksiä voi myös hakea käännöskumppanin käännöspalvelusta, jossa on taustalla yrityksen oma termipankki
  • PIM:in voi integroida käännöskumppanin asiakasportaaliin, josta vaativammatkin käännöstyöt voi tilata suoraan PIM:iin
    PIM-järjestelmässä tuotetietojen erikielisiä versioita on helppo tarkastella rinnakkain. Samalla voi seurata pakollisten sisältöjen rikastusastetta. Mitä tietoja löytyy ja mitä puuttuu.

Puuttuvia tietoja voi filtteröidä erilaisiin taulukkonäkymiin. Kuvassa alla esimerkiksi on suodatettu tietyn tuotepäällikön tuotteet, joilta puuttuu suomen- ja englanninkieliset markkinointitekstit. Tästä kyseisen tuotepäällikön on helppo lähteä täyttämään puuttuvia tietoja.

PIM data laadunhallinta

Yhtä lailla, PIM-järjestelmässä voi hallita maakohtaisia eroja. Esimerkiksi Avainlippua tarvitaan Suomen markkinoilla, ja Ruotsin markkinoilla voi olla omat lakisääteiset merkkivaatimukset.

PIM maakohtaiset tarpeet

Tuotemyynnin lokalisointi – Edistyksellinen esimerkki

Lopuksi yksi käytännön esimerkki maailmalta. Yritys on maalivalmistaja, jonka tuotteita myydään monissa eri maissa. Kuten tiedetään, maalit ovat tuotteita, joihin liittyy erilaisia viranomaisvaatimuksia eri maissa. Näin ollen on tärkeää, että kaikki maakohtainen tuotetieto on varmasti aina oikein kaikkialla, missä sitä näytetään. Saksassa myytävän purkin etiketissä pitää olla tietyt symbolit ja englannissa toiset.
Tällä maalivalmistajalla on käytössään keskitetty tuotetiedonhallinta, josta tiedot julkaistaan jokaiseen etikettiin, markkinointimateriaaliin ja hinnastoon, ja aina on varmuus siitä, että tieto on oikein ja ajan tasalla.
Tämä yritys on vienyt datan hyödyntämisen vielä seuraavalle tasolle. He tekevät asiakaskohtaisia materiaaleja hyödyntäen keskitetysti hallittua dataa. Katalogit kuluttajille ja ammattilaisille ovat erilaisia. Sopimusasiakkaiden katalogeissa on vain näiden omat tuotteet. Jopa etiketit tehdään osittain asiakaskohtaisesti. Kaikki tämä on mahdollista, kun tuotetiedot ja niiden lokalisoinnit on hallittu keskitetysti.