nps

Suositteluindeksi NPS 79

Vuosittainen NPS-tutkimuksemme on toteutettu ja jälleen kerran, kiitos ihanat asiakkaamme, saimme teiltä erittäin korkean suositteluhalukkuuden! Niin NPS-arvomme, kuin vastaajamääräkin kasvoivat viime vuodesta.

2018 – NPS 79
2019 – NPS 77
2020 – NPS 79

Olemme nöyrän kiitollisia siitä, että niin moni on valmis meitä suosittelemaan.

NPS 2020

NPS -mittauksessa asiakkaalta kysytään kuinka todennäköisesti suosittelisit Canteria tuttavallesi tai kollegallesi asteikolla yhdestä kymmeneen. NPS -luvun laskennassa lasketaan yhteen suosittelijat, jotka antoivat 9-10 ja vähennetään tästä luvusta arvostelijat, jotka antoivat 0-6. Suurin osa asiakkaistamme on selkeitä suosittelijoita ja arvostelijoita ei löytynyt yhtään.

NPS-luokituksemme on selkeästi alan keskiarvoa korkeampi, kuten voit lukea esimerkiksi tästä artikkelista.

Tässä muutama vapaa kommentti tutkimuksesta:

Personnel is very professional and knowledgeable. Attitude is wonderful and positive. Customer-driven product development.

Very good experience for many years about the PIM tool you have provided.

Olen saanut aina nopeaa ja hyvää palvelua. Ongelmat ovat ratkenneet nopeasti. Kehitystyössä otetaan huomioon asiakkaan tarpeet.

Aina saa apua ja ratkaisuehdotuksia nopeasti ja palvelu on erittäin ystävällistä.

tuotemarkkinointi

Tuotemarkkinointi

Tuotemarkkinointi on haastavaa, varsinkin, jos samoja tuotteita myyvät myös kilpailijat. Tässä artikkelissa on tutkimuksiin ja kokemuksiin pohjautuvia vinkkejä siihen, miten tuotemarkkinointi on mahdollista hallita menestyksekkäästi kovenevassa kilpailutilanteessa.

Tuotemarkkinointi – neljä vinkkiä

1. Panosta yhtenäiseen tuotekokemukseen kanavien välillä

Tutkimuslaitos Periscopen mukaan 78 % yrityksistä ei tarjoa yhtenäistä, brändinmukaista tuotekokemusta eri kanavissa.

Puhuin juuri erään tuotepäällikön kanssa, joka kertoi tuotekuvien hallinnan olevan yrityksessä suuri haaste. Koska kuvia ei hallita keskitetysti, putkahtaa eri myyntikanaviin ajoittain vääriä kuvia. Esimerkiksi mainostoimisto oli juuri käyttänyt sosiaalisen median mainoksessa tuotekuvaa, jossa oli vanha tuotepakkaus. Kun asiakas päätyy myymälään mainoksen perusteella, ei myymälästä löydykään mainosta vastaavaa tuotetta.

Toisen yrityksen edustaja kertoi minulle lehtimainoksesta, jossa puhuttiin turvaliivistä, kun myymälämateriaaleissa tuotteen nimi olikin heijasteliivi. Tämän tyyppiset epäjohdonmukaisuudet tuotetiedoissa eivät ole omiaan kasvattamaan myyntiä. Päinvastoin ne saattavat johtaa menetettyyn kauppaan. Onkin suositeltavaa, että kaikki tuotteeseen liittyvä tieto hallitaan keskitetysti ja vain kertaalleen yhteen ja samaan paikkaan, josta kuvat, tekstit ja muut tiedot julkaistaan kaikkiin myyntikanaviin ja -materiaaleihin. Tällä tavoin asiakkaalle pystytään tarjoamaan yhtenäinen tuotekokemus eri kanavien välillä.

Yhtenäisen tuotekokemuksen tarjoaminen eri kanavien välillä voikin olla merkittävä kilpailuetu.

tuotemarkkinointi ostopolku

2. Tarjoa kattavasti tuotetietoa

Erityisesti verkkokaupassa ja muissa digitaalisissa kanavissa kattavat tuotetiedot ovat merkittäviä myynnin kasvattajia. Postin tutkimuksen mukaan nettihankintoja tehneet 93% suomalaisista pitää tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia verkkokaupan olennaisimpana ominaisuutena.

Monia tuotteita pystytäänkin myymään verkossa tuotesisältöjen avulla jopa paremmin kuin kivijalkamyymälässä. Otetaan esimerkiksi vaikkapa leikkimökki. On huomattavasti haastavampaa ja erittäin tilaa vievää myydä leikkimökkiä fyysisessä myymälässä. Asiakas saa huomattavasti kattavammin tietoa tuotteesta, sen pystytyksestä, siihen sopivista maaleista ja ideoista sen sisustukseen verkkokaupassa, joissa näistä asioista voidaan kertoa videoilla, linkeillä maalisivustoihin ja sisustusideoihin jne.

Parhaimmillaan kattavat tuotetiedot myymälässä ja verkkokaupassa täydentävät toisiaan ja tekevät näin ostamisesta asiakkaalle entistä vaivattomampaa. Jälleen kerran, on kuitenkin tärkeää, että tiedot ovat yhtenäisiä ja täydentävät toisiaan. Tämä varmistetaan keskitetyllä tuotetiedonhallinnalla, josta tuotetiedot julkaistaan sekä myymälämateriaaleihin että verkkokauppaan.

asiakkaan ostopolku

3. Tee tuote löydettäväksi eri tavoin

Asetu asiakkaasi asemaan ja mieti erilaisia ostajaprofiileja. Eri ostajat saattavat etsiä tuotetta aivan eri tavoin ja eri ostajien ostopolut saavat poiketa merkittävästi toisistaan. Tue eri asiakasryhmiä tämän tarpeen suhteen.

Otetaan taas esimerkiksi tuo leikkimökki. Jos ostaja on pienten lasten vanhempi, joka päätyy ostamaan leikkimökin pihalle Facebook-mainoksen innostamana, on ostopolku aivan erilainen, kuin jos samaisen leikkimökin ostaa rakennusurakoitsija, joka etsii parhaiten rakennushankkeen budjettiin ja spesifikaatioihin sopivaa tuotetta.

Tätä ajatusta tukee Journal of Marketingin hiljattain julkaisema tutkimus, jossa todettiin, että verkko-ostaminen hedonistisessa ja utilitaristisessa ostokäyttäytymisessä eroaa merkittävästi toisistaan samojenkin tuotteiden osalta.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että potentiaalisten ostajien tulee löytää tuote itselleen sopivissa kanavissa ja ostotilanteeseen sopivalla tavalla esitettynä. Rakennusurakoitsija tarvitsee ostonsa tueksi verkkopalvelussa filttereitä, joiden suodatuksia hyödyntämällä hän löytää nopeasti sopivan tuotteen. Kolmivuotiaan äiti puolestaan saattaakin arvostaa enemmän innostavaa videota, joka viestii tuotteen virikkeellisyydestä ja turvallisuudesta.

Vaikka sisällöt ovat hyvin erilaisia, ei niitä pidä erottaa täysin toisistaan ja joskus ne toimivat myös ristiin. Sen takia kaikkia sisältöjä kannattaa hallita keskitetysti yhdellä alustalla, johon niin sosiaalisen median markkinoinnista vastaavalla, kuin projektimyyjälläkin on pääsy.

monikanavainen tuotemarkkinointi

4. Tee tuotteesta yrityksesi näköinen

Jos yrityksesi myy jonkun muun valmistamia tuotteita, on todennäköistä, että joku muukin myy niitä.
Saatat ajatella, että tuotekuvaukset eivät ole kovin tärkeitä. Nehän voi vain kopioida valmistajan verkkosivustolta. Tämä ei ole paras tapa kasvattaa myyntiä. Vaikka asiakkaasi eivät lukisikaan tuotekuvauksiasi, Google sen tekee, ja Google arvostaa originaalitekstejä. Niiden avulla yrityksesi on huomattavasti helpompi saada näkyvyyttä hakukoneissa.

Asiakkaat myös todennäköisemmin klikkaavat hakukonetulostasi, jos sen description-teksti puhuttelee häntä. Näidenkin kohdalla kannattaa siis miettiä juuri teidän yrityksenne asiakaskuntaa ja sitä, mikä heitä puhuttelee.

Samassa yhteydessä kannattaa miettiä yrityksesi brändiä. Jos lifestyle-myymälä myy samaa leikkimökkiä, kun naapurin rautakauppa, kannattaa näiden yritysten kertoa leikkimökistä oman brändinsä mukaisesti, omaan asiakaskuntaansa vetoavalla tavalla.

Harvard Busines Review:n julkaisemassa tutkimuksessa todettiin, että asiakkaan kanssa parhaiten resonoiva esitystapa riippuu valtaosin kahdesta asiasta: myyvän yrityksen brändistä (luotettavuudesta) ja siitä, missä määrin asiakkaat voivat arvioida tuotetta tarjotun tiedon pohjalta.

Myös hakukoneoptimointia varten ylläpidettäviä tietoja SEO descriptions, page titles jne. kannattaa yleensä hallita keskitetysti tuotetiedonhallinnan järjestelmässä.

Tuotemarkkinointi – yhteenveto

Tuotemarkkinointi vaatii tiettyjen perusasioiden huomioimista, suunnittelua ja työtä. Työmäärää voi merkittävästi vähentää, kun käytössä on sopivat työkalut. Keskitettyä tuotetiedonhallinnan järjestelmää (PIM) kannattaa harkita, jos myytäviä tuotteita on enemmän kuin sata ja tuotteita myydään monikanavaisesti.

Kansainvälistyvä verkkokauppa

Webinaari verkkokauppojen ketterästä kansainvälistymisestä

Webinaari – kansainvälistyvä verkkokauppa

Tervetuloa tiistaina 26.5. klo 10.00 – 11.15 maksuttomaan webinaariimme inspiroitumaan ja saamaan vinkkejä verkkokaupan kansainvälistymiseen. Webinaarin järjestävät yhteistyössä Canter, Transfluent ja Tulos.

Webinaari on tarkoitettu kaikille niille verkkokaupoille, jotka suunnittelevat kansainvälistymistä tai toimivat kansainvälisesti, mutta haluavat nopeuttaa kasvua tai avata uusia markkinoita.

Webinaarissa Canterin, Transfluentin ja Tuloksen asiantuntijat vastaavat mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten kansainvälistyminen onnistuu digitaalisia työkaluja ja markkinointikanavia hyödyntäen ja miten varmistat, että pystyt jakelemaan oikeaa tuotesisältöä oikea-aikaisesti eri markkinoilla jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä?
  • Miten tehdä dataan pohjautuvaa markkina-analyysiä ja löytää uudet potentiaaliset markkinat?
  • Miten koemarkkinoinnin avulla validoida uudet potentiaaliset markkinat?
  • Miksi kansainvälistyvän verkkokaupan kannattaa keskittää tuotesisältöjen hallinta ja miten sisältöjen lokalisointi/kääntäminen hoidetaan ketterästi automaatiolla?
Verkkokauppa

Verkkokauppa

Verkkokauppaa on kehuttu varsinkin siitä että, siellä on helppo antaa tuotteesta mahdollisimman paljon infoa, kuvia, ohjeita ja käyttövinkkejä kuin kivijalassa. Mikä sitten avuksi kun halutaan lisää myyntiä?

35% lisää liikevaihtoa lisämyynnillä.

Muistatko kun menit kivijalkaan ja hyvä myyjä myi haluamasi tuotteen lisäksi lisätarvikkeet mukaan? Lähdit kaupasta mukanasi tuotteet mitä et edes tiennyt tarvitsevasi.

Suurimmassa osassa verkkokauppoja tehdään ristiinmyyntiä ja lisämyynti on unohtunut kokonaan. Esimerkki: Olet juuri löytänyt itsellesi elektroniikkaliikkeestä itsellesi täydellisesti sopivan 50″ television. Haluat asentaa sen kuitenkin seinälle, etkä paketissa mukana tulevalle pöytäjalustalle. Kumpi vaihtoehto mielestäsi lisää asiakkaan ostohalukkuutta:

  1. Ristiinmyynti: Verkkokauppa näyttää että muut asiakkaat ostivat tehosekoittimen saman tuotteen kanssa.
  2. Lisämyynti: Verkkokauppa näyttää viisi vaihtoehtoa erilaisista seinätelineistä, jotka sopivat juuri sinun televisioosi.

Amazon tekee lisämyynnin avulla 35% enemmän myyntiä suosittelemalla asiakkailleen relevantteja tuotteeseen liittyviä tuotteita (lähde McKinsey). Toinen merkittävä lisämyyntiin vaikuttava asia ovat tuotekombinaatiot, joiden avulla tuotteet myydään kokonaisuutena. (Luvut ennen Covid 19 aikaa).

Lisämyynnin on todettu nostavan asiakastyytyväisyyttä, kertaostoksen kokonaissummaa ja parantavan selkeästi katetta.

Rakenna verkkokauppa asiakkaasi ympärille.

Verkkokauppa = paikka josta voi ostaa tuotteita tai palveluja itsenäisesti 24/7.
Jotta verkkokaupasta voi ostaa itsenäisesti, on sisältöjen oltava laadukasta, ihan kuin paras myyjä olisi kertomassa tuotteesta ja suosittelemassa oikeaa ratkaisua jokaiselle asiakkaalle.
Ostamiseen ja ostopäätökseen liittyy vahvasti lisämyynti, jolla suositellaan tuotteeseen liittyviä tuotteita joista asiakkaalle on oikeasti hyötyä. Tuotteita jotka liittyvät oikeasti ostettavan tuotteeseen.

Personoitu asiakaskokemus on avain menestyvään verkkokauppaan.

Postin tutkimuksen mukaan nettihankintoja tehneet suomalaiset pitävät tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia (93 %) verkkokaupan olennaisimpana ominaisuutena. “Monipuoliset tuotetiedot ja -kuvat alkavatkin olla verkossa toimiville kauppiaille välttämätön menestymisen edellytys.” (lähde Postin verkkokauppatutkimus)

Tilanne on haastava. 80% yrityksistä uskoo tarjoavansa erinomaista asiakaskokemusta kuitenkin ainoastaan 8% asiakkaista on kuitenkin samaa mieltä. (Lähde Bain & Company)

Mikä sitten on ongelma? Miksi se on niin vaikeaa?

Unohdamme usein verkkokauppojen käyttäjinä, että verkkokaupoissa on usein kymmeniä tuhansia ,tai jopa satoja tuhansia tuotteita joihin kaikkiin liittyy paljon erilaisia tietoja, kuvia, videoita ja lisätarvikkeita. Kaikkien tuotteiden hallinta vaatii resursseja ja manuaalista työtä, siksi verkkokaupan taustalla on oltava järjestelmä joka mahdollistaa lisämyynnin ja tuotekombinaatioiden hallitsemisen ja tekemisen kustannustehokkaasti.

Ratkaisu on olemassa.

Tuotetiedonhallinta, eli PIM (Product Information Management) on keskitetty ”hubi” jossa hallitaan kaikkea tuotteisiin liittyvää tietoa ja aineistoa. Sieltä tuotetiedot päivittyvät automaattisesti verkkokauppaan sekä muihin myyntikanaviin.

PIM merkitys verkkokaupalle

Yllä olevasta kuvasta on havaittavissa että PIM järjestelmällä ei tehdä ainoastaan lisämyyntiä ja tuotekombinaatioita, sillä hyödynnetään kaikkea tuotteisiin liittyvää dataa.
Datan avulla verkkokauppa monipuolistuu. Tuotteiden löytäminen on nopeaa ja varmaa, laajojen filtteröintiominaisuuksien, sekä Adeona PIM järjestelmässä vakiona tuleva Elasticsearch hakukone mahdollistaa nopeiden, ehdottavien hakujen toteuttamisen käytännössä mihin tahansa verkkopalveluun.
Hyvin mietitty tuotetietomalli mahdollistaa tuotetiedon esittämisen niin, että asiakas löytää helpommin juuri hänelle tärkeän tiedon, esimerkiksi mitan. Ja tämän tiedon avulla voi myös suodattaa kaikki omiin tarpeisiin soveltuvat tuotteet.

Miksi verkkokauppa-alusta ei riitä?

Mieti skenaariota jossa täytät jättimäistä exceliä, mutta et voi hyödyntää Excelin automatiikkaa. Joudut tekemään manuaalisesti kaiken, eikä sinulla ole mahdollista nähdä kokonaiskuvaa työn etenemisestä.
Verkkokauppa-alustoissa ei ole työkaluja, joiden avulla pystyt hallinnoimaan systemaattisesti tuhansien tuotteiden valikoimaa. PIM järjestelmällä seuraat työn etenemisestä, rikastusasteita, puutteita sekä saat käyttöösi muita hyödyllisiä työkaluja jotta työ on sujuvaa ja selkeää.

Lisämyynnin tekeminen verkkokaupassa vaatii ihmistä tekemään linkityksiä tuotteesta toiseen. Muutamien tuotteiden linkkaaminen toisiinsa on mahdollista, mutta usein tuotteita ja eri variaatioita tuotteista on tuhansia. Tämän takia taustalla on oltava PIM järjestelmä jonka avulla linkitystyö on nopeaa.

Bundlet eli tuotekombinaatiot. Toisiinsa liittyvät tuotteet voidaan niputtaa yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin asiakas löytää toisiinsa sopivat tuotteet helposti ja usein myös edulllisemmin. Ilman PIM järjestelmää tuotekombinaatioiden tekeminen ja ylläpitäminen on todella haastavaa.

Ristiinmyynti perustuu dataan jota saadaan kerättyä automaattisesti verkkokaupassa asiakkaiden tehdessä ostoksia. Tämä ominaisuus on usein vakiona verkkokauppa-alustoissa, mutta se aiheuttaa myös ongelmia / haasteita sen suhteen ettei asiakas löydä helposti esim. puhelimeen sopivia suojakuoria tai kuulokkeita. Asiakkaalle suositellaan jotain mitä muut asiakkaat ostivat. Joku asiakas saattaa tilaa tehosekoittimen puhelimen kanssa ja toinen tietokoneen, olet kuitenkin itse etsimässä halpaa liittymää tai panssarilasia, joten sinulle esitetty data ei auta tekemään ostopäätöstä. Päinvastoin.

PIMin avulla myyt enemmän kaikkialla.

Mitä jos haluat laajentaa tuotteiden myyntiä esim. Amazoniin tai haluat hyödyntää jälleenmyyjiesi verkkokauppoja? Kun yrityksellänne on PIM järjestelmä, sitä pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa kaikessa myynnissä. PIM järjestelmästä saadaan vietyä kaikki tuotetieto automaattisesti eri myyntikanaviin ja järjestelmiin.
Kansainvälisen kaupankäynnin perusedellytys on käydä kauppaa paikallisella kielellä, kieliversiot ja niiden hallinta tehdään luonnollisesti keskitetysti PIM järjestelmässä, hyödyntäen esim. käännösautomatiikkaa järjestelmän sisällä.

PIM järjestelmä on monikanavaisen myynnin ja hyvän asiakaskokemuksen perusedellytys.

Tuotesisältöjen käännökset verkkopalveluissa – mitä kannattaa huomioida?

Anssi RuokonenTämänkertaisessa blogissamme kirjoittaa kumppanimme Transfluentin COO & CMO Anssi Ruokonen. Anssilla on kokemusta digitaalisesta asiakaskokemuksesta ja liiketoiminnasta viime vuosikymmenen alusta asti. Vyön alla on useita kansainvälisiä markkinointikampanjoita sekä ketterän kehittämisen projekteja. Transfluentilla Anssi vastaa niin operatiivisen toiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä kuin markkinoinnistakin.

Verkkosivun tai verkkokaupan tuotesisällön kääntämisessä on useita vaiheita, joita ei ehkä tule ajatelleeksi ennen projektin aloittamista. Tässä blogissa on muutamia vinkkejä siitä, miten pääset alkuun ja mitä kannattaa ottaa huomioon.

Aluksi hieman tilastotietoa. Tiesitkö, että yhdeksän kymmenestä ihmisestä käyttää verkkosivustoja omalla kielellään, jos se on mahdollista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos verkkosivustosi tuotetiedot käännetään kohderyhmän kielelle, mutta kilpailijoidesi sivustoja ei käännetä, todennäköisesti sivustosi myy enemmän kuin kilpailijan sivusto. Valitettavasti päinvastaisessa tilanteessa häviät kilpailun, ellet päätä tehdä muutoksia asialle. Jos otat lähtökohdaksi asiakkaiden tarpeet ja toimit niiden mukaisesti, selviät projektista voittajana.

Mistä projekti kannattaa aloittaa?

Miten sitten kannattaa aloittaa ensimmäinen verkkosivuston käännösprojekti? On esitetty, että 70 % asiakkaan ostokokemuksesta perustuu siihen, minkälaista kohtelua hän kokee saaneensa. Ihan ensiksi kartoita asiakaspolku ja aloita loppupisteestä. Verkkokaupan kohdalla on hyvä aloittaa varsinaisesta ostotapahtumasta. On tärkeää, että kaikki ostajat ymmärtävät itse ostotapahtuman oikein. Kukaan ei osta, jos ei ymmärrä täysin mistä maksaa ja milloin ja miten tavarat toimitetaan. Kun siirryt vaihe vaiheelta asiakaspolkua lopusta kohti alkua, pystyt varmistamaan, että tarjoat asiakkaillesi iloisen yllätyksen, et yllättävää pettymystä.

Ota muuttuva sisältö huomioon

Yksi yleisimpiä virheitä käännösprojekteissa on se, että tuleviin sisältöpäivityksiin ei valmistauduta alusta asti. On helppoa keskittyä jo valmiina olevan sisällön kääntämiseen ja jättää päivitysten tuomat haasteet tulevaisuuteen. Joissain tapauksissa alkuperäisestä käännösprojektista ovat jopa vastuussa eri henkilöt kuin sisällön päivityksistä, joten säännöllisten päivitysten tarve ja toimintatapa eivät ehkä ole edes tiedossa käännösprojektia aloitettaessa.

Verkkokaupoissa tuoteluettelo pysyy harvoin samanlaisena kovinkaan pitkään. Ja miksi pysyisikään, sillä yli 75 prosenttia kuluttajien tuotehauista verkkokaupan sisällä on aivan uusia. On siis syytä varmistaa, että tuoteluettelo on ajan tasalla kaikilla kielillä ja löydettävissä jokaisesta verkkokauppasi kieliversiosta. Uusien tuotteiden työnkulun varmistaminen tarjoaa sinulle myös ketterän mahdollisuuden testata, mikä milläkin markkinoilla myy sillä kielellä, jolla kohderyhmäsi haluaa sisältöjä kuluttaa. Hyvin toteutettu analytiikka on olennainen osa ketterää testausta, sillä se auttaa todentamaan millä kielillä juuri sinun sisällöillesi ja tuotteille on kysyntää.

Integroi käännökset tuotetiedon ja sisällön hallintajärjestelmiin, jotta voit maksimoida tulokset

Jotta kääntäminen olisi helppoa ja kaikilla kieliversiolla olisi päivitetyt sisällön näkyvissä nopeasti, kannattaa kääntäminen integroida osaksi tuotetiedon ja sisällön hallintajärjestelmiin. Kuinka se tehdään? Tärkeintä on mennä tuotetietojen alkulähteelle ja pitää tuotetiedot hyvässä järjestyksessä. Yhä useammissa verkkokaupoissa tuotetietoja säilytetään tuotetiedon hallintajärjestelmässä (PIM-järjestelmä). Käännösten on syytä perustua siellä olevaan tietoon, ja käännöksiä kannattaakin yleensä hallita suoraan siellä. Monet verkkokauppiaat ovat todenneet, että jos aikoo kokeilla monikanavaista ympäristöä useilla markkinoilla, hyvä tuotetiedon hallintajärjestelmä helpottaa elämää. Jos et varmista, että tuotetiedot huomioidaan käännöstyön kulussa, järjestelmän edut eivät täysin toteudu.

Kaiken muunkin sisällön kuin tuotteiden on oltava verkkosivustollasi tai verkkokaupassasi ajan tasalla: uudet blogitekstit ovat markkinoinnissa välttämättömiä; mainonnan sisällön tulisi heijastaa myös nykyisiä tarpeita; etusivun bannerit ja toimintakehotukset on pidettävä tuoreina ja niin edelleen. Käännösprosessin integrointi sekä tuotetiedon hallintajärjestelmään että sisällönhallintajärjestelmään (CMS-järjestelmä) on usein erittäin järkevää. Ei enää Word- ja Excel-asiakirjojen lähettämistä sähköpostitse sinun ja käännöstoimistosi välillä: ihannetapauksessa integroitu järjestelmä siirtää kaiken uuden sisällön automaattisesti kääntäjille. Luotettavan kääntäjän kanssa toimittaessa muutoskäsityötä ei tarvita uuden sisällön viimeistelyssä lainkaan eli kun käännös on valmis, käännetyt sisällöt asettuvat paikoilleen saman tien.

Asettuminen asiakkaiden asemaan ja käännösprosessin helppous eli yleensä integraatiot tärkeimmistä järjestelmistä käännöstyökaluun, ovat ratkaisevan tärkeitä elementtejä kilpailuedun saavuttamiseen. Haluatko kuulla, kuinka tämä voidaan toteuttaa? Lue lisää automaattisesti toteutettavista palveluistamme: Käännökset automaattisesti API:lla ja ketterät sisällöntuotantopalvelumme: Ketterä kansainvälistyminen

Luovuuden ja automaation yhteispeli markkinoinnissa

Ilmoittaudu maksuttomaan englanninkieliseen julkaisuautomaatio-webinaariin, jonka järjestämme saksalaisen kumppanimme priintin kanssa torstaina 7.5.2020 klo 9.00 – 9.30

Printti on edelleen tärkeä osa menestyvää 360 ° -sisältöstrategiaa. Tuotemateriaalien, kuten postikorttien, esitteiden, luetteloiden ja pakkausten, tuotetiedot säilyvät paljon pidempään kuin digitaaliset sisällöt. Useimmilta yrityksiltä vie kuitenkin paljon aikaa ja vaivaa, että sisältö saadaan hyvin suunniteltuun, painettuun muotoon.

Jaamme kanssanne konkreettisia vinkkejä ja käytännön esimerkkejä siitä, kuinka automaation avulla voidaan säästää sekä aikaa että vaivaa säilyttäen luova vapaus asiakaskohtaisten tuotekokemusten luonnissa.

Kasvata myyntiä paremmalla tuotetiedolla

Webinaari – Kuinka hallita tuotetietoa tehokkaasti moneen kanavaan

Tervetuloa tiistaina 28.4. klo 9.00 – 9.45 webinaariimme inspiroitumaan ja saamaan vinkkejä kuinka yrityksenne voi kasvattaa myyntiä paremmalla tuotetiedolla.

  • Miksi tuoteyritysten tulisi viimeistään nyt keskittää tuotesisältöjen hallinta?
  • Miten varmistat, että pystyt jakelemaan oikeaa tuotesisältöä oikea-aikaisesti eri myyntikanaviin jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä?
  • Kuinka ylläpidät tuotesisältöjä helposti ja tehokkaasti?

Saat vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin webinaarimme aikana, jossa annamme käytännön vinkkejä  tuotetiedonhallintaan esimerkkien kautta.

Webinaarin jälkeen saat käyttösi tuotetiedonhallinnan oppaan, jonka avulla näet, kuinka yrityksesi pääsee sopivan kokoisin askelin, mutta tehokkaasti tuotetiedonhallinnan kanssa vauhtiin.

PIM haltuun kolmessa tunnissa

Haluatko tietää kuinka liiketoimintanne saa täyden hyödyn irti tuotetiedonhallinnasta? Tule oppimaan kaikki oleellinen tuotetiedonhallinnasta PIM Crash Course -koulutukseen Espoossa 2.4.2020.

Järjestämme suositun koulutuksen jo kolmatta kertaa toimistollamme Espoossa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Tuotteiden tekninen valokuvaus

Valokuva edustaa tuotetietojen yhtä tärkeintä osaa. Hyvin toteutettuna se kertoo tuotteesta valtavasti ja luo sille ostamisen kannalta tärkeän psykologisen mielikuvan ja kuvat voivat toimia jopa verkkomyynnin onnistumisen määrittäjänä. Näistä syistä useimmat tuotteita valmistavat yritykset panostavatkin merkittävästi tuotteiden valokuvaukseen ja jakeluun liittyviin toimintoihin.

Tästä huolimatta tänäkin päivänä on olemassa paljon toimialoja, joilla tuotekuvien tuotanto ei ole itsestäänselvyys, jolloin näiden tuotanto voi jäädä jälleenmyyjien harteille. Jossain tapauksissa tuotteita voi tulla monesta eri suunnasta, jolloin niiden keskinäinen tyyli voi olla hajanainen, joka johtaa helposti huonoon yleiskuvaan. Useissa tapauksissa ammattikuvaajan palkkaus voi olla perusteltua laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta monesti myös itse otetut kuvat voivat riittää varsinkin pienempimuotoisessa kuvaustarpeessa.

Pyrin tässä artikkelissa käymään läpi keinoja, joilla tuotteiden systemaattinen valokuvaus voidaan hoitaa mahdollisimman korkealaatuisesti ja kustannustehokkaasti ilman erityistä asiantuntemusta aiheeseen.  Artikkeli ei pyri ottamaan kantaa luovempiin tapoihin tuottaa ns. ”fiiliskuvia”, vaan prosesseihin ja tekniikoihin, jotka ovat tärkeitä laadukkaiden ja mahdollisimman monikäyttöisten tuotekuvien systemaattisessa tuotannossa esim. verkkopalveluihin ja esitteisiin. Artikkeli on suunnattu henkilöille, jotka tuntevat perusteita valokuvauksesta ja/tai visuaalisesta suunnittelusta, tai toisaalta ammattivalokuvaajille, jotka eivät ole perehtyneet systemaattisempaan ja tehokkaaseen tuotekuvien tuotantoon.

Blogi on osa tuotekuvien tuotantoa koskevasta blogikokonaisuudesta, jonka seuraavassa vaiheessa käsittelemme kuvien jälkikäsittelyprosessia.

Kameran valinta ja valmistelu

Tuotteiden valokuvaus - kameran valinta

Valokuvien ottaminen on nykyään äärimmäisen helppoa, koska käytännössä jokainen älypuhelin sisältää kameran. Usein kännykkäkameroiden resoluutio on hyvin korkea ja joskus linssiteknologiakin riittää kohtalaiseen kuvalaatuun. En kuitenkaan suosittele yleiseen jakeluun suunniteltujen tuotekuvien ottamista kännykällä. Tärkein peruste tähän piilee siinä mihin kännykkäkameroiden käyttö on suunniteltu: ottamaan kuvia välittömästi, automaattisesti ja mahdollisimman pienellä teknologisella käyttökynnyksellä. Vaikka tällainen toimintalogiikka mahdollistaa nopeidenkin tilanteiden ikuistamisen kuvaan, niin se edellyttää automaattiasetuksien (mm. valkotasapaino, optiikka, kennon ISO-arvo, jne.) käyttöä, jotka taas haittaavat merkittävästi yhtenäisten kuvien jälkikäsittelyvaihetta.

Suosittelen siis valitsemaan kuvaukseen jonkinlaisen järjestelmäkameran, johon kuvausasetuksia voi lukita manuaalisesti. Kameran ei tarvitse olla kallis tai välttämättä uusinta mallia, kunhan sillä saa säädettyä tärkeät perusasetukset, joista kerron seuraavassa kappaleessa. Kameran objektiiviksi kelpaa useimmiten kameran mukana tullut vakio-objektiivi, kiinteä normaaliobjektiivi tai lähikuviin (pienille kohteille) laajakulmaobjektiivi. Myös jalusta (kolmijalka) on hyvin tärkeä osa systemaattista tuotevalokuvausta.

Studion valmistelu

Tuotteiden valokuvaus - studion valmistelu

Vaikka yrityksestä ei löytyisikään varsinaista studiotilaa, on studion kaltaiset olosuhteet mahdollista rakentaa usein myös itse, kunhan pystyy huomioimaan kuvauksen kannalta tärkeät tekijät. Kun tuotekuvia haluaa tuottaa massana, on tilan olosuhteet hyvä pyrkiä pitämään mahdollisimman vakaina. Käytännössä tarkoitukseen sopii parhaiten tila, joka ei altistu luonnonvalolle, eli on käytännössä ikkunaton ja jonka valaistus voidaan hallita täysin. Tilan valaistukseen kannattaa käyttää mahd. saman ”värisiä” valoja, eli ei hehkulamppuja, led-valoja ja salamaa sekoittaen.

Tuotteiden kokoerot asettavat luonnollisesti tiettyjä rajoitteita kuvaustilan ja valojen kannalta. Mikäli tuotteiden fyysinen koko vaihtelee runsaasti, on yleensä järkevintä jaotella kuvattavat kohteet karkeisiin ryhmiin ja luoda kullekin ryhmälle oma kuvausympäristö. Usein kun ympäristö on saatu luotua ja tuotteita aletaan viemään yksi kerrallaan kuvattavaksi, on mahdollista, että joku valo, kameran jalusta, pöytä tai muu kohde voi liikahtaa vahingossa, jolloin kuvausprosessin voi pahimmillaan joutua aloittamaan alusta. Tätä varten voi herkästi liikkuviin osiin liimata merkkiteipit, joilla tukikaluston ja erilaisten vipujen ja rullien paikat voi tarvittaessa palauttaa (lähes) alkuperäiseen tilaan. Tästä huolimatta, jos kuvausta ei saa hoidettua kerralla kuntoon, niin ”studio” kannattaa pitää ulkopuolisilta suljettuna koko kuvausprosessin ajan, ettei joku (ml. siivoojat, yms.) siirtäisi laitteistoa ja sotkisi vahingossa huolella valmisteltua kuvausympäristöä.

Tuotteiden sommittelua ja valoja (ml. salamaa) mietittäessä on tärkeä pohtia, miten tuote saadaan esitettyä katsojalle mahdollisimman luonnollisesti ja kolmiulotteisesti. Käytännössä tämä hoituu valokuvassa valojen ja varjojen yhteispelillä, eli että kohdetta valaistaan jostain tietystä suunnasta tarkoituksella niin, että toinen puoli luo (hallitun) varjon kohteen pintaan. Samaan aikaan kannattaa kuitenkin yrittää välttää luomasta kohteesta (ainakaan teräviä) varjoja kuvattavan alueen ympäristöön (esim. pöydän pintaan), koska tämä vaikeuttaa syväystä ja häiritsee syväämättömissä kuvissa kohteen erottamista taustasta. Kaikki kohteet tulisi asetella samaan paikkaan ja kuvata mahd. samanlaisesta kulmasta, jotta kuvista saisi tarpeen vaatiessa helposti standardikuvia, joissa kokoerot näkyvät selvästi.

Kameran kuvausasetukset

Tuotteiden valokuvaus - kameran asetukset

Jälkikäsittelyprosessi helpottuu merkittävästi, kun kuvausympäristö ja kameran asetukset saadaan standardisoitua. Nämä kaikki tulisi määrittää etukäteen tekemällä testikuvauksia esim. eri värisistä (mielellään tummista ja vaaleista), eri värisistä ja erilaisella pinnoituksella (kiiltävä / matta) varustetuista kohteista. Riippuen kameran mahdollisuuksista täydellisen ja kaikkiin sopivan mallin löytyminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta mutta kuvausolosuhteiden haasteita voi vielä korjata jälkikäsittelyvaiheessa.

Alta löydät tärkeimmät kameran asetukset, joilla kuvaus saadaan vakioitua:

  • Valkotasapaino (white balance): Määrittää kohteen valaistuksen värin ja yrittää tasapainottaa sävyt luonnollisiksi. Manuaalisessa kuvauksessa valkotasapaino kuvataan värilämpötilan muodossa Kelvin-asteina, jossa pienemmät lukuarvot viittaavat lämpimään ja suuremmat kylmään värisävyyn. Mikäli kohde on valaistu hehkulampuilla, valojen sävy on usein lämmin, kun taas useimmissa ledeissä ja halogeenilampuissa sävy on kylmempi. Aseta kameralle kiinteä valkotasapaino kameran automatiikan avulla tai selaamalla sopiva arvo. Mikäli arvo ei osu täydellisesti kohdalleen, niin tämä asetus on helppo korjata myöhemmin jälkikäsittelyvaiheessa kaikille kuville, kunhan arvo pysyy samana. Automaattinen valkotasapaino voi aiheuttaa kuvakohtaista värivääristymää eri värisille kohteille, kun kameran automatiikka koittaa kompensoida kohteesta heijastuvaa valoa.
  • ISO-arvo: Määrittää kameran kennon valoherkkyyden. Suurilla lukuarvoilla voi kompensoida vähäistä valoa mutta varsinkin vanhemmissa kameroissa saattaa kuvaan ilmestyä laatua heikentävää kohinaa (noise). Yleisesti tuotekuvauksessa onkin järkevämpää käyttää suhteellisen pientä ISO-arvoa ja suurempaa aukkoa ja/tai pidempää suljinaikaa.
  • Aukko (aperture): Objektiivin määrittämä aukko määrittää nimensä mukaisesti aukkoa, jonka läpi valo kulkee kameraan. Aukon koko vaikuttaa kuitenkin syväterävyysalueeseen, jolla on tärkeä merkitys tuotekuvauksessa. Useimmissa objektiiveissa pieni aukko (Huom! tämä tarkoitaa suurta F-lukua) tarkoittaa, että koko valokuvan sisältö pysyy terävänä, kun taas suurella aukolla (eli pienellä F-luvulla) terävä alue voidaan rajata vain itse kohteeseen. Tavanomaisissa tuotekuvissa koko kuvattava kohde halutaan pitää mahdollisimman yksityiskohtaisena ja terävänä, jolloin pienempi aukko palvelee paremmin. Yksityiskohtia kuvattaessa taitava valokuvaaja voi kuitenkin rajata terävän alueen koskemaan vain haluttua aluetta tai ottaa tuotekuvia, jossa kohde on terävä ja tausta sumea.
  • Suljinaika (shutter speed): Viimeinen valaistukseen vaikuttava perusparametri määrittää yksinkertaisesti, kuinka kauan valoa saa kulkea aukon läpi. Suljinaika vaikuttaa yleisesti valokuvauksessa mm. siihen, että kohde pysyy terävänä mm. liikkeessä, jolloin liian pitkä valotus voi pilata valokuvan kohteen sumentuessa. Studiovalokuvauksessa ja erityisesti tuotteita kuvattaessa kohde pysyy lähtökohtaisesti paikallaan, joten suljinajalla ei ole niin suurta väliä muuten kuin kompensoimaan mahdollisimman neutraalin valaistuksen, kun ISO-arvo ja aukko ovat valittu.
  • Tallennusformaatti: Useimmissa järjestelmäkameroissa on vaihtoehto tallentaa kuva joko merkkikohtaisesti vaihtelevassa RAW-, eli raakakuvaformaatissa ja/tai JPEG-muodossa. Näistä kahdesta on lähes poikkeuksetta järkevämpää valita raakakuva, koska se sisältää aina enemmän informaatiota ja tarjoaa laajemmat (sekä häviöttömät) muokkausmahdollisuudet kuvien jälkikäsittelyvaiheessa.

Yhteenveto

Tuotteiden systemaattinen valokuvaus on monen tekijän summa, joka on mahdollista toteuttaa ilman valokuvauksen tai jälkikäsittelyn erityisasiantuntemusta sekä kohtuullisilla kustannuksilla. Onnistuneen massavalokuvauksen ytimessä on hyvin suunniteltu prosessi niin kuvauksen kuin jälkikäsittelyn saralla. Jälkikäsittelystä on tulossa uusi blogi lähiaikoina.

Jos tuotteiden massavalokuvaus kiinnostaa tai haluat lisätietoja jostain yksityiskohdista, niin otathan yhteyttä ja voimme tarjota mielellämme apua tuoterepertuaarisi valokuvauksen suunnittelussa!

Lisää luettavaa

Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Ihminen on yrityksen kallein resurssi, mutta samalla myös yksi isoimpia potentiaaleja.

Elämme vuonna 2020 sellaista aikaa jossa tekoäly ja yleisesti digitaalisuus on ollut apunamme niin kauan ettemme aina muista sen olemassaoloa.

Teknologiaa kuitenkin hyödynnetään aivan liian vähän perinteisissä työtehtävissä jotka kone pystyisi tekemään nopeammin, tarkemmin ja tuottavammin.

Aku Varamäki kirjoittaa  seuraavasti Future Proof – Tulevaisuuden työkirjassa (2019):

“Teknologia vapauttaa työntekijän aikaa tärkeille ja merkityksekkäille työtehtäville. Telialla työntekijät ovat saaneet ilmiantaa omaan työhönsä liittyviä tylsiä rutiineja, ja nyt ohjelmistorobotiikka auttaa asiakaspalvelijoita tekemään monia tehtäviä, kuten sopimuksia tai raportteja sillä välin, kun asiakaspalvelija keskittyy arvokkaimpaan työn eli asiakkaan palvelemiseen. Ohjelmistorobotiikka on tuonut yhtiölle viiden miljoonan euron vuotuiset säästöt, mutta ennen kaikkea se on poistanut epämiellyttäviksi koettuja rutiineja. ”

Ajattele, kuinka paljon enemmän saadaan aikaiseksi kun hyödynnetään teknologiaa oikealla tavalla. Teknologian hyödyntäminen ja tehokkuus eivät tarkoita sitä että joku saa potkut tai työpaikkoja vähennetään. Automatiikka tehostaa työtä, joka lisää tehokkuutta joka taas mahdollistaa yrityksen kasvua joka luo lisää työtä ja työpaikkoja.

Teknologia avuksi myynnille ja markkinoinnille

Me Canterilla pystymme tekemään yrityksesi myynnille ja markkinoille saman kuin mitä Telian asiakaspalvelulle tapahtui. Adeona Sales Tool julkaisuautomaation avulla myynnin ja markkinoinnin perustehtäviä pystytään nopeuttamaan ja jopa poistamaan. Näin jää aikaa niille tärkeille ja merkityksekkäille tehtäville.

Asiakas- ja työntekijäkokemus

Tänä päivänä asiakaskokemus on yrityksen tärkein kilpailuetu ja asia jolla erotutaan. Tuotteella tai palvelulla on vaikea saavuttaa kilpailuetua, tämän takia jokaisen yrityksen on keskityttävä asiakaskokemukseen. Henkilökohtaisella ja personoidulla asiakaskokemuksella yrityksen on mahdollista onnistua. Kun yrityksen myynti ja markkinointi pystyy ottamaan huomioon erilaisten asiakkaiden tarpeet ja palvella sen mukaan, voittaa asiakkuuden.

Työntekijöillä on halu kehittyä ja kehittää omia työskentelytapojaan. Kuinka moni haluaa tehdä tylsiä, rutiininomaisia ja yksinkertaisia työtehtäviä vuodesta toiseen? Tehtäviä joiden prosessia pystytään nykyteknologian avulla tehostamaan niin että viikon työ pystytään tekemään päivässä tai kahden tunnin homma hoituu kolmessa minuutissa.

Työntekijän kannalta työn mielekkyys nousee uudelle tasolle ja jokainen nauttii siitä kun päästään tekemään sitä oikeaa ja merkityksellistä työtä. Kyseessä ei ole pelkästään työn tehostuminen ja yrityksen säästöt, vaan yrityksen tärkeimmän resurssin huomioon ottaminen – työn merkityksellisyys yksilölle.

Monen menestyvän yrityksen kehitys on pysähtynyt kun on päästy siihen pisteeseen, että menee hyvin ja asiakkaita sekä tilauksia tulee mukavasti sisään. Tässä kohtaa kuvitellaan että on sellainen jalansija ettei välttämättä tarvitse kehittää toimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Onko yrityksillä oikeasti varaa odottaa kilpailijan ilmestymistä? Asiakkaille pitäisi tarjota parastaan aina, eikä vasta sitten kun huomataan kilpailijoiden tekevän asioita paremmin.

Myynnin ja markkinoinnin roolit ovat muuttuneet ja niiltä vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

Vaikka yrityksesi valmistaisi maailman hienoimmat tuotteet ja olisit alan kuumin brändi, se ei muuta sitä tosiasiaa että jälleenmyyjät eivät myy kaikkia tuotteitasi.

Jälleenmyyjillä on erilaisia asiakkaita joilla kaikilla on omanlaisensa tarpeet. 5000 tuotteen joukosta yksittäinen jälleenmyyjä ottaa myyntiin 5 % tuotteistasi. Saman tekee toinen jälleenmyyjä. Näillä kahdella jälleenmyyjällä on aivan eri tuotteet valikoimissaan. Toimitatko heille saman 620 sivun PDF-katalogin tuotteista vai personoitko heille oman tuoteportfolion? Jos et pysty palvelemaan kahta erilaista jälleenmyyjää heidän tarpeittensa mukaan, mitä teet kun yritykselläsi on 500 jälleenmyyjää joilla kaikilla on omanlaiset tarpeet?

Tämän kaltaiset tilanteet ovat tosiasia. Täydellisessä maailmassa jälleenmyyjät pitäisivät valikoimissa koko tuoterepertuaaria, jälleenmyyjä kuitenkin valitsee tuotteet hänen asiakkaiden tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Myynti on muuttunut niin että valta on siirtynyt myyjältä ostajalle, asiakkaalle. Myynnin muutos vaatii myynnin ja markkinoinnin uudistumista, korostaen teknologian tuomia etuja ja hyötyjä. Adeona Sales Tool softamme avulla myynnin ja markkinoinnin tylsät, hitaat ja rutiininomaiset työtehtävät erilaisten tarjousten, hinnastojen, katalogien, esitteiden yms. materiaalien parissa muuttuvat täysin.

Mitä markkinointi sitten tekee kun ei tarvitse enää näprätä ja tehdä 24/7 erilaisia myyntimateriaaleja? Markkinoinnin fokus ja lisäarvo ei voi olla enää katalogien ja esitteiden teko. Markkinointi keskittyy siihen mihin sen pitäisikin, uusien liidien saamiseen sekä siihen kuuluisaan isoon kuvaan, yrityksen brändäämiseen ja myynnin mahdollistamiseen.

Mitä myynnille tapahtuu? Myynnin fokus on tämän jälkeen selkeämmin asiakkaassa. Luomassa parasta mahdollista asiakaskokemusta, keskittyen palvelemaan asiakasta yksilöllisellä tavalla. Hienointa softassamme on se että kuka tahansa pystyy tekemään muutaman napin painalluksella asiakkaalle tarvittavat materiaalit. Esimerkiksi asiakasrajapinnassa olevat kenttämyyjät pystyvät itse tekemään asiakaskohtaisia materiaaleja asiakkaan tarpeen mukaan, muutamassa minuutissa asiakaskäynnin aikana.

Perusjuttuja sanoo jälleenmyyjä, mutta valitettavan harva valmistaja tai maahantuoja pystyy palvelemaan asiakkaitaan näin.