Black Friday Offer – nyt esiselvitys tuotetiedonhallinnasta edullisesti!

Haluatko kehittää kilpailukykyäsi paremmalla kaupallisella tuotetiedolla?
Tilaa esiselvitys tarjoushintaan: nyt -40% eli vain 3000 € (normaali 5000 €)! *


Teettämämme tutkimuksen mukaan 89% yrityksistä pitää tuotetiedonhallintaa erittäin tärkeänä tulevaisuuden menestystekijänä. Laadukas tuotetieto tuottaa oikeita ostopäätöksiä, sujuvan asiakaskokemuksen ja enemmän kauppaa.

Kiinnostuitko?
Varaa aika Kimin kalenterista:

kalenterivaraus / Kim Korhonen

Esiselvityksen sisältö:

  • käydään läpi tuotetietojen hallintaan ja julkaisuun liittyvät perusprosessit sekä saatetaan alulle itse tuotetietomalli
  • hahmotetaan konkreettisten esimerkkien kautta, mitä PIM-järjestelmä tekee ja miten se toimii
  • arvioidaan PIM-järjestelmän soveltuvuus teidän tarpeisiinne
  • mallinnetaan muutamien valittujen esimerkkituotteiden tietomallit ja rikastetaan nimikkeille esimerkkitiedot Adeona PIM:iin

Keskitetyn kaupallisen tuotetiedonhallinnan ratkaisu Adeona PIM on auttanut yrityksiä tehostamaan tuotetietojen hallintaa ja monikanavaista myyntiä. Asiakkaamme ovat luoneet merkittävästi vaikuttavampia tuotekokemuksia ja tehostaneet sisäistä tuotetiedonhallintaan käytettävää aikaa jopa 50%.

Liiketoimintaetu:

Kun tuotetiedon muutokset ja ylläpito
tehdään keskitettyyn järjestelmään,
valikoimien hallinta sekä
datan laadunhallinta helpottuu.

Kilpailuetu:

Tuotetiedon laatu paranee ja on yhdenmukainen kaikissa julkaisukanavissa. Asiakkaiden tuote- ja ostokokemus paranee, mikä tukee yrityksen brändin kehittymistä.

Kaupallinen tuotetiedonhallinta tarkoittaa työkaluja ja prosesseja, joilla tuotteiden myyntiin ja markkinointiin liittyvää tuotetietoa hallitaan keskitetysti. Tuotteeseen liittyvä tieto tallennetaan ja ylläpidetään kertaalleen yhteen paikkaan, minkä jälkeen se näkyy laadukkaana kaikissa kanavissa: esimerkiksi verkkosivuilla, nettikaupassa, tuotekorteilla, tuoteluetteloissa, tarjouksissa tai ostojärjestelmissä.

Olemme suomalainen tuotetiedonhallinnan edelläkävijä 20 vuoden osaamisella ja kokemuksella.

* Tilaus tehtävä marraskuun 2022 loppuun mennessä.

Laattapiste siirtyy käyttämään Adeona PIM -ohjelmistoa

Kotimainen perheyritys Laattapiste on Suomen johtava kylpyhuoneisiin erikoistunut liikeketju, jolla on vuosien kokemus sekä asunto- että projektirakentamisesta. Laattapisteeltä rakentajat saavat apua urakkansa kaikkiin vaiheisiin: hankesuunnitteluun, toteutussuunnitteluun ja toteutukseen.


Laattapiste alkoi käyttää Adeona PIM -ohjelmistoa tuotetiedonhallintaan lokakuussa 2022 tullessaan Canterin asiakkaaksi. Siirtymä uuteen järjestelmään kävi varsin ketterästi, sillä yrityksellä oli aiempaa kokemusta kansainvälisen tarjoajan PIM-ohjelmistosta ja erittäin hyvä ymmärrys, mitä toiminnallisuuksia uudelta järjestelmältä halutaan.

Käyttöönottoprojekti Canterin kanssa sujui hyvin; käytimme aiemmin kansainvälisen toimijan ratkaisua ja meillä oli osaamista aiheesta jo valmiina. Kotimaisena perheyrityksenä halusimme kuitenkin käyttöömme suomalaisen, joustavan PIM-ohjelmiston, jonka käytettävyys teki meihin vaikutuksen. Nyt odotamme innokkaasti pääsevämme hyödyntämään Adeona PIM -ohjelmistoa toiminnassamme, kertoo Sanna Korpivaara, Operations Manager Laattapisteeltä.


Canter Oy on suomalainen Adeona PIM tuotetiedonhallinta– ja Adeona Sales Tool julkaisuautomaatio-ohjelmistoja kehittävä yritys. Pilvipalveluina toimitettavat tuotteemme perustuvat moderneihin teknologioihin. Toimittamiemme ratkaisujen avulla asiakkaamme kasvattavat tuotetietoihin liittyvän pääomansa arvoa, tehostavat toimintaansa ja menestyvät monikanavaisessa kaupassa.

Miten asiakkaiden kasvaneet odotukset näkyvät kaupallisen tuotetiedon hallinnassa?

Tämä artikkeli on osa sarjaa, jossa käsittelemme Kaupallisen tuotetiedonhallinnan nykytila ja tulevaisuus Suomessa 2022 -tutkimusta, jonka toteutimme tutkimustoimisto Vastakaiun kanssa toista kertaa keväällä 2022. Aiemmissa artikkeleissamme olemme käsitelleet tuotetiedonhallinnan nykytilaaasiakaskokemusta, kestävyyttä ja tuotetiedon rikastamista, tuotetiedonhallinnan ammattilaisten parhaita vinkkejä sekä sitä, mitä kulmahuoneen pitäisi tietää tuotetiedonhallinnasta.

Webinaarisarjamme neljännessä osassa paneuduimme tutkimuksen tuloksiin ja Canterin omien asiakkaiden käytännön kokemuksiin asiakkaiden odotuksista. Mitkä seikat painottuvat tulevaisuudessa, kun loppuasiakas tekee ostopäätöstä?

Canterin Patrik Palatz ja Sanna Kurvinen ja Vastakaiun toimitusjohtaja Katariina Tenhunen pureutuivat muun muassa vastuullisuusseikkojen vahvaan esiinmarssiin ja siihen, miten kohdennettua tai personoitua tuotetietoa voi käyttää kaupanteon apurina. Myös tekoäly tuotetiedonhallinnan apurina pohditutti keskustelijoita. Mitkä vinkit päätyivät lopulta ”Älä missaa näitä”-listalle?

Katso alta webinaarin tallenne:

tuotetietoja excel-riveillä

Standardointi ja luokitukset ovat tärkeä osa tuotetietoa

Useilla toimialoilla toimijat ovat tuskastuneet eri toimittajilta ja valmistajilta tulevan tuotetiedon sekametelisoppaan ja lyöneet viisaat päänsä yhteen, jotta eri lähteistä tulevat tiedot saataisiin koostettua kattavaksi, yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, ja kaikki puhuisivat samoista asioista samoilla nimillä.

Suomessa Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (https://www.sahkonumerot.fi/), Taloteknillinen teollisuus ja kauppa ry (https://www.lvi-info.fi/) ja Rakennustietosäätiö STS rs (https://www.rttuotetieto.fi/) ovat yhteistyössä määritelleet tuotetietostandardin, joka kuvaa mitä tietoja tuotteista tulisi olla, jotta ne palvelisivat koko sähkö-, LVI- ja rakennusalan toimitusketjun tarpeita. Toimittajat vievät standardissa määritellyt tuotetiedot keskitettyihin tuotetietopankkeihin, josta ne ovat saatavilla kaikille niitä tarvitseville.

Yksi tärkeä osa tuotetietostandardia on kansainvälinen ETIM-luokittelu, joka määrittelee tekniset ominaisuudet n. 5000 erilaiselle tuoteluokalle. ETIM-standardia ylläpitää ja kehittää ETIM International -järjestö, jolla on jäseninä kymmeniä kansallisia järjestöjä.

Adeona PIM tukee tuotetietostandardeja ja mahdollistaa tiedonsiirron automatisoinnin

Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmässä on tuki tuotetietostandardin ja ETIM:in mukaisesti luokitellulle tuotetiedolle. Asiakkaat listaavat käytössään olevat ETIM-luokat, minkä jälkeen standardin mukaiset tietomallit perustetaan automaattiajolla Adeona PIM -järjestelmään. Tämän jälkeen tuotetietoja voidaan alkaa rikastaa.

Adeona PIM:istä tiedot puolestaan synkronoidaan tai julkaistaan kaikkiin tarvittaviin kanaviin, joko täysautomaattisesti integraatiolla tai puoliautomaattisesti Excel-siirtotiedostoilla.

Tulevaisuudessa vastaavia standardointeja ja luokituksia tullaan varmasti käyttämään laajemmin myös muilla aloilla. Adeona PIM:issä on joustavan teknisen arkkitehtuurinsa ansiosta helppo ottaa käyttöön myös muita alakohtaisia luokituksia.

Mitä kulmahuoneen pitää tietää tuotetiedonhallinnasta?

Webinaarissamme keskustelimme Peikko Groupin liiketoimintajohtajan kanssa siitä, mikä saa johdon heräämään keskitetyn tuotetiedonhallinnan tarpeeseen.

Tuotetiedonhallinta koskettaa koko organisaatiota

Tuotetiedonhallinta toimii parhaiten, kun koko organisaatio ymmärtää oikean ja rikastetun tuotetiedon tärkeyden, mutta tätä merkitystä ei aina tunnisteta.

Tuotetiedonhallinnan ammattilaisten parhaat vinkit ja opit vuosien varrelta

Tämä artikkeli on osa sarjaa, jossa käsittelemme ’Kaupallisen tuotetiedonhallinnan nykytila ja tulevaisuus Suomessa 2022’ –tutkimusta, jonka toteutimme tutkimustoimisto Vastakaiun kanssa tänä keväänä. Aiemmissa artikkeleissamme olemme käsitelleet tuotetiedonhallinnan nykytilaa sekä asiakaskokemusta, kestävyyttä ja tuotetiedon rikastamista. Tässä artikkelissa keskitymme alan asiantuntijoiden parhaisiin PIM-vinkkeihin, joita jaoimme webinaarissamme 8.6. Iloksemme saimme vierailevaksi panelistiksi Tevellan nettipäällikkö Anni Mielosen jakamaan kokemuksiaan Adeona PIM:n kanssa sekä kertomaan näkemyksiään webinaarin aiheista.

Perustan rakentaminen ja pohjatyön merkitys

PIM-prosessia käynnistettäessä on tärkeää miettiä, missä data liikkuu ja missä lisätietoa tarvitaan  ja käytetään. Kyselyn vastauksista nousi esiin PIM-projektia edeltävän perustyön tärkeys ja manuaalisen työn vähentäminen tuotetiedonhallinnan avulla. Yksi vastaajista kertoi: ”Tuotetietojen hallinta on jatkuvaa kehitystyötä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä, mikä tekee siitä mielenkiintoisen ja haastavan, mutta hyvällä tavalla.

”Meillä oli omassa PIM-projektissamme erinomainen projektipäällikkö, joka piti meidät ajan tasalla koko projektin ajan”, Anni sanoo. ”Ohjeet olivat hyvin harkittuja, eikä meillä ollut tarvetta tehdä isoja muutoksia. Kaksi tärkeintä asiaa PIM-projektille mielestäni olivat ensinnäkin, että projektissa oli mukana oikeat ihmiset. Meillä oli talon sisällä ihmisiä, jotka tunsivat nykyiset integraatioratkaisut, olivat työskennelleet niiden parissa ja kehittäneet niitä, joten meillä oli hyvä perusta aloittaa työskentely. Toiseksi on varmistettava, että aikaa on varattu tarpeeksi projektiin, jonka suhteen projektipäällikkömme todella varmisti, että olemme pystyneet keskittymään projektiin tarpeeksi”, hän jatkaa.

Yksi tärkeimmistä näkökohdista on varmistaa, että jokainen sidosryhmä huomioidaan PIM-projektissa, Canterin Katri sanoo. ”Kun tuotetiedot linkitetään useisiin eri näkökohtiin sisäisesti ja ulkoisesti, syntyy väistämättä monimutkaisuutta. Koko organisaatiossa on kaikki pienet palaset, jotka on otettava huomioon myös asiakkaiden ja kumppanien näkökulmasta, koska jokaisella heistä on erityistarpeita”, Katri kertoo.

Canterin toimitusjohtaja Patrik muistuttaa myös, että kaupallinen tavoite tai päämäärä on tärkeää olla mukana matkan varrella. Kun PIM-projektissa on esimerkiksi kaupallinen tavoite, se voi yksinkertaistaa projektin luonnetta ja helpottaa tehtävien priorisointia.

Kaikkia yrityksiä verrataan loistaviin verkkokauppoihin, joilla se saattaa olla ihan ydinbisnestä. Muiden pitäisi sitten pystyä samaan. On ihan pakko panostaa tuotetiedon hallintaan ja tuotetietoon, muuten tippuu veneestä. 

Dokumentaatio – tylsää, mutta tarpeellista

Yksi asia, joka unohtuu helposti, on dokumentointi. ”Kukaan ei pidä siitä. Se on turruttavan tylsää, mutta jos et tee sitä alusta alkaen, se ärsyttää sinua lopulta. Verkkosivusto on valmis ja PIM on valmis, mutta et muista kuinka integraatiot käytännössä toimivat. Myös jatkokehitystyöt sujuvat paljon sujuvammin, kun olet jo dokumentoinut matkan alkuvaiheista lähtien ja kertonut, miksi valitut ratkaisut alun perin otettiin käyttöön”, Katri sanoo.

”Dokumentointi on asia, johon jouduimme palaamaan useammin kuin kerran viimeisen vuoden aikana, kun emme muistaneet kaikkia prosessin vaiheita ulkoa”, Anni jatkaa.

Viimeiset vinkit

  • Valitse taistelusi
    • Varmista, että priorisoit tehtäväsi niin, että olet keskittynyt PIM-projektin oikeisiin osiin ja olet realistinen ajan suunnittelussa
  • Varmista, että sinulla on henkilö tai tiimi, joka vastaa PIM:stä 
    • Säilytä aktiivinen rooli tuotetiedoissa, kun on kyse tietojen luomisesta ja rikastamisesta
  • Muista tuoda PIM:stä saadut positiiviset puolet ja asiat esille koko yrityksen nähtäväksi

Sofia Kapoglu

Ensimmäinen kesätyöpaikkani Canterilla

Olen Sofia Kapoglu. Olen 15-vuotias. Aloitan opinnot Tapiolan lukion musiikkilinjalla syksyn alussa. Tässä blogissa kerron kesätyöajastani Canterilla.

Olen ollut kolme viikkoa kesätöissä Canterilla. Olin aikaisemmin myös yhdeksännen luokan TET:ssä täällä, joten Canter oli jo entisestään tuttu paikka. Sain mahdollisuuden päästä Canterille TET:iin sukulaisen kautta. TET:in loputtua pidimme yhteyttä, ja kysyin sitten kesätyöpaikkaa kesän lähestyessä.

Olen tehnyt kesätyöaikanani paljon erilaisia tehtäviä sekä myynnille ja markkinoinnille, että customer operations -tiimille. Olen esimerkiksi muokannut Adeona PIM:issä erilaisia tietoja, osallistunut webinaareihin, kirjannut tietoja ylös Exceliin ja paljon muuta.

Lempitehtäviäni on ollut kaikenlainen suunnittelu ja uuden luominen. Esimerkiksi tuotteiden ja kategorioiden luominen Adeona PIM:iin sekä Canterin Instagram-tilille julkaiseminen ovat olleet juuri sellaisia tehtäviä. Myös tämän blogin kirjoittaminen on minusta todella kivaa. Tylsin tehtävä on varmaan ollut näyttökaapeleiden inventointi.

Olen saanut canterilaisilta hyvää palautetta valmiista tehtävistä. Työpäivät Canterilla ovat olleet todella kivoja ja rentoja. Minusta on aina mukava tulla toimistolle.

Tässä on muutama kuva Canterin Instagram Storysta:

Canterin Instagram Story -kuvia

Olen oppinut Canterilla paljon uusia asioita tehtävien yhteydessä, sekä ihmisiltä. Täällä Canterilla työporukka on aivan mahtava. Tunsin heti kuuluvani joukkoon. Oli myös kiva osallistua firman omaan kesäpäivään.

En vielä tiedä mitä aion opiskella lukion jälkeen, mutta Canterin ansiosta huomasin kiinnostukseni markkinointiin ja myyntiin.

Haluan vielä kiittää kaikkia canterilaisia, jotka ovat saaneet minut tuntemaan itseni hyväksytyksi ja olevani osa Canterin tiimiä. Ensimmäinen kesätyöpaikkani oli todella kiva ja opettavainen! Olen todella iloinen siitä, että pääsin tänne kesätöihin.

Asiakaskokemus, vastuullisuus ja rikastavat sisällöt tuotetiedonhallinnan keskiössä

Tuotetiedonhallinnan merkitys tulevaisuuden menestystekijänä

Tuotetiedonhallinta ja sen merkitys nousivat esiin Vastakaiun toteuttamassa Kaupallisen tiedonhallinnan nykytila ja tulevaisuus Suomessa -tutkimuksessa sekä tänä vuonna että viime vuonna. Noin 80 % tämän vuoden tutkimukseen vastanneista kokee tuotetiedonhallinnan olevan yritykselleen ratkaiseva menestystekijä, ja loput 20 % piti sitä tärkeänä tekijänä.

Yksi selkeimmistä esiin nousseista teemoista on halu parantaa asiakkaan ostokokemusta. ”On selvää, että vastaajat haluavat vastata asiakkaiden nykyajan odotuksiin tuotetiedon laadun suhteen. Tuotetiedon rikastamistavat ovat joillekin vielä epäselviä, mutta tavoitteena on erottua alan kilpailijoista, sanoo Vastakaiun toimitusjohtaja Katariina Tenhunen.

Vastaajat, joilla on jo PIM-järjestelmä käytössä, kokivat käyttöönottoprosessin selkiyttämisen ja automatisoinnin tehokkaan käytön haastavina. Myös integraatioiden tehokkaampi käyttö sekä itse tuotetiedonhallinnan kokonaiskuvan ymmärtäminen koettiin haastavana.

Toisaalta ne vastaajat, joilla ei ole vielä käytössä tuotetiedonhallinnan järjestelmää, kokevat tarvitsevansa sellaista. Kun toteutus tehdään organisaation infrastruktuuriin sopivaksi, prosessin aikana analysoidaan vahvasti tuotetiedonhallinnanjärjestelmän tarvetta ja käyttöä sekä prosessien yhtenäistämistä eri osastojen kesken

 

Tuotetietojen yhtenäisyys ja kestävä kehitys tähtäimessä

Kaikista vastaajista 45% kokee pystyvänsä tarjoamaan yhteneväisen tuotekokemuksen markkinointikanavissaan. Niiden vastaajien keskuudessa, joilla on käytössä PIM-järjestelmä, luku on 60 %. Lähes kaikki vastaajat näkevät parantamisen varaa siinä, että tuotetiedot säilyvät identtisinä kaikissa kanavissa.

Kestävyys yrityksen viestinnässä oli myös yksi tämän vuoden tutkimuksen teemoista. Vastaukset antoivat hyvin yksimielisen kuvan: kaikki vastaajat näkevät vastuullisuusviestinnän ainakin jollain tasolla tärkeänä tekijänä ja tiedostavat sen merkityksen asiakkaille. Avoimissa kysymyksissä kävi myös selväksi, että yritykset haluavat parantaa vastuullisuustoimiaan ja sisällyttää sen tuotetietoihinsa.

”Vastaajien selityksissä mainittiin, että vastuullisuusviestintä vaikuttaa asiakkaiden ostokäytökseen. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on avaintekijä, jonka mukaan yritykset sopeuttavat toimintaansa, eri toimialoilla. Asiakkaat ovat yhä vaativampia. Yrityksen kyky sopeutua nopeasti näihin muutoksiin on valtava kilpailuetu, kuin myös yrityksen kyky viestiä kestävän kehityksen näkökohdista asiakkaille ja sisällyttää ne tuotetietoihin.” Katariina kertoo.

Tuotetietojen rikastaminen erottautumiskeinona

Viime vuoden tutkimukseen verrattuna rikastetun tuotetiedon merkitys on kasvanut entisestään. Jopa 90 % vastaajista pitää rikastettua tuotetietoa erittäin tärkeänä tekijänä yrityksen toiminnassa. Kuitenkin kun tutkimuksessa kysyttiin, kuinka paljon vastaajien organisaatiot personoivat tuotetietoja asiakkaan ostopolun ostovaiheiden mukaisesti, vain 10-20 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä tätä menetelmää aktiivisesti.

Osa tuotetiedon rikastamisprosessia on tietää, mitä tietoa kohdeasiakkaat etsivät. 89 % kaikista vastaajista sanoi, että asiakaskokemus on heillä tuotetiedonhallinnan kehittämisen keskipisteessä. Kuitenkin vain 38 % vastaajista kysyy palautetta asiakkailtaan vuosittain. Noin 46 % vastaajista ei kerää palautetta lainkaan.

Kaupallisen tuotetiedonhallinnan nykytila Suomessa

Asiakastyytyväisyys ja sen jatkuva parantaminen olivat keskeisiä tekijöitä tämän vuoden kaupallisessa tuotetiedonhallinnan tutkimuksessa. Vastauksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista ei edelleenkään kerää aktiivisesti palautetta tuotetiedoistaan, mikä näkyy selvästi alempana asiakastyytyväisyytenä. Toisaalta vastaajien keskuudessa yleisin vastaus oli, että tuotteen tai yrityksen kestävää kehitystä koskevien tietojen mukaan ottaminen on sekä yksi tulevaisuuden trendeistä että yksi tuotetiedon avaintekijöistä. 

Tuotetiedonhallinta koettiin tärkeäksi kaikkien vastaajien keskuudessa. Vastaajat, joilla on käytössään PIM-järjestelmä, kokivat sen olevan erittäin hyödyllinen niin liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kuin niiden kehittämisen kannalta. Monet yritykset harkitsevat myös uusien teknologioiden lisäämistä liiketoimintaansa, ja ne jotka eivät ole vielä ottaneet tuotetiedonhallinnan järjestelmää käyttöön organisaatiossaan, harkitsevat vahvasti hankkivansa sellaisen. Yleensä yritykset eivät ole vielä hankkineet tuotetiedonhallinnan järjestelmää siksi, että yrityksen päättäjät kokevat, ettei heillä ole tarpeeksi tietoa asiasta, ja ovat siksi lykänneet toteutusta. 

Tuotetiedonhallinnan strateginen merkitys

Vastaajista 90% pitää tuotetiedonhallintaa tulevaisuuden strategisena menestystekijänä. Kuitenkin vain kaksi kolmasosaa vastaajista näkee tuotetiedonhallinnan tietyssä roolissa yrityksen toiminnassa. Vastaajat jotka toimivat tuotetiedonhallinnan parissa, pitivät tuotetiedonhallintaa selkeästi tärkeämpänä verrattuna muuhun yritykseen.

Vastaajat, jotka pitivät tuotetiedonhallintaa tärkeänä menestystekijänä liiketoimintansa kannalta, näkivät selvästi sen tuomat edut. Tehokkaan tuotetiedonhallinnan avulla yrityksellä on mahdollista erottua kilpailijoistaan positiivisesti. Vastauksissa nousikin esille, että tuotetiedonhallinnan järjestelmä on lisännyt asiakastyytyväisyyttä ja parantanut asiakaskokemusta.

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpä vastauksista löytyi myös yrityksissä nähdyt muut hyödyt. ”Tuotetiedonhallinnan tuomat edut eivät siis näy vain asiakkaiden keskuudessa ja myynnin kasvussa, vaan myös yrityksen toiminnassa. Tuotetiedonhallinnan ansiosta vastaajat ovat havainneet tehokkuuden kasvua yrityksen sisällä arjen toiminnassa sekä organisaation sisäisessä infrastruktuurissa. Yksi tapa, jolla tämä voidaan havaita, on automatisoidut menettelyt, jotka vähentävät manuaalista työtä ja stressiä siitä, ovatko tuotetiedot oikein ja ajan tasalla. Pääasiallinen avoin kysymys, joka tästä jää, on, pystyykö johtotaso näkemään nämä edut?” Tutkimuksen toteuttaneen yrityksen, Vastakaiun, toimitusjohtaja Katariina kertoo.

Yritysmaailman nopea muutos on väistämätöntä. Sopeutuminen ja reagointi yrityksen ympärillä tapahtuviin muutoksiin on erittäin tärkeää. Kun hallitset tuotetietojasi, on esimerkiksi helppoa päästä uusille markkinoille. PIM – järjestelmä mahdollistaa sekä tehokkaan tuotetiedon hallinnan että yrityksen laajentumisen ja kasvun.” Patrik Palatz, toimitusjohtaja, Canter Oy 

Tuotetiedonhallinnan johtaminen ja uusien teknologioiden käyttöönotto

Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, vastaajat, joilla on käytössä PIM-järjestelmä, ovat 31% tyytyväisempiä tuotetietojensa johtamiseen kuin vastaajat, joilla ei ole (52 % vs. 21 %). ”’Tyytyväinen’ tai ’äärimmäisen tyytyväinen’ vastanneet toivat esille, että tiedonkulku yrityksen sisällä on paljon enemmän suunniteltua ja ”sovittujen yhteisten sääntöjen” mukaistaja että tämä on yksi avaintekijöistä laadukkaiden tuotteiden tuotannossa sekä tiedon hallinnassa kokonaisuudessaan”, Katariina sanoo.  

Mitä tulee uusiin teknologioihin, erityisesti tekoälyyn, niiden hyödyntäminen lähitulevaisuudessa tuntui vastaajien keskuudessa tänä vuonna vähemmän todennäköiseltä verrattuna viime vuoteen. Monet näyttävät odottavan teknologioiden muuttuvan kehittyneemmiksi ja vastaavan tarkemmin heidän tarpeisiinsa. ”Kiinnostusta uusia teknologioita kohtaan vastaajien keskuudessa näyttää olevan paljon, mutta monet ovat kuitenkin todenneet, että niistä saadut kokemukset ovat toistaiseksi tuntuneet epätyydyttäviltä. Silti vastaajat ovat edelleen kiinnostuneita uusista teknologioista ja etsivät tapoja sovittaa ne organisaatiorakenteeseensa”, Katariina kertoo.

Parhaat opit ja vinkit tuotetiedonhallinnasta

  • Varmista, että pohjatyö on tehty ja valmis PIM-toteutukseen
    • Selvitä nykyiset ja tulevat tarpeet, joihin PIM-järjestelmä voi vastata
  • Sijoita upeaan PIM-järjestelmään sekä loistavaan PIM-kumppaniin
  • Varmista, että tuotetietoja koskevat perussäännöt ovat selkeät koko organisaatiossa
  • Varmista sekä tuotevalikoiman että toimintamallien laatu
  • Kuuntele asiakkaiden tarpeita alusta alkaen
    • Mitä asiakkaat haluavat ja odottavat tuotetiedoiltasi?
  • Kouluta tuotetiedoista vastaavat henkilöt
    • Korosta laadukkaan tuotetiedon merkitystä ja tee selväksi, että kyseessä on jatkuva projekti pienin askelin kohti jatkuvaa parantamista

Varmista paikkasi tuleviin syventäviin webinaareihin 

Tuotetiedonhallinnan ammattilaisten parhaat vinkit & opit vuosien varrelta


Ymmärretäänkö tuotetiedonhallinnan mahdollisuudet oikeasti kulmahuoneessa?


Miten asiakkaiden kasvaneet odotukset näkyvät kaupallisen tuotetiedon hallinnassa?