Organisaatiomme kasvaa

Tutustu uusiin Canterlaisiin alta!

Olemme saaneet vahvistusta kolmella Canterlaisella vuoden 2022 alussa.

Kim Korhonen, Head of Sales and Marketing

Kerro Kim hieman itsestäsi.

Olen kolmen lapsen isä ja asun Espoon Tontunmäessä. Harrastuksena valmennan squashia, jossa vedän niin juniori- ja aikuisvalmennusryhmiä. Satunnaisesti myös vedän esim alkeiskursseja. Minulla on ollut ihan maajoukkuetason junnuja henkilökohtaisessa valmennuksessa, mutta sellaista ei tällä hetkellä ole. Lisäksi toimin tyttäreni jalkapallojoukkueessa apuvalmentajana. Poikani antama lisänimi ”jokalajin coach”, pitää sisällään toki vitsin, mutta myös kertoo minusta. Valmentaminen ja halu auttaa kehittymään on iso osa minua. Tämä näkyy mm esimiestyössä sekä asiakkaiden kanssa toimimisessani.

Kerro taustastasi.

Olen toiminut koko ikäni IT&ICT alueella B2B myynnin ja markkinoinnin tehtävissä. Ja olinpa n 5-vuotta myös teollisen internetin kasvuyrityksen toimitusjohtajana. Tehtävissäni olen edustanut aika laajan kirjon tuotteita tai ratkaisuita, joiden avulla niin kotimaiset kuin kansainvälisetkin yritykset ovat kehittäneet omaa liiketoimintaansa tai rakentaneet omaa liiketoimintaa. Yksi monista hienoista hetkistä mainittakoon, eräs kun asiakkaani menestyi ratkaisullaan ja palkkasi Suomeen kerralla 10 uutta huoltomiestä.

Miksi Canter?

Kertakaikkisen huikea yhdistelmä kokemusta, osaamista ja uusia mahdollisuuksia. Tapasin kerran kaverin, joka oli rakentanut itselleen kolme omakotitaloa. Hän sanoi, että tuo kolmas on lähes täydellinen. Nämä työkaverini ovat tehneet PIM-ratkaisua lähes 30-vuotta. CTO:mme Janne, teki kolmannen sukupolven tuotteen. Edelliseen viitaten, tiedettiin mitä tehtiin ja sitä se on. Sen takana kehtaa seistä. Samaa mieltä ovat asiakkaamme.

Teemme ratkaisua, jonka avulla asiakkaamme kehittävät liiketoimintaansa. Parannamme heidän asiakaskokemustaan. Parempi tuotetiedonhallinta esim helpottaa loppuasiakasta tekemään oikeita tuotevalintoja. Parhaimmillaan vähennämme tuotepalautuksia eli toiminnallamme on myös vahva ekologinen vaikutus! Niin ja kyllä tämä jengi oli myös yksi syy tulla tänne.

Anne Komulainen, Customer Success Manager

Kerro Anne hieman itsestäsi.

Olen aikuisiällä espoolaistunut tuotetiedon hallinnan ammattilainen. Perheeseeni kuuluu kaksi poikaa, puoliso ja vuoden ikäinen lyhytkarvainen mäyräkoira. Harrastan luonnossa liikkumista, lukemista ja pistooliammuntaa. Rakastan musiikkia ja odotan kovasti tulevaa kesää stadionkeikkoineen.

Kerro taustastasi.

Olen tehnyt vuosien uran hotelli- ja ravintola-alan esimiestehtävissä. Viitisen vuotta stten päätin vaihtaa latua ja opiskelin datanomiksi. Jo opiskelujen ohessa päädyin työskentelemään maahantuontiyrityksen monipuolisiin tuotetiedon hallinnan tehtäviin, joihin kuului myös verkkokauppa- ja PIM-kehitysprojektit.

Miksi Canter?

Aiemmassa työssäni kaikista mielekkäimmät työtehtäväni liittyivät tuotetiedon hallinnan järjestelmien kehittämiseen ja kouluttamiseen. Canterilla saan tehdä sitä täyspäiväisesti, samalla itsekin kehittyen. Paluu asiakasrajapintaan on minulle kuin kotiin palaisi. Toivottavasti pääsemme mahdollisimman pian tapaamaan kasvotusten. Oma tärkeä maininta Canterin tiimille, tänne oli kiva tulla töihin!

Muath Othman, Technical Specialist

Kerro Muath hieman itsestäsi.

Vapaa-ajallani harjoitan yrittäjyyttä, teen verkkosivustoja yrityksille. Olen hyvin sosiaalinen, joten vapaa-ajallani tykkään viettää aikaa perheeni ja ystävieni kanssa. Olen harrastanut montaa eri lajia: judoa, taekwondoa, uintia sekä jalkapalloa. Käyn nykyään myös salilla.

Kerro taustastasi.

Opiskelin Tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa ja yo – kaksoistuntkintoa Business College Helsingissä, ja valmistun sieltä huhtikuussa. Olen tehnyt monenlaista työtä: lehtienjakajana, autonpesijänä, ruoankuljettajana sekä ravintolatyöntekijänä. Lisäksi olin viiden kuukauden mittaisessa työharjoittelussa, jossa käytin M-filesia.

Miksi Canter?

Täällä on hyvä ilmapiiri ja kaikki auttavat toisiaan, joten tunnen olevani toisessa perheessä. Koen myös, että opin täällä päivittäin uusia asioita.

Mitä kaikkea markkinoinnissa kannattaa automatisoida?

Markkinoinnin automaatio ja inbound-markkinointi ovat markkinoinnin kuumia puheenaiheita. Ihmiset keskittyvät sisällöntuotantoon ja automatiikka hoitaa viestit potentiaalisille asiakkaille juuri siellä ja silloin kun niitä kaivataan. Markkinoinnin automaation järjestelmä korvaa kymmenen erillistä järjestelmää ja vähentää merkittävästi manuaalityötä. Mutta kykeneekö perus markkinoinnin automaatio hoitamaan kaiken julkaisun kaikkiin kanaviin? Oman kokemukseni mukaan kannattaa selvittää vaihtoehtoja myös monikanavaisen julkaisun automatisointiin etenkin, jos tarjooma sisältää paljon tuotteita.

Niin kuin kaiken muunkin sisällön, pitäisi myös tuotesisällön puhutella lukijaansa oikein ja kohdennetusti jokaisessa ostopolun vaiheessa.

Miksi sitten juuri tuotejulkaisu on niin työlästä?

Niin kuin kaiken muunkin sisällön, pitäisi myös tuotesisällön puhutella lukijaansa oikein ja kohdennetusti jokaisessa ostopolun vaiheessa. Tämä tarve johtaa auttamatta valtavaan määrään tuotetietoa.

Jos otetaan esimerkiksi juoksukengät, voivat ostopolun sisällöt mennä näin. Ensin kiinnostus juoksuharrastukseen ja sitä kautta kenkien hankintaan herätetään inspiroivilla juoksukuvilla sosiaalisessa mediassa. Kun mielenkiinto aiheeseen on saatu herätettyä, voi seuraavassa vaiheessa kiinnostaa vinkkilista kenkävalintaan. Tätä voi seurata eri kenkävaihtoehtoja vertaileva urheilukenkätesti. Lopulta päädytään verkkokauppaan ostettavan kengän tuotesivulle, josta käsin ostos tehdään tai vaihtoehtoisesti käydään hakemassa kengät suoraan lähimmästä myymälästä.

Jos ajatellaan, että kyseisen yrityksen valikoimassa on vaikkapa sata kenkämallia variaatioineen, puhumme äkkiä kymmenien tuhansien tuotetietojen julkaisemisen hallinnasta.

Kun lasketaan erillisten sisältöjen määrää tämän yhden ostajapersoonan ostopolun vaiheisiin koskien tätä yhtä tuotetta, päädytään todennäköisesti useaan kymmeneen yksittäiseen tuotetietoon sisältäen kaikki kuvat, tekstit, ominaisuustiedot, myymälämateriaalit ja artikkelit suositteluista puhumattakaan. Jos ajatellaan, että kyseisen yrityksen valikoimassa on vaikkapa sata kenkämallia variaatioineen, puhumme äkkiä kymmenien tuhansien tuotetietojen julkaisemisen hallinnasta. Tällaista määrää on varmasti täysin mahdotonta hallita järkevästi ilman automaation tuomaa apua.

Kun julkaiset sisällön vain yhteen kanavaan, kannattaa julkaisu todennäköisesti hoitaa kyseisen kanavan oman sisällönhallinnan kautta. Heti, jos samaa sisältöä julkaistaan useaan kanavaan, kannattaa harkita keskitettyä julkaisuautomaatiota.

Mikä ratkaisuksi?

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että kun julkaiset sisällön vain yhteen kanavaan, kannattaa julkaisu todennäköisesti hoitaa kyseisen kanavan oman sisällönhallinnan kautta. Heti, jos samaa sisältöä julkaistaan useaan kanavaan, kannattaa harkita keskitettyä julkaisuautomaatiota ja siihen yhdistettyä tuotetiedon- ja aineistonhallintaa. Näin säästytään päällekkäiseltä työltä.

Jos ajatellaan tuon aiemman urheilukenkäesimerkin sisältöjä, niin ostopolun alkuvaiheen sisällöt olisi todennäköisesti järkevintä julkaista keskitetysti markkinoinnin automaatiojärjestelmän kautta. Kenkiin liittyvien tuotetietojen julkaisu verkkosivuille, verkkokauppaan sekä mahdollisiin kivijalkakaupan myyntimateriaaleihin, kuten julisteisiin, hyllynreunaetiketteihin ja muuhun myymälän tuotemainontaan ei markkinoinnin automaatiojärjestelmät kuitenkaan yleensä taivu.

Julkaisuautomaatiojärjestelmissä voidaan määritellä tietokenttäkohtaisesti julkaisukanavat ja hoitaa varsinainen julkaiseminen napinpainalluksella tai jopa täysin automatisoidusti.

Onneksi on olemassa myös juuri tähän tarkoitukseen olevia ratkaisuja. Julkaisuautomaatiojärjestelmissä voidaan määritellä tietokenttäkohtaisesti julkaisukanavat ja hoitaa varsinainen julkaiseminen napinpainalluksella tai jopa täysin automatisoidusti.

Automatiikka hoitaa kaiken rutiinityön ja ihmisiä päästään hyödyntämään täysiaikaisesti siinä, missä he ovat parhaimmillaan: analysoinnissa, suunnittelussa ja tavoitteellisessa sisällöntuotannossa.

Mitä markkinoinnin järjestelmiä tuoteyritys siis markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja julkaisualustojen lisäksi tarvitsee? Itse koen, että hyvä tuotetiedon- ja aineistonhallinnan järjestelmä sekä siihen liitettävä julkaisuautomaatiomoduuli monesti riittävät. Näin automatiikka hoitaa kaiken rutiinityön ja ihmisiä päästään hyödyntämään täysiaikaisesti siinä, missä he ovat parhaimmillaan: analysoinnissa, suunnittelussa ja tavoitteellisessa sisällöntuotannossa.

PIM:in pitää olla helppoa

Me Canterilla työskentelemme joka päivä sen eteen, että tuotetiedonhallinta (PIM, Product Information Management) olisi mahdollisimman helppoa. Kuten monessa muussakin asiassa, myös tuotetiedonhallinnassa menestyvät ne, jotka pystyvät tekemään monimutkaisesta helppoa.

Vaikka eihän tuotetiedonhallinta ole monimutkaista.

Ainakaan sen ei meidän mielestä  tarvitse olla. Muutamia perusperiaatteita noudattamalla pärjää jo pitkälle. Perusidea on jokaisessa yrityksessä sama, vaikka toimiala- sekä yrityskohtaisia eroja löytyy.

 PIM ei ole tietojärjestelmähanke.

Se on uuden toimintatavan käyttöönottamista, johon liittyy muutosjohtamista sekä manuaalisten prosessien automatisointia. PIM-järjestelmä ei tee kaikkea automaattisesti vaan se toimii mahdollistajana. Jotta tuotetiedonhallinta olisi asiakasyrityksessämme mahdollisimman helppoa, olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti seuraaviin asioihin ja kehittäneet näitä aktiivisesti.

Helppo hankinta

Meidän mielestämme tietojärjestelmän hankinta ei saa olla monimutkaista, vaan pitäisi miettiä miten käyttö ja prosessit muodostetaan mahdollisimman tehokkaiksi. Lähtökohta kannattaa yleensä olla, miten PIM-järjestelmä tukee nykyisiä järjestelmiä, jollei sitten olla tekemässä kaikenkattavaa IT-järjestelmäuudistusta. Mitä enemmän asiakkaamme käyttää PIM-järjestelmää ja hyödyntää sen sisältämää dataa, sen suuremmat ovat asiakkaamme saamat hyödyt.

Hankinnan helppouteen vaikuttaa myös:

  • sopimuskauden pituus – me uskomme tuottamaamme lisäarvoon, emme pitkiin sopimuskausiin
  • mahdollisuus aloittaa pelkällä määrittelyllä
  • millaista koulutusta käyttöönotto sisältää
  • miten asiakasta tuetaan muutosjohtamisessa
  • järjestelmän toimitus SaaS-palveluna tai asennettuna omaan infraan

Helppo käyttöönotto

Käyttöönoton helppous auttaa järjestelmän saamisessa tehokkaaseen käyttöön. Kun tausta on kunnossa, muutoksenkin johtaminen on helpompaa.

Helppo käyttöönotto tarkoittaa montaa asiaa:

  • kuinka hyvin määrittely on johdettu ja valmisteltu
  • viilatut toimintatavat ja toimialakohtainen tuotteistus
  • järjestelmän asennuksen ja parametrisoinnin helppous
  • toimivat sovellusrajapinnat (API) helpottavat integrointia
  • tuotteistetut toimintatavat ja konnektorit yleisimpiin järjestelmiin
Tuotetiedonhallinta ja julkaisuautomaatio

 Helppo käyttö

Helppokäyttöinen käyttöliittymä motivoi käyttäjiä ylläpitämään tuotetietoa ja ottamaan kaiken hyödyn irti datasta.

Hyvä käyttökokemus koostuu lukuisista asioista, joista tässä vain muutama:

  • loogisesti toimiva, luotettava käyttöliittymä
  • hakutoiminnot, jotka toimivat kuin ajatus, mutta vain nopeammin
  • älykkäät ehdotukset
  • massamuokkaustoiminnot, import ja export; korostuvat varsinkin suurten nimikemäärien kanssa

Helppo integrointi

PIM-järjestelmä toimii harvoin itsekseen. Tyypillisesti se on integroitu vähintään yhden muun järjestelmän kanssa, mutta useimmin järjestelmiä on enemmän, joita voivat olla esimerkiksi ERP ja verkkokauppa.

Myös järjestelmien integraation tulee olla helppoa. Hyvin dokumentoitu, yleisiä standardeja noudattava API helpottaa ja nopeuttaa kaikkien tekemistä. Tieto saadaan liikkumaan eri järjestelmien välillä tehokkaasti ilman massiivisia integraatioprojekteja.

Helppo laajentaminen ja datan hyödyntäminen

Me haluamme auttaa asiakkaitamme hyödyntämään tuotetietoa tehokkaammin.  Kun PIM-järjestelmän rajapinnat on toimivat ja avoimet, voi tuotetiedon päälle rakentaa helposti datalähtöisiä sovelluksia. Näin asiakkaamme voi hyödyntää kulloinkin parhaaksi katsomaansa osaamista ja kumppania.

Lue myös Miten PIM-järjestelmän käyttöönotto onnistuu?

virtuaalitodellisuus laajennettu todellisuus PIM

5 vinkkiä tekoälyn ja uusien teknologioiden haltuunottoon

Tämä blogi käsittelee tekoälyä ja uusia teknologioita tuotetiedonhallinnan näkökulmassa. Kirjoitus pohjautuu webinaariin – ”Tuotetiedonhallinnan tulevaisuus – tekoälyt ja uudet teknologiat”. Webinaarissa käsiteltiin aiheeseen liittyviä kompastuskiviä, joita yritysten olisi hyvä huomioida sekä vinkkejä siitä, mitä olisi hyvä tehdä, jottei jää kilpailussa muiden jalkoihin. Webinaarissa asiantuntijoina toimivat Canterin tuotetiedon hallinnan seniorikonsultti Katri Koskentalo ja myynti- ja markkinointijohtaja Minna Andersson sekä tutkimustoimisto Vastakaiun CEO Katariina Tenhunen.

Webinaarin taustamateriaalina toimi Canterin toteuttama laaja tutkimus tuotetiedonhallinnan tilasta Suomessa vuonna 2021.

Kyvykkyydet tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntämisessä mietityttävät

Tutkimustulosten mukaan vain puolet vastaajista arvioi yrityksensä kyvykkyyden uusien teknologioiden hyödyntäjänä hyväksi ja vain  41 % on tyytyväinen tämän hetkiseen tapaan hyödyntää uusia teknologioita liiketoiminnassa.  ”Vastauksissa saattaa heijastua se, että ihmiset mieltävät tekoälyn ja uudet teknologiat tosi eri tavoilla: toisille pelkkä Teamsin käyttöönotto tarkoittaa sitä, että ollaan digitalisoiduttu ja toisille vasta sitä, että “tekoäly” tekee lähestulkoon kaiken automaattisesti ja ajatuksia lukemalla.” Katri pohtii. 

Kuitenkin valtaosa vastaajista kokee, että on paljon mahdollisuuksia, joita ei ole vielä täysillä otettu käyttöön. ”Jos perusta, eli keskitetysti hallitut, laadukkaat tuotetiedot ja tuotetietomalli on kunnossa, on uusien teknologioiden käyttöönottoonkin paremmat valmiudet ja mahdollisuudet. Lisäksi yksi ensimmäisistä edellytyksistä on myös modernit, tehokkaat API-rajapinnat, joiden kautta tietoja on mahdollista jakaa kaikkiin julkaisukanaviin.”

Lähde: Kaupallinen tuotetiedonhallinta Suomessa 2021, Canter Oy

”Pahin kompastuskivi on se, jos et tee mitään”

Yritykset innostuvat helposti uusista teknologioista, ja tunnistavat hyvin niiden tuomia mahdollisuuksia. ”Mielestäni pahin kompastuskivi on ehkä se, että ei tehdä mitään, vaan jäädään vain odottelemaan, että tulee se täydellinen ”tekoäly”, joka tekee ihan kaiken automaattisesti.” toteaa Katri Koskentalo. ”Toinen on se, yritykset eivät täysimääräisesti hyödynnä analytiikkadataa tai selvitä mitä asiakkaat oikeasti kaipaisivat. Esimerkiksi verkkokaupan analytiikkaa ei monesti systemaattisesti käytetä asiakkaiden ostokäyttäytymisen seuraamiseen; mitä he ostavat tai eivät ja miksi ja miten tehdyt muutokset vaikuttavat ostokäyttäytymiseen.” hän jatkaa.

Selkeä kompastuskivi on myös se, että keskitytään liikaa sisäisiin prosesseihin, ja unohdetaan seurata ympäröivää maailmaa ja asiakastarpeita. ”On tärkeää jatkuvasti seurata sitä, mitä ja miten asiakkaat haluavat tuotteita ostaa, ja olla valmiina reagoimaan muuttuviin tarpeisiin”, Minna Andersson sanoo. ”Asiakastarpeet elävät ja muuttuvat koko ajan. Mielestäni asiakaskäyttämisen seuraamisen tarpeellisuutta ei tässä suhteessa voi tarpeeksi alleviivata.”  hän jatkaa.

5 vinkkiä uusien teknologioiden haltuunottamiseen

  1. Perusta kuntoon
    • Panosta tuotetietomalliin ja hyviin API-rajapintoihin, joiden kautta voit jakaa ja vastaanottaa tietoja
    • Automatisoi ja tehosta rutiiniprosesseja – varmista, että sinulla on tehokkaat työkalut, joista otat täyden hyödyn irti
  2. Pidä tavoite kirkkaana, seuraa ja analysoi
    • Hyödynnä esim. verkkokaupan analytiikkatietoja tuotetiedon hallinnan raportoinnissa ja rikastuksen ohjauksessa
    • Pysy koko ajan kartalla asiakkaidesi tarpeista ja selvitä miten asiakkaasi haluaisivat ostaa ja mitä palveluja he oikeasti tarvitsisivat
    • Yhdistä sähköisiä kyselyitä, analytiikkadataa ja käyttäjähaastatteluja
  3. Personoi ja kohdenna
    • Tunne asiakkaasi myös verkkopalveluissa ja kohdenna tarjontaa asiakkaan kiinnostuksen mukaan
  4. Panosta videosisältöihin ja kuviin – myös 360° ja 3D
  5. Pysy ajan hermolla, kehitä jatkuvasti ja kokeile rohkeasti!
    • Vastuuta verkkopalveluiden kehitys, aseta tavoitteita ja seuraa, että asia etenee
    • Kehitystä kannattaa tehdä koko ajan, vaikka pienin askelin
    • Mittaa onnistumista ja ole valmis muuttamaan suuntaa tarvittaessa

6 vinkkiä myynnin lisäämiseen kaupallisella tuotetiedon hallinnalla

Tuotetiedoilla on ensiarvoinen asema, kun tarkastellaan digitaalisissa kanavissa tapahtuvaa myyntiä. Ne voivat joko antaa kattavan vastauksen potentiaalisen ostajan kysymyksiin ja näin edesauttaa myyntiä tai vastavuoroisesti heittää myynnin kilpailijan laariin. On aika varmistaa oman yrityksen myynnin kasvu tuotetietojen valossa.  

Tuotetiedonhallinnalla on merkittävä rooli yrityksen liiketoiminnalle. Potentiaalinen asiakas osaa vaatia tietoa haluamastaan tuotteesta ja vaihtaa putiikkia nopeasti, jos kokee tiedonsaannin työlääksi tai tietomäärän häntä palvelemattomaksi. Tilanne ei tule tästä suinkaan helpottumaan, sillä digitalisoituminen on yhä kasvavassa vauhdissa.

”Yritykset arvioivat digitaalisten kanavien myynnin lähes tuplaantuvan seuraavien parin vuoden aikana. Eniten merkitystä lisääviä kanavia ovat verkkokauppa, digitaaliset palvelut ja applikaatiot sekä verkkosivut”, Vastakaiun toimitusjohtaja Katariina Tenhunen avaa. 

Kun mietitään mitkä asiat olisi syytä muistaa digiloikan äärellä tuotetiedonhallinnan näkökulmasta, on vastaus selvä.

”Myynti kaikkine steppeineen on jo siirtynyt vahvasti verkkoon. On relevanttia miettiä millä perusteella ostaja valitsee haluamansa verkkokaupan, sillä kilpailu on läsnä koko ajan. Postin teettämän tutkimuksen mukaan neljänneksi tärkein tekijä verkkokaupan valinnassa ovat tuotetiedot, niiden laatu ja löydettävyys. Pelkkä alusta ei tee autuaaksi”, Canterin myynti- ja markkinointijohtaja Minna Andersson sanoo. 

Onkin tärkeää ymmärtää miten verkkokauppa-alusta toimii, mutta silti muistaa se, että sisältö itsessään on vahva perusta, minkä päälle kukin kauppa rakennetaan.

”Monipuoliset, eri asiakkaat huomioon ottavat tuotetiedot tulee olla hallussa ihan kaikissa digikanavissa”, Andersson jatkaa.

Saumattomuus on kehitystrendi, joka luo sujuvia asiakas- ja ostokokemuksia yli rajojen.

”Asiakkaan ei kuuluisi edes huomata, että myyvän osapuolen kanava vaihtuu, niin eheänä asiakaskokemus ja -polut tulisi pystyä pitämään. Koko organisaatio pitää viedä kohti digitaalisaatiota. Verkkokauppa ei ole vain jokin kauppa jossakin, joka elää omaa elämäänsä”, Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz kertoo. 

Kolmannen osapuolen markkinapaikoista lisätuulta myyntiin

Kolmannen osapuolen markkinapaikoissa voi testata markkinaa, kasvattaa näkyvyyttä ja seurata kilpailijoita. Varsinkin uusille markkinoille siirryttäessä se on hyvä reitti kokeiluun.

Kolmannen osapuolen myyntikanava ei toki kaikille sovi. Jos myynnin ohessa on tarvetta myyjän ammattitaitoiselle konsultoinnille, ei myyntiä haluta luovuttaa muiden käsiin.

”Toimialakohtaisia eroja luonnollisesti löytyy. Osalle tämä luo mahdollisuuksia, osalle taas kyseinen kanavointi ei istu lainkaan. Sähköinen myynti kolmannen osapuolen myyntikanavan läpi on teknistä ja vaatii teknistä kompetenssia. Keskiössä on myynnin katalogin hallinta, muiden ekosysteemin malliin”, Palatz avaa. 

Se on myös jatkuvaa optimointia. Kuten omakin kauppa vaatii kehitystä, pitää samaan olla valmis myös toisaalla.

”Kilpailu on jopa kovempaa kolmannen osapuolen alustalla. Lisäarvotekijöitä toki on, joten sitä halutaan kokeilla”, Palatz lisää. 

Brändien suoramyynti kuluttajalle on nostanut päätään ja saanut medianäkyvyyttä. Kolmannen osapuolen myyntipaikkoihin on myös kriittisyyttä, jos joku omistaa jättisuhteen alustasta.

”Testaus on monelle mahdollisuus. Sitä kautta voi saada laajempaa markkinakattavuutta. Erottuvuus on todella tärkeää; pitää analysoida kilpailevia tuotteita ja tuotava omien tuotteiden vahvuuksia esiin. Tämä kaikki lähtee nimenomaan sisällöistä”Andersson sanoo. 

Rikasta sisältöä asiakkaan tarpeisiin

Monissa yrityksissä katsotaan tuotetietoja edelleen vahvasti omasta vinkkelistä, ei niinkään asiakkaan näkökulmasta. Operatiivisissa järjestelmissä pyöritellään usein kovaa faktatietoa tuotteista, mutta erottautumista edellyttävä rikastettu teksti jää uupumaan.

”Edelläkävijöitä ovat ne, jotka ovat rakentaneet bisnesmallinsa asiakasymmärryksen ympärille. He miettivät kuka loppukäyttäjä on, mitä hän tarvitsee”, Palatz täsmentää. 

Myynnissä ja asiakasrajapinnassa on valtava määrä tietoa ja ymmärrystä asiakkaan tarpeesta. Kaikki se tieto on arvokasta koko organisaatiolle.

”Hyvillä sisällöillä on mahdollista auttaa koko yritystä onnistumaan ja palvelemaan paremmin. Siinä on huikea potentiaali erottua kilpailijoista”, Palatz jatkaa. 

Kuluttajaliiketoiminnassa korostuu elämyksellisyys ja tarinankerronta, mutta yhtä lailla btob-liiketoiminnassa tiedonhallinnan tulisi lähteä siitä, että perusasiat ja -tiedot ovat kunnossa; mihin tuote soveltuu, mihin se pystyy, onko se vaatimusten mukainen.

Tuotetiedon heikkouksista johtuvat epävarmuustekijät heilauttavat myynnin helposti kilpailijan laariin. Kaikki kitka pitäisi saada pois ostoprosessista ja tehdä ostamisesta niin vaivatonta kuin mahdollista.

Pohtimisen arvoinen asia onkin miksi edelleen tuotetietoja tehdään enemmän omaa organisaatiota varten kuin asiakasta ajatellen.

”Se on aika luonnollista. Jos suoraan toiminnanohjausjärjestelmästä hyödynnetään sisältöä, se on silloin sitä sisäistä materiaalia”, Andersson avaa. 

On tärkeää pysähtyä miettimään asiakkaan ostopolkuja ja ostopersoonia, millainen ihminen tuotetta on ostamassa, mikä hänen tarpeensa on.

”Joku hakee tuotetta käyttötarkoituksen mukaan, toinen koon mukaan. Jollekin ekologisuus on tärkeää, kun taas toinen ostaja voi olla vahvasti ulkonäkökeskeinen. Kun siis mietimme monikanavaista myyntiä, näissä kanavissa kaikkien kyseisten asiakkaiden pitäisi kitkattomasti löytää itselleen sopiva tuote. Eli kun lähdetään rikastamaan toiminnanohjauksesta peräisin olevaa tuotetietoa ja muokkaamaan sitä, pitäisi miettiä näitä kaikkia eri käyttötapauksia. Pohjatyö on se, mistä pitää lähteä, vasta silloin voi palvella erilaisia ostotarpeita”, Andersson listaa. 

tuotetiedonhallintaan

Liikkeellelähtö kannattaa

Olemassa oleva tieto on vertaansa vailla. Kyse onkin sen rikastamisesta.

”Kaikilla yrityksen jäsenillä roolista riippumatta tulisi olla pääsy jokaisen tuotteen kaikkeen luotuun tietoon. Tietopääoma on tärkeä työkalu”, Palatz listaa. 

Asiakasreklamaatio ja palautussyyt ovat tärkeää lisätietoa, joiden avulla voidaan kehittää niin itse tuotetta kuin tuotetietojakin. Usein palautussyynä ovatkin puuttuneet tai vaillinaiset tuotetiedot.

”Peräänkuuluttaisin rohkeutta. Aina ei tarvitse olla täydellistä ja valmista pelisuunnitelmaa, kokeilukulttuuri istuu myös aika hyvin tuotemyyntiin. Sieltä niitä parhaita innovaatioita syntyy, kun lähdetään testaamaan ja kokeilemaan”, Palatz rohkaisee. 

Tärkeimmät kehitysalueet tuotetiedonhallinnassa lähivuosina ovat tutkimuksen mukaan tuotetietojen laatu ja rikastaminen, asiakastarpeisiin vastaaminen ja tuotetiedonhallinnan monipuolistaminen. Näillä askelilla voi mennä vain positiivisempaan suuntaan.

Kuusi vinkkiä tuotetiedoilla erottautumiseen ja myynnin kasvattamiseen

  1. Asiakaskohtaista palvelua kaikissa kanavissa. Digitaalinen myynti auttaa tiedon automaatisoimisessa.
  2. Perusta kuntoon. Tuotetietorakenteen ollessa kunnossa, voi dataa jakaa eri kanaviin helposti. 
  3. Oikeat työvälineet yhteistyöhön. Datan hallinta vaatii yhteistyötä ja tarvittavia välineitä.
  4. Menestykseen nopeudella, erottuvuudella ja muuttumiskyvyllä. Jos yrityksesi päättäisi viedä tuotteensa Amazoniin huomenna, olisitko valmis? 
  5. Sisältöstrategia ja rikastetut tuotetiedot luovat edelläkävijyyttä. Luo etumatkaa samalla suunnitelmalla.
  6. Tee tuotetiedonhallintaa aina asiakkaalle.

––––––––––––

Teksti pohjautuu 25.3.2021 järjestettyyn Monikanavainen myynti ja vaikuttavat tuotekokemukset erottautumistekijöinä -webinaariin. Kyseessä on webinaarisarjan kolmas teemakokonaisuus. 

Webinaarissa käsitellään Canterin ja Tutkimustoimisto Vastakaiun tekemää Kaupallinen tuotetiedonhallinta Suomessa -tutkimusta, joka antaa relevantteja vastauksia tuotetiedon hallintaan ja kehitykseen. Tutkimukseen osallistui yhteensä reilu 100 vastaajaa, jotka toimivat pääosin yrityksen ylimmässä johdossa, markkinoinnissa ja viestinnässä, tuoteorganisaatiossa, liiketoiminnan kehityksessä tai IT-organisaatiossa.

Tutkimuksen päätavoitteena oli kartoittaa miten yritykset toteuttavat tuotetiedonhallintaa tällä hetkellä, millaisia mahdollisia haasteita tuotetiedonhallinnassa on, sekä millainen rooli ja merkitys tuotetiedonhallinnalla on yritysten liiketoiminnalle ja sen kehittämiselle nyt ja lähitulevaisuudessa. 

Katso webinaari alla olevasta linkistä ! 

Kustomoitujen asiakaskokemusten merkitys markkinoinnissa

Kuinka merkittäviä kustomoidut asiakaskokemukset ovat nykypäivän kuluttajille? Kuinka yritykset pystyvät tarjoamaan ainutlaatuisia asiakaskokemuksia jatkuvasti muuttuvassa markkinaympäristössä? Webinaarissa Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz ja Priint Group:in Sebastian Hardung keskustelevat miksi nämä merkitsevät markkinoinnissa sekä vinkkejä, joilla näitä rikastettuja kokemuksia voidaan luoda.  

Pystyäkseen tarjoamaan ainutlaatuisia asiakaskokemuksia, yrityksen tulee pystyä toteuttamaan kustomoituja kokemuksia yrityksen jokaisessa kontaktipisteessä. Nykypäivänä asiakkaat haluavat ostoksensa sisältävän enemmän kuin tuotteen tai palvelun itsessään. Webinaarissa esimerkkinä esitetty Starbucksin tapaus, jossa asiakkaat saavat personalisoidun kokemuksen kahvilassa; kahvitilaus on tarkalleen kirjoitettuna asiakkaan kahvikuppiin nimen lisäksi. Asiakas ei enää tässä kohtaa maksa pelkästä palvelusta, jonka saa kahvia ostaessa, vaan asiakas maksaa personalisoidun kahvin lisäksi  myös esimerkiksi kahvilan hyvin suunnitellusta ympäristöstä. 

Tuottoprosentti (ROI) kasvaa 15 %, kun yritykset yhdistävät digitaalisen markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin

Tutkimus: Colorado State University 

Kuvaote webinaarista

Ennen kuin yritykset pystyvät tarjoamaan personalisoituja asiakaskokemuksia, tulee tuotetiedon olla ajan tasalla ja yhtenäistä asiakkaan jokaisessa mahdollisessa ostopolun kosketuspisteessä. Jos tuotetieto on oikeanlaista, voi yritys ohjata markkinointia ja tuotesijoittelua. Tämän lisäksi yhteistyön tärkeys korostuu uniikkien asiakaskokemusten luomisessa. Kaikki, jotka ovat osana datan ylläpitoa ja sen jakamista ovat vastuussa myös asiakaskokemusten sujuvuudesta. Teknologian, kuten Product Information Management (PIM), avulla yhteistyö helpottuu ja paranee. 

 

Palatz kertoo webinaarissa kolme vinkkiä, joilla saada tuote erottautumaan markkinoilla: 

 

 1. Tuotteen tarina 

”Markkinoinnin maailmassa voi näkyä jo pientä digitaalista väsymystä. Se voi olla erittäin haastavaa saada tuote näkymään, joten tuotteen itsessään tulee kertoa tarinaa, jotta se saa tuulta siipiensä alle”, Palatz kertoo. Tärkeimmiksi vaiheiksi hän listaa yrityksen äänensävyn (jota käytetään sekä sisäisesti että ulkoisesti), tuotteen portfolion ja tuotesisällön erottautuminen, oikeiden kanavien valitseminen ja oikeiden päätösten tekeminen. 

 

 2. Valitse taistelusi – luo rikas ja ajankohtainen sisältö, joka mukautuu tarvittaessa 

”Tällä tarkoitan esimerkiksi oikeiden markkinointikanavien valintaa, koska niitä tulee uusia jatkuvasti enkä ole vielä nähnyt yritystä, joka on pystynyt olemaan aktiivinen kaikilla kanavoilla”, Palatz jatkaa. Yrityksen oman ekosysteemin ja verkoston valitseminen ovat ensimmäisiä askelia sopeutuvaan myymiseen ja markkinointiin. ”On tärkeää mukautua tilanteisiin ja ylläpitää rikasta ja tasalla olevaa tietoa yrityksen kontaktipisteissä”.

 

 3. PIM tuotetiedonhallinnan liimana 

Datan kerääminen ja yhdistäminen yrityksen eri osastoilta ja kanavoilta on ensisijaisen tärkeää. Tietovarastojen paikantaminen, tiedon hajanaisuus ja tiedon kerääminen ja yhdistäminen tarjoaa 360 asteisen yleiskatsauksen datasta. ”Tiedon rikastaminen ja järjestäminen myyntiä ja asiakasta varten on yksi tärkeimmistä vaiheista vaikuttavien asiakaskokemusten luomiseksi”, Palatz kiteyttää. 

Kuvaote webinaarista

Markkinoiden tarkoituksena on tarjota ratkaisuja kuluttajien eri ongelmiin. Tästä syystä standardien ja luokittelujen avulla pystytään tunnistamaan, vertailemaan ja sovittamaan ratkaisuja oikeisiin tarpeisiin. Tuotetiedon kääntäminen ja paikallistaminen tukee luottamusta, mitä tulee myyntiin. Esimerkiksi viestin kääntäminen eri kielille ei riitä; viestin tulee myös tuoda konteksti ja tarinan kerronta esiin kohdemaan kielellä ja tavalla. Kulttuurierot ja sen eri osa-alueet on tärkeää ottaa huomioon kommunikoidessa eri maiden kanssa. Viimeiseksi rakenne ja metatieto auttavat yrityksiä automatisoinnissa ja eri kontaktipisteiden analysoinnissa kohderyhmän sisällä.  

Suomalainen PIM tutkimus 2022

Suomalainen PIM tutkimus on jo toisena peräkkäisenä vuotena toteutettava ainutlaatuinen selvitys tuotetiedonhallinnan tilasta Suomessa. Mikäli haluat ymmärtää entistä paremmin tuotetiedonhallintaa, kuinka suomalaiset yritykset sitä omassa toiminnassaan hyödyntävät ja kuinka yrityksenne voi saavuttaa sen avulla kilpailuetua on sinulla nyt mahdollisuus olla osana tutkimusta ja sen tuloksia. Kokemukset ja näkemykset aiheen ympäriltä ovat todella arvokkaita, joten osallistuthan selvitykseemme artikkelin lopusta löytyvän linkin kautta.

PIM tutkimus 2021 ja sen keskeisimmät löydökset

Vuonna 2021 yli sata suomalaista tuotetiedonhallinnan parissa työskentelevää henkilöä osallistui tutkimukseemme (linkki PIM Suomessa 2021 tutkimukseen), joka oli ensimmäinen laatuaan Suomessa. Tutkimus suoritettiin sekä online-kyselynä että haastattelututkimuksena.

Yksi tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä oli, että jopa 84%  pitää tuotetiedonhallintaa kriittisenä merkitystekijänä liiketoiminnalleen. Tämän lisäksi jopa 76% piti tuotetiedon merkitystä suurena, kun asiakkaat tekevät ostopäätöksiä tuotteista. Tutkimuksessa selvisi lisäksi kuinka tuotetietoa käytännössä hyödynnetään tänä päivänä, ja minkälaisia suunnitelmia sen hyödyntämiselle on tulevaisuudessa.

Uusi PIM tutkimus 2022

Osallistu kyselyyn alta löytyvästä linkistä. Lahjoitamme jokaisesta vastauksesta Suomen Mielenterveys ry:n toiminnan tukemiseksi.

Vastaaminen tapahtuu anonyymisti ja vie noin viisi minuuttia aikaasi.

Olemme käynnistäneet uuden tutkimuksen, jonka tuloksista sinun on mahdollista nähdä kuinka tilanne on kehittynyt koronavuoden vauhdittaman myynnin digitalisoitumisen keskellä, ja mitkä ovat vuoden 2022 keskeisimmät tuotetiedonhallinnan kehityskohteet. 

Kaikki tutkimukseen osallistuneet saavat tutkimustulokset käyttöönsä heti tutkimuksen valmistuttua sekä kutsun webinaariin, jossa Suomen johtavat tuotetiedonhallinnan asiantuntijat avaavat tutkimustuloksia.

Adeona PIM kuulumisia kumppaneilta ja asiakkailta

Juhlimme 23.11.2021 Spektrin Business Parkissa uuden sukupolven Adeona PIM -ohjelmiston 3 – vuotissyntymäpäivää. Juhlaan osallistui joukko Adeona PIM -tuotetiedonhallintaa liiketoiminnassaan hyödyntäviä yrityksiä jakamaan Adeona PIM kokemuksia, oppimaan uutta ja tietenkin myös juhlimaan hyvässä seurassa.

Vierumäki ja Adeona PIM – yhdessä matkalla huipulle

Ensimmäisenä puhujana toimi  Vierumäen markkinointijohtaja Sanna Partasen, joka kertoi Vierumäen tuotetiedonhallinnan tarpeista ja millaiset keskitetyn tuotetiedonhallinnan hyödyt ovat olleet markkinointijohtajan näkökulmasta. Vierumäki tarjoaa n. 200 erilaisen aktiviteetin ja laji harrastuksen lisäksi majoituksia sekä kampustilat n. 800 opiskelijalle. Monen eri osa-alueen hallinnoimisen myötä, Sanna on huomannut hyötyjä muun muassa;

  • Tuotehallinnan yhdenmukaistamisessa ja yksinkertaistamisessa
  • Tuotteiden elinkaaren hallinnassa
  • Sisällöntuotannon yhtenäistämisessä
  • Uusien verkkokauppamahdollisuuksien taustalla

Tuotetiedonhallinta hetkien luomisen apuna

Seuraavana saimme kuulla Pinja Tolvasen näkemyksiä siitä, kuinka Adeona PIM on helpottanut E. Ahlströmin tuhansien tuotteiden valikoiman hallintaa. Puheessaan Pinja toi esiin digitaalisten kanavien tärkeyden ja kuinka tällä hetkellä jo merkittävä osa heidän liikevaihdostaan tulee digitaalisten kanavien kautta. Tuotetiedonhallinnan projektin alussa E. Ahlströmin tavoitteena oli asiakaskokemuksen parantaminen, digitaalisen liiketoiminnan mahdollistaminen tulevaisuudessa, tuotetietoprosessin tehostaminen ja työntekijäkokemuksen parantaminen. Iloksemme saimme kuulla, että E. Ahlström on kokenut saavuttaneensa nämä tavoitteet kuluneen kahden vuoden aikana.

Tunnelmia puhetilaisuudesta

”PIMin ja verkkosivujen avioliittto – onni syntyy hyvästä suunnittelusta”

Näillä sanoilla Karhu Helsingin  Timo Salminen aloitti esityksensä verkkosivujen ja PIMin välisestä avioliitosta ja kuinka hyvä suunnittelu on oleellinen osa verkkosivujen suunnittelua. Puheessaan Timo nosti esiin ”verkkosivuprojektin vetäjän 8 käskyä”. Timon mielestä, nämä 8 käskyä ovat varma resepti verkkosivuprojektin onnistumiseen:

  1. Varaa projektiin tarpeeksi aikaa
  2. Varmista että verkkosivutoimittajalla on kokemusta tuotedataprojekteista
  3. Määrittele tuotedata pitkälle jo ennen verkkosivuprojektin alkua, mutta ole valmis joustoihin
  4. Kutsu verkkosivutoimittaja, PIM-toimittaja ja talonne omat tuoteihmiset saman pöydän ääreen ajoissa
  5. Pidä kumppanit ja tärkeät omat ihmisenne mukana koko projektin ajan
  6. Varaa omien ihmistenne aikaa, erityisesti testaukseen
  7. Julkaise riittävän hyvä ensimmäinen versio ja tee säännöllistä kehitystä
  8. Testaa ja tutki, kysy asiakkailta ja tee jatkokehitystä löydöksiin perustuen

Automaatiojulkaisu ajan säästäjänä

Viimeisenä vieraspuhujana Thero Designin Tero O. Nieminen kertoi vieraille, kuinka automaatiojulkaisu helpottaa työntekijöiden työurakkaa antamalla valmiit taittopohjat tuotetiedon julkaisuja varten. Helpottuneena Tero myös kertoi miten paljon Adeona PIM parantaa eri osastoiden kommunikointia, mitä tulee eri tuotemateriaalien tuottamiseen. Näkymät ovat samat esimerkiksi graafikolla kuin tuotepäälliköllä, joka tekee materiaalien tuottamisesta ja niihin liittyvien asioiden kommunikoinnista mutkattomampaa.

Adeona PIM:in ja EasyCatalog:in välille on olemassa valmis connector, joten käyttöönotto on nopeaa ja vaivatonta ”Niin vaivatonta, että minusta on kehkeytynyt varsinainen Adeona-addikti”, Tero kertoi pilke silmäkulmassa.

Kuulumisia Canterilta

Tilaisuuden lopuksi kuulimme teknologiajohtajaltamme, Janne Costianderilta, menneen vuoden Adeona PIM uutisia. Kuluneen vuoden aikana Adeona PIM -ohjelmistoon on tullut uusia ominaisuuksia 2-3 kuukauden välein. Kaikki uudet ominaisuudet on saatettu Adeona PIM -ohjelmiston käyttäjien hyödynnettäväksi parissa viikossa julkaisusta. Janne myös kertoi kuinka integraatioihin on panostettu, käyttöliittymässä näkyvien asioiden lisäksi kuluneen vuoden aikana. Tämän lisäksi Canterin Head of Customer Operations Ville Miettinen kertoi syvemmällä tasolla Canterin konsultointipalveluista. Voit tutustua niihin paremmin täältä.

Kilpailuetua hyvin hallitusta tuotetiedosta

Tuotetiedonhallinta ei ole IT – projekti, vaan strateginen valinta. Viidennessä ja viimeisessä osassa webinaarisarjaamme ”Tuotetiedonhallinta Suomessa 2021” keskusteltiin kuinka tuotetiedonhallinta nähdään kriittisenä tekijänä kilpailukyvyn osalta jatkuvasti kiihtyvässä ja kehittyvässä tuotemyynnissä. Keskustelijoina olivat Canterin Head of Customer Operations Ville Miettinen ja toimitusjohtaja Patrik Palatz  yhdessä tutkintatoimisto Vastakaiun toimitusjohtajan Katariina Tenhusen kanssa. Webinaarisarjassamme esitellään ja syvennetään ”Kaupallinen tuotetiedonhallinta Suomessa” -tutkimuksesta saatuja tuloksia.

Tuotetiedonhallinta on strateginen valinta – kaikki lähtee datasta

Myynnin digitalisoituminen ei ole enää yritysten oma valinta. Tutkimukseen vastanneilta tuli poikkeuksetta esiin, että digitaalisten kanavien kautta tapahtuva myynti vähimmillään tuplaantuu seuraavan parin vuoden aikana. Kanavat, jotka vastaajat näkivät merkityksellisimpänä digitalisoitumisen kannalta olivat verkkokaupan digitaaliset palvelut, applikaatiot ja verkkosivut.

Kuinka strateginen rooli tuotetiedonhallinnalla on yrityksissä ja miten tämä nähdään strategisesta näkökulmasta? 

”Tuotetiedonhallinta tukee yrityksen kasvua ja kilpailukykyä. Tuotetiedonhallinta jää helposti operatiiviselle tai tekniselle tasolle, joka tarkoittaa sitä, ettei siitä saada kaikkia hyötyjä irti.” Ville kertoo webinaarissa. Tämän lisäksi Ville toi esiin kolme tapaa, jolla tuotetiedonhallinta tukee yrityksen kasvua ja kilpailukykyä:

  1. Paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen ja mahdollistaminen kohdennetusti eri kanavissa
  2. Lisää muutosvalmiutta ja ketteryyttä esimerkiksi uusien myyntikanavien nopeaa käyttöönottoa varten
  3. Parantaa oman toiminnan operatiivista kustannustehokkuutta – voidaan tehdä asioita tehokkaammin

”Riskinä kuitenkin on, että tuotetiedonhallinnan käyttöönotto nähdään enemmän IT – järjestelmän hankintaprojektina, eikä strategisena valintana. Mikäli tuotetiedonhallinta ei ole yrityksen johdon agendalla, ja jos tuotetiedonhallinnan prosessien kehittäminen ja sen vastuunjako eivät ole selkeät on mahdollista, että ne vaikuttavat negatiivisella tavalla yrityksen prosessien muokkaamiseen, mittaamiseen ja johtamiseen.” Ville täydentää. 

Ote ”Myynti digitalisoituu – kilpailuetua hyvin hallitusta tuotetiedosta”  – webinaarista

Tuotetiedonhallinta on selkeästi mahdollisuus tai este kilpailukyvyn parantamisessa

Globaalit markkinat kasvavat jatkuvasti ja kilpailutilanteet kiristyvät. Markkinoilla erottautuminen ja oman aseman vahvistaminen sekä parempien asiakaskokemusten tarjoaminen vaatii kilpailukyvyn kannalta erilaisia työkaluja. Näin voimakkaasti kasvavien verkkokauppojen liiketoiminnat luovat pakottavaa tarvetta tuotetiedonhallinnalle. Tutkimuksessa ilmeni, että 84% vastaajista piti tuotetiedonhallintaa kriittisenä menestystekijänä. Vastaajat kokivat olevan tärkeässä roolissa tuotetiedon itsessään, tuotetiedon laadun, tuotetiedon rikastamisen ja erottautumisen markkinassa.

”Jos organisaatiossa ei ole laajempaa ymmärrystä tuotetiedonhallinnasta ja sen merkityksestä, vaan se nähdään yhtenä IT – järjestelmänä muiden joukossa, on se tuolloin mahdollinen kompastuskivi. Kun järjestelmälle löytyy yksi tekninen pääkäyttäjä, saadaan vain noin 20% PIM – järjestelmän hyödyistä. Tuotetiedonhallinnalla on monta lonkeroa ja se on läpileikkaava teema yrityksen sisällä ja sille voi olla vaikeaa löytää oikeaa omistajaa” kertoo Ville.

Tutkimuksessa nousi myös esiin, että 40% tutkituista yrityksistä vastasi, että heillä on jaettu vastuu tuotetiedonhallinnassa mikä helposti muuntautuu ei kenenkään suoranaiseksi vastuuksi. ”Epäselvä organisointi ja epäselvä vastuunjako ovat selkeitä kehityskohteita monessakin organisaatiossa” Katariina mainitsee.

”Niin kauan kun ihmiset ovat mukana yhtälössä, ovat asiat monimutkaisia” jatkaa Patrik. ”Haluan myös korostaa ihmisten johtamisen tärkeyden, ihmisten olemisen oikeilla paikoilla ja henkilöiden ominaisuuksien sopivuuden heille annettuihin työtehtäviin ja vastuualueisiin”.

”Hyvä johtaminen tulee olemaan erottautumistekijä pärjäävien ja vähemmän pärjäävien yritysten välillä. Ne voittavat, joissa osataan johtaa hyvin” täydentää Ville.

Tuotetiedonhallinnan johtamisen kolme keskeistä kulmakiveä tutkimuksesta

Organisaation asenne ja ymmärrys

  • Tuotetiedon ja sen hallinnan merkitystä ei ymmärretä
  • Taloudellisia hyötyjä ei ole käyty läpi
  • Tietojen päivittäminen arjessa ei ole ”hohdokasta”

Organisointi ja vastuut

  • 40 % tutkituista yrityksistä oli jaettu vastuu tuotetiedonhallinnasta, kenelläkään ei ollut kokonaisvastuuta
  • Epäselvä organisointi ja vastuut koettiin selkeäksi kehityskohdaksi

Toimintamallit ja prosessit

  • Yhtenäisten tavoitteiden ja käytäntöjen puute tai sekavuus luo tehottomuutta

Tutustu webinaarisarjan aikaisempiin osiin ja koottuihin vinkkeihin täältä.

PIM haltuun kolmessa tunnissa

Haluatko tietää kuinka liiketoimintanne saa täyden hyödyn irti tuotetiedonhallinnasta? Tule oppimaan kaikki oleellinen tuotetiedonhallinnasta PIM Crash Course -koulutukseen Espoossa 19.1.2022.

Järjestämme suositun koulutuksen jo viidennettä kertaa toimistollamme Espoossa tai koronatilanteen niin vaatiessa etänä. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!