Avoimia työpaikkoja Canterilla

Uuden sukupolven Adeona PIM on saavuttanut asiakaskunnassamme suuren suosion ja nyt haemmekin asiantuntijatiimiimme uusia, energisiä osaajia. Meillä on tällä hetkellä avoimena nämä kolme positiota:

Asiantuntijamyyjä (tehtävä täytetty)

Senior Full Stack Developer

Junior Full Stack Developer

Mikäli tunnistat niistä itsesi, ota yhteyttä. Juteellaan ja katsotaan oletko sinä seuraava canterlainen.

tuotetiedonhallinnan suunnittelu

Tuotetiedonhallinnan suunnittelu yhteistyössä asiakkaittemme kanssa

Tiistaina 4.6. toimistollemme kokoontui innostunut joukko Adeona PIM -käyttäjiä ja työpajaan. Aamupäivän agendalla oli suunnitella yhdessä Canterin tuotekehitystiimin kanssa Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmän tulevia toiminnallisuuksia. Yhtä lailla tärkeää oli päästä verkostoitumaan muiden Adeona PIM -käyttäjien kanssa ja jakamaan kokemuksia.

Tilaisuus alkoi esittelykierroksella, joka paljasti, että osallistujajoukosta löytyi käyttäjiä monilta eri toimialoilta ja käyttökokemusta osallistujilla oli parista kuukaudesta pariin kymmeneen vuoteen. Erilaisista taustoista huolimatta yhteistyö Canterin Maryn ja Saaran fasilitoimissa työpajoissa sujui vaivattomasti ja tulokset ylittivät jopa järjestäjienkin odotukset.

”Saimme valtavasti hyviä, toteutuskelpoisia ideoita. Ja mikä hienointa, näistä kaikista tiedämme, että ne vastaavat suoraan asiakkaiden todellisiin tarpeisiin”, kertoi Canterin tuotekehitystiimissä työskentelevä Front End Developer Mary Nyamor.

Työpajassa ei vain heitelty ilmoille toiveita, vaan pysähdyttiin miettimään niin yksin, kuin ryhmissäkin tarpeita sekä syitä niiden takana. Tarpeita mietittiin myös eri sidosryhmien näkökulmista. Työpajatyöskentely toi Adeona Communityn jäseniä hienolla tavalla yhteen. Moni toivoikin tilaisuuden jälkeen entistä enemmän verkostoitumista käyttäjien kesken. Tähän toiveeseen me Canterilla mielellämme vastaamme.

Tilaisuus sai osallistujilta hienon arvosanan 4,6 / 5.

Tässä muutama osallistujilta poimittu palaute:

Kiitos tiistain Community -sessiosta. Oli erittäin kiva juttu, että haluatte kuulla asiakkailta mitä kehitysideoita heillä olisi

 

Oli kiva ja lämminhenkinen tilaisuus. Oli mukava huomata, että vaikka toimialat ovat hyvin erilaisia, paljon yhteisiä ongelmia ja ratkaisujakin löytyy. Hienoa päästä verkostoitumaan muiden käyttäjien kanssa.

 

Toivottavasti näemme näissä merkeissä taas pian!

Lue aiemmasta työpajastamme ->

PIM tuotetiedonhallinta -koulutus

Tänä aamuna kapteeninamme toimi Canterin toimitusjohtaja ja seniorikonsultti Patrik Palatz, kun seilasimme tuotetiedonhallinnan seitsemän merta ”The seven C’s of PIM”. Kyseessä oli yleinen tuotetiedonhallinnan koulutus ”PIM Crash Course”, johon oli kerääntynyt monipuolinen joukko tuotetiedonhallinnan parissa työskenteleviä ihmisiä eri yrityksistä.

Teeman mukaisesti Patrik kattoi esityksessään kaikki tuotetiedonhallinnan seitsemän C’tä.

Tällä maailmanympärimatkalla saimme huomata, että tuotetiedonhallinnalla on laaja vaikutus yrityksen liiketoimintaan monilla eri osa-alueilla. Tärkeää onkin, ettei se jää pelkkien tuotepäälliköiden tai markkinoinnin asiaksi, vaan että mukaan otetaan liiketoiminnasta kaikki, jotka ovat tuotetiedon kanssa tavalla tai toisella tekemisissä.

Kattavan yleiskatsauksen lisäksi sukelsimme välillä hyvinkin syvälle tuotetietomallien ja kuvaprosessien syövereihin. Yleinen havainto oli, että näihin liittyy paljon osaamista ja parhaita käytäntöjä, joita ei jokaisessa yrityksessä kannata keksiä uudestaan. Asiantuntijoiden ja PIM-käyttäjien verkostojen hyödyntäminen on hyödyllistä.

Yleisarvosanaksi tilaisuudesta saimme hienot 4,6 / 5. Tässä vapaata palautetta tilaisuudesta:

 

Konsepti kiteytetty hienosti tarinaksi, miellyttävää ja johdonmukaista kuunneltavaa herättämään ajatuksia. Kiitos!

 

Laajensi hyvin katsontaa. Selkeä ja kansankielinen esitys mielenkiintoisesta aiheesta. Kouluttaja osasi asiansa, oli helposti lähestyttävä ja piti kuulijaa otteessaan hyvällä tavalla.

Lämmin kiitos kaikille osallistujille!

Tilaisuus osoittautui sen verran onnistuneeksi, että päätimme pitää sen uudemman kerran syksyllä. Mikäli haluat kutsun tilaisuuteen, laita toki viestiä, vaikka saman tien. minna.andersson@canter.fi

Tuotetieto ja sen hallinta seitsemän C:n periaatteella

Tuotetieto ja sen hallinta on paljon muutakin kuin tuotteeseen liittyviä parametrejä. Tuotetieto on käsitteenä todella laaja ja voi pitää sisällään mitä tahansa, millä tuotteen ostaminen ja käyttäminen tehdään asiakkaalle helpommaksi. Tuotetietoa ovat niin videot, kuin käyttöohjeetkin. Tuotetiedon hallinta ei ole rakettitiedettä, mutta hyvin hoidettuna sillä voi saada merkittäviä tuloksia.

C niin kuin Canter. Olen kerännyt tähän seitsemän C:llä alkavaa englanninkielistä termiä, jotka kuvaavat seitsemän tärkeää asiaa, joiden avulla tuotetiedonhallinnassa menestyy.

Kerää tuotetieto

Collect – Kerää tuotetieto

Jotta asiakkaan tarvitsemaa tuotetietoa voi hallita, pitää se ensin kerätä yhteen keskitettyyn paikkaan. Yleensä tämä keskitetty paikka on niin kutsuttu PIM, eli tuotetiedonhallinnan järjestelmä. Tyypillisesti tuotetietoa löytyy erinäisistä Excel-tauluista, toiminnanohjaus- ja muista järjestelmistä, toimittajien nettisivuilta, verkkolevyiltä, painetuista katalogeista, hinnastoista jne. Moderneilla rajapinnoilla ja integraatiotyökaluilla tuotetietojen kerääminen tuotetiedonhallinnan järjestelmään saadaan hyvin pitkälti automatisoitua.

Yhdistä tuotetieto

Connect – Yhdistä tuotetieto

Olennainen osa tuotetietojen hallintaa on tuotetietovirtojen hallinta yrityksen IT-infrastruktuurissa eri järjestelmien kesken. Tuotetiedonhallinta pitäisikin aina aloittaa tarkastelemalla tätä kokonaisuutta. Ensin tutkitaan missä kaikkialla tuotetietoja on ja mihin kaikkialle niitä pitäisi saada. Seuraavaksi mietitään mikä on optimaalinen tapa kerätä perustietoa, rikastaa sitä asiakkaita varten tuotetiedoilla ja julkaista kaikkiin niihin kanaviin, joissa asiakkaat sitä tarvitsevat.

Työstä tuotetietoa yhteistyössä

Collaborate – Työstä tuotetietoa yhteistyössä

Tuotetietojen hallintaan osallistuvat useat eri ihmiset. Eri tekijöiden välinen yhteistyö ja sen tehostaminen ovatkin yksi tuotetiedonhallinnan keskeisimpiä teemoja. Tuotetiedonhallinnalla varmistetaan, että kun tietystä sisällöstä vastaava on sen kertaalleen syöttänyt oikeaan järjestelmään, on sisältö kaikkien sisältöä tarvitsevien ihmisten ja kanavien käytössä. Roolit ja vastuut määritellään yhdessä heti tuotetiedonhallinnan käyttöönoton alussa.

Tuotetieto sisällöt

Content – Tuotetieto sisällöissä

Niin tuotetiedonhallinnassa, kuin monessa muussakin asiassa laatu korvaa määrän. Kaikki lähtee kysymyksestä mitä tuotesisältöjä asiakkaamme tarvitsee? Ajattelua on myös hyvä syventää seuraavalle tasolle ja miettiä mitä sisältöjä asiakas tarvitsee ostopolkunsa eri vaiheissa. Asiakkaan huomio herätetään aivan eri sisällöillä (esim. tutkimustulos, jolla tuodaan näkyväksi asiakkaan tarve), kuin millä tuetaan ostopäätöstä (esim. tuotteen tekninen suorituskyky asiakkaalle kriittisessä käyttötilanteessa) tai tuotteen käyttöä (esim. huolto-ohjeet).

Tuotetiedonhallinnassa tulisi siis huomioida asiakkaan ostopolku yhtenä ulottuvuutena tuotetiedon luokittelussa. Tämän lisäksi tuotesisältöjen laatuun ja laadun hallintaan kannattaa ehdottomasti panostaa.

tuotetieto kaupankäynnissä

Commerce – Tuotetieto kaupankäynnissä

Liiketoiminta perustuu kaupankäyntiin ja tuotetiedonhallinnan perimmäinen tarkoitus on myydä enemmän tuotteita. Kun ostamisen esteitä poistetaan, myynti kasvaa. Verkkokauppa, jossa tuotteita pystyy hakemaan monipuolisilla suodattimilla ja vertailemaan keskenään tarjoaa hyvän alustan ostamiselle. Tällainen verkkokauppa tarvitsee taustalleen hyvin hallittua tuotetietoa, jonka parametrit on mietitty tukemaan asiakkaan tarpeita.

Toinen näkökulma kaupankäyntiin on nopeus – kuinka nopeasti uudet tuotteet saadaan myyntivalmiiksi myyntikanaviin. Kun tuotetietoprosessi on suunniteltu niin, että syöttämällä tuotetiedot kertaalleen keskitettyyn järjestelmään, ovat ne välittömästi hyödynnettävissä niin verkkopalveluissa, myymälöissä kuin tarjouksissakin, on asiakkaan helppo ostaa tuotetta siitä hetkestä lähtien, kun tuote on otettu valikoimaan.

Tuotetieto myyntikanavissa

Channels – Tuotetieto myyntikanavissa

Tuotetietoja tarvitaan yllättävän monessa kanavassa. Tuotekatalogin ja hinnaston rinnalle on tullut vuosien saatossa valtava määrä muita kanavia, kuten erilaiset verkkopalvelut, uutiskirjeet, hintalaput, pakkausetiketit, tuotetietokortit, tarjoukset, myymälänäytöt ja tuotemainokset.

Jokaisella kanavalla on oma käyttötarkoituksensa ja tämä heijastuu tarvittaviin tuotetietoihin. Hyllynreunaetiketissä tuotteen hinta saattaa olla pääosassa ja verkkosivuilla puolestaan katsotuinta tietoa voi olla kuvagalleria tuotteesta. Vaikka eri kanaviin julkaistaan eri tietoja, kannattaa ne silti hallita keskitetysti ja suodattaa kanavakohtaisesti. Näin säästetään valtava määrä päällekkäistä työtä ja varmistetaan yhtenäinen tuotekokemus asiakkaalle eri kanavien välillä.

Asiakasta palveleva tuotetieto

Customers – Asiakasta palveleva tuotetieto

Seitsemän C, johon lista päättyy, on itseoikeutetusti asiakkaat. Tuotetiedonhallintaa tehdään asiakkaille. Tuotekehitys- ja valmistusvaiheessa yrityksellä saattaa olla käytössään PDM- ja PLM -järjestelmiä, joissa tuotteita hallitaan enemmän sisäisten prosessien näkökulmasta. PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmä on sitä varten, että siellä nämä ERP:n, PDM:n ja PLM:n  SKU:t  muutetaan sopivilla sisällöillä rikastetuiksi asiakasta palveleviksi tuotteiksi, joita on helppo ostaa. Lue lisää tuotetiedonhallinnan asiakaslähtöisyydestä.

Conclusion – Yhteenveto

Tuotetiedonhallinnalla olemassa oleva tuotetieto kerätään yhteen ja rikastetaan palvelemaan asiakkaan tarpeita kaikissa ostokanavissa. Tuotetiedonhallinta yhdistää tekijät, taustajärjestelmät sekä myyntikanavat ja varmistaa, että asiakasta palvellaan aina oikeilla tuotesisällöillä. Tuotetiedonhallinta kasvattaa myyntiä ja on ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua.

Tämä seitsemän C:n lista on korkean tason yhteenveto tuotetiedonhallinnan prosessista. Aiheeseen sukellettiin syvemmin koulutuksessa, jonka järjestimme 6.6.2019.

Lue yhteenveto koulutuksesta täältä ->

NPS 77 – kiitos!

Toteutimme juuri vuoden 2019 NPS (suositteluindeksi) -kyselyn asiakkaillemme. Saimme huiman hyvän tuloksen 77. Mahtavaa kuulla, hyvät asiakkaat, että olemme suosittelunne arvoisia!

Canter NPS -tutkimuksen tulokset vuonna 2019

Tämä oli toinen peräkkäinen vuosi, kun toteutimme suositteluindeksitutkimuksen koko asiakaskuntaamme. Vuonna 2018 tuloksemme oli jopa hieman tätä vuotta parempi (79), mutta tämänvuotisestakin tuloksesta olemme äärimmäisen ylpeitä.

NPS -mittauksessa asiakkaalta kysytään kuinka todennäköisesti suosittelisit Canteria tuttavallesi asteikolla yhdestä kymmeneen. NPS -luvun laskennassa lasketaan yhteen suosittelijat, jotka antoivat 9-10 ja vähennetään tästä luvusta arvostelijat, jotka antoivat 0-6. Suurin osa asiakkaistamme on selkeitä suosittelijoita ja arvostelijoita ei löytynyt yhtään.

IT- alan keskiarvoja mittaa esimerkiksi NPS Benchmark, jonka mukaan ohjelmistoalalla NPS-lukujen keskiarvo on 41 ja IT-palveluissa 33.

Tässä muutama vapaa kommentti tutkimuksesta:

Asiakskokemukseni on ollut miellyttävä. On ollut ilo toimia yhdessä alan huippuosaajien kanssa ja vaihtaa mielipiteitä sekä ajatuksia tuotetiedoista ja niihin liittyvistä asioista kehitysprosessin aikana.

Ei takkua suurissa massoissa. Nopeuttaa ja monipuolistaa tuotteiden rikastamista verrattuna verkkokaupan käyttöliittymässä rikastamiseen.

Hyvä asiakaspalvelu & asenne

Vision & Ambition

Olemme käyttäneet viime vuonna ja tämän vuoden alussa paljon aikaa ja ajatusta arvojemme uusimiseen. Olemme tehneet koko yrityksen voimin töitä erilaisissa työpajoissa, jotta arvoista saataisiin meidän näköiset ja kaikille yhteiset. Uudet arvomme löydät täältä.

Yksi arvoistamme on Vision & Ambition. Meille se tarkoittaa rohkeutta asettaa tavoitteita ja päämääriä, joiden saavuttamiseen liittyy määrätietoinen työskentely ja jatkuva itsensä kehittäminen. Monesti se tarkoittaa isosti ajattelemista ja pienin askelin kulkemista. Emme pelkää haastaa itseämme ja toisiamme, vaan kohtaamme uuden uteliaina ja pyrimme aina oppimaan ja kasvamaan yhdessä.

Emme pyri menemään siitä, missä aita on matalimmalla. Enemmän meitä motivoi se, että työn tulos ja matkalla tehdyt ratkaisut kestävät aikaa ja niistä voi olla aidosti ylpeä. Tämä on hyvä lähtökohta ohjelmistotuotteiden kehityksessä, jossa esimerkiksi käyttäjäkokemus, tietoturva ja jatkokehitettävyys ovat kohtalaisen perustavanlaatuisia juttuja. Meillä kyseinen mentaliteetti ulottuu myös muuhunkin tekemiseen. Esimerkiksi asiakasprojektien yhteydessä voit luottaa, että dokumentoimme asiat projektin vaatimalla tarkkuudella ja teemme suunnittelu- ja koodipuolella ratkaisuja, joissa on sekä katsottu kokonaisuutta että mahdollisuuksien mukaan huomioitu asioita myös huomisen kannalta. Tämä kertoo ambitiosta toimia vastuullisesti ja olla asiakkaan luottamuksen arvoinen joka päivä.

Tiedostamme samalla, että joskus laadun laaksot ja ylpeyden tunturit voivat olla haastavaa maastoa, jossa kulkeminen vaatii hyvän kartan lisäksi henkistä voimaa ja mielen lujuutta. Kuten tutut opetukset kuuluvat, toimiva on parempi kuin täydellinen ja valmis on parempi kuin ikuisesti keskeneräinen. Silloin pitää pystyä katsomaan horisonttiin ja näkemään metsä puilta, eli palauttamaan mieleen yhteisen retken tavoitteet ja prioriteetit. Jos oikein sankka sumu yllättää, sparraushetki kollegan kanssa auttaa kummasti.

Vision & Ambition kertoo ennen kaikkea suunnan näyttämisen halusta ja tinkimättömästä asenteesta. Haluamme olla asiakkaamme ykköskumppani vaikuttavampien tuotekokemusten luomisessa ja tuotetietovirtojen hallinnassa. Haluamme olla mukana muokkaamassa tulevaisuutta ja saavuttamassa jotain, mistä meidät tunnetaan ja mitä itse voimme tyytyväisinä ja ylpeydellä muistella myöhemmin. Oikea suunta ja luja tahto eivät kuitenkaan yleensä yksin riitä pysyvän jäljen jättämiseen. Siksi tarvitaan myös muita kykyjä ja periaatteita täydentämään kokonaisuutta. (Näistä enemmän arvo-blogisarjamme toisissa kirjoituksissa.)

Kun tavoite on kirkas, sitä kohti on helppo kulkea.

Tule oppimaan tuotetiedonhallintaa

Järjestämme kesäkuun alussa tuotetiedonhallinnan peruskoulutuksen. Tervetuloa mukaan oppimaan tuotetiedonhallinnan perusteet!

Koulutus sopii niin tuotetiedonhallinnan noviiseille, kuin jo aiheen kanssa pidempään työskenneille. Koulutus on myös oiva apu yrityksille, jotka parhaillaan harkitsevat tuotetiedonhallinnan käyttöönottoa.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan ->

Tuotetiedonhallinta vaatii asiakaslähtöisyyttä

Ehjä tuotekokemus on merkittävässä roolissa onnistuneessa tuotemyynnissä. On helppo ajatella, että tuotekokemus tarkoittaa ainoastaan käyttökokemusta. Kaupallisen puolen tuotetiedonhallintaan ja julkaisuautomaatioon erikoistuneen Canterin Head of Customer Experience Minna Andersson muistuttaa, ettei se pidä paikkaansa.

– Nykyaikana tuotekokemukseen liittyy tuotesisältöjä monenlaisissa kanavissa. Tuotteesta voidaan käydä lukemassa käyttökokemuksia valmistajan verkkosivuilta tai sosiaalisen median kanavista ja se on voitu nähdä mainoksissa. Eri kohtaamispisteissä muodostunut kokemus tuotesisällöistä on osa tuotekokemusta. Lisäksi siihen kuuluvat esimerkiksi tuotteen toimittamiseen liittyvät dokumentit, hinnastot ja käyttöohjeet, joiden merkitys korostuu erityisesti B2B-puolella.

Lue koko artikkeli Ite Wikissä ->

Vamos Helsingin Diakonissalaitos

Aito reiluus ja välittäminen johtavat menestykseen

Olemme käyttäneet viime vuonna ja tämän vuoden alussa paljon aikaa ja ajatusta arvojemme uusimiseen. Olemme tehneet koko yrityksen voimin töitä erilaisissa työpajoissa, jotta arvoista saataisiin meidän näköiset ja kaikille yhteiset. Uudet arvomme löydät täältä.

Yksi arvoistamme on Fair & Care. Meille se tarkoittaa sitä, että olemme aitoja ja luotettavia ja kohtaamme toiset ilman ennakkoluuloja. Koemme, että aito reiluus ja välittäminen johtavat menestykseen paitsi meille myös asiakkaillemme ja kumppaneillemme.

Haluamme edistää arvojemme mukaista toimintaa myös yrityksemme ulkopuolella. Kun mietimme keinoja tämän toteuttamiseksi, tulimme tulokseen, että haluamme tukea yhteiskunnallista toimijaa, jonka toiminnassa korostuu Fair & Care -arvomme.

Tällaiseksi toimijaksi valikoitui Vamos-toiminta. Vamos toimii nuorten kanssa, joilla on haasteita esimerkiksi arjessa pärjäämisessä tai koulu- ja työelämään pääsyssä. Tukea saa niin arkeen kuin tulevaisuuden suunnitteluun. Halusimme yhteistyökumppanimme toimivan paikallisesti, mutta kuitenkin niin että se vaikuttaa merkittävään yhteiskunnalliseen ongelmaan. Ja juuri tätä Vamos tekee pureutuessaan nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ruohonjuuritasolla.

Vamos at Canter

Vamos tutustumassa Canteriin työpaikkana ja canterlaisten uratarinoihin.

Kun toimitamme omaa Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan ohjelmistoamme asiakkaillemme, pyydämme käyttöönottoprojektin aluksi heitä aina miettimään tavoitteita, joita he haluavat saavuttaa ottamalla käyttöön ohjelmistomme. Tällaisia voivat olla vaikka toiminnan tehostuminen tai parempi hakukonenäkyvyys. Määrittelemme yhdessä myös mittarit, joilla tavoitteisiin pääsyä voidaan seurata.

Toiminnan tavoitteellisuus ja vaikuttavuuden mittaaminen olivat myös yksi tärkeä kriteeri, jonka vuoksi päädyimme tekemään yhteistyötä Vamoksen kanssa. He ovat kehittäneet mittareita oman toimintansa vaikuttavuuden arviointiin ja saadut tulokset ovat vakuuttavia: esimerkiksi Vamoksen toiminnan piirissä olleista nuorista yli 50% prosenttia jatkoi koulutukseen tai työelämään ja yli 87% koki asioidensa olevan paremmin. Ja toki vaikutukset vaikkapa kansantalouteen ovat rahallisestikin mitattavia. On siis helppo olla mukana tukemassa toimintaa, jonka tietää olevan vaikuttavaa!

Vuoden 2019 ajan kehitämme erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä Vamoksen kanssa. Paitsi että annamme aikaamme ja osaamistamme nuorten käyttöön, uskomme että saamme uusia kokemuksia ja oivalluksia myös omille työntekijöillemme.

Kaikki myynti pohjautuu laadukkaaseen tuotetietoon

Tehokas tuotetiedonhallinta on onnistuneen tuotemyynnin kivijalka. Maamme PIM-pioneereihin lukeutuvan Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz valottaa, mitä termi pitää sisällään ja millainen järjestelmä tukee parhaiten tuotteen tuomista markkinoille.

PIM on lyhenne sanoista Product Information Management. Sen suomentaminen tuotetiedonhallinnaksi on osittain ongelmallista, sillä myös PDM (Product Data Management) ja PLM (Product Life Management) kääntyvät usein samoin.

– Siinä, missä PDM ja PLM keskittyvät valmistusvaiheen tuotetietoon ja tuotteen elinkaaren hallintaan, PIMin fokus on asiakkaalle oleellisessa tuotetiedossa eli siinä, miten asiakkaalle esitettävä tuotetieto hallitaan, Palatz kertoo termien eroista.

Lue koko artikkeli Ite Wikissä ->