Tuotedatan rakenne kannattaa laittaa kuntoon ennen verkkosivu-uudistusta – kolme painavaa syytä

Timo Salminen Karhu HelsinkiTämänkertaisessa blogissamme kirjoittaa kumppanimme Karhu Helsinki Oy:n perustaja ja asiakkuusjohtaja Timo Salminen. Timo tekee päätyökseen yritysten verkkosivustojen määrittelyä ja konseptointia.

Me Karhu Helsingissä olemme suunnitelleet ja rakentaneet verkkosivustoja suomalaisille yrityksille yli 20 vuotta. Verkkosivuprojekteista kiintoisimpia ja usein haastavimpia ovat ne, joissa keskeisessä roolissa on tuotedata.

Olemme oppineet paljon – myös kantapään kautta – tehdessämme tuotedatapitoisia verkkosivuja. Tärkein oppi on tässä: tuotedatan rakenteen määrittely kannattaa tehdä ennen kuin dataa tuodaan verkkosivuille. Kerron seuraavassa konkreettisia syitä.

1. Tuotedatan ja -valikoiman rakenne vaikuttaa lukuisiin asioihin verkkosivuilla

Tuotedatan rakenne linkittyy monessa yrityksessä perustavanlaatuisesti strategiaan ja toiminnan eri osa-alueisiin. Yrityksen verkkosivuilla tuodaan tyypillisesti esiin näitä osa-alueita monipuolisemmin kuin missään muussa kanavassa.

Tuotedatan rakenne ja logiikka ovat suorassa yhteydessä siihen, minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakkailleen – eli siis siihen, mitä yritys myy. Tämä on valtaosalle yrityksiä verkkosivuston sisällön kovaa ydintä. Yrityksen tuote- ja palvelutarjonnan tulee esittäytyä verkkosivuilla selkeänä ja houkuttelevana. Jos tuotedatan rakennetta ei ole määritelty, verkkosivujen keskeisimmän sisällön rakenteesta ja logiikasta on yleensä mahdotonta tehdä perusteltuja päätöksiä.

Tuotedatan rakenne voi vaikuttaa yllättävällä tavalla myös muihin verkkosivujen ominaisuuksiin kuin varsinaiseen tuote- tai palvelusisältöön.

Esimerkiksi uutiset ja muut ajankohtaiset sisältövirrat organisoidaan nykyaikaisilla verkkosivuilla usein jollain käyttökokemusta helpottavalla logiikalla. Kävijälle voidaan tarjota mahdollisuus pureutua ajankohtaissisältöihin vaikkapa aihealueen tai kohderyhmän perusteella. Tällaiset kategoriaratkaisut linkittyvät luontevasti tuotedataan. Jos tuotevalikoimaa halutaan jaotella esim. asiakasryhmän perusteella, tulisi jaottelun toimia samalla logiikalla myös ajankohtaisissa sisällöissä. Sama koskee vaikkapa yhteystietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja sähköisen asioinnin kanavia.

Mikäli verkkosivuston yhteydessä tarjotaan kehittyneempiä toimintoja kuten kaupankäyntiä, asiakkaiden tunnistamista tai sisällön personointia, tuotedatan rakenteen merkitys kasvaa entisestään.

Verkkosivusto tarjoaa parhaan kävijäkokemuksen silloin, kun logiikka on kauttaaltaan yhtenäinen. Monessa tapauksessa logiikan juuret ovat tuotedatassa.

2. Kun tuotedata viivästyy, verkkosivut viivästyvät

Kun tuotedataa ja verkkosivuja työstetään rinnakkain, riski verkkosivujen valmistumisen viivästykselle on ilmeinen. Kokemuksemme mukaan tuotedatan rakenteen määrittely vie usein enemmän aikaa kuin yrityksessä haluttaisiin alun perin ajatella, erityisesti, jos työtä tehdään ilman ulkopuolista asiantuntijatukea.

Tuotevalikoiman jaottelu ja datalogiikan määrittely vievät yrityksen monien perustavanlaatuisten kysymysten äärelle, lähtien siitä, mitä asiakkaille halutaan tarjota nyt ja tulevaisuudessa.

Verkkosivujen tuotanto valmiiseen muotoon ei yleensä etene, mikäli tuotedata on suuremman luokan käymistilassa. Periaatteessa sivustoa voidaan rakentaa myös ilman lopullisia tuotedataratkaisuja, mutta silloin otetaan riski lisäkustannuksista verkkosivuprojektissa. Mikäli tuotedatan logiikassa päädytään tekemään merkittäviä muutoksia, aiheuttaa se helposti myös muutostarpeita jo suunniteltuun ja rakennettuun verkkosivustoon.

3. Samat ihmiset työstävät sekä verkkosivuja että tuotedataa

Kokemuksemme tuotedatasta ja verkkosivuprojekteista kertoo, että samat ihmiset työstävät monessa yrityksessä molempia. Sekä tuotedata että verkkosivut osuvat tyypillisessä yrityksessä sekä tuoteasiantuntijoiden, viestinnän asiantuntijoiden, myynnin että markkinointi-ihmisten tontille.

Tämä tuo tuotedatan ja verkkosivujen rinnakkaiseen työstämiseen lisähaasteita. Ihmisillä on aikaa rajallisesti, ja tuotedatan sekä verkkosivujen työstöprojektin rinnalla on useimpien tehtäväkentässä monia muitakin tehtäviä. Ihmisten on olennaisesti helpompaa aikatauluttaa omaa työtään, jos tuotedata ja verkkosivut laitetaan kuntoon peräkkäisinä eikä rinnakkaisina hankkeina.

En sano, ettei verkkosivujen ja tuotedatan määrittelyä ja suunnittelua voitaisi tehdä samanaikaisesti. Joskus niin on olosuhteiden pakosta välttämätöntä toimia. Yllä kuvaamiini rinnakkaisen työskentelyn haasteisiin on kuitenkin tärkeää suhtautua vakavasti ja niitä on eliminoitava mahdollisuuksien mukaan.

Verkkosivustojen suunnittelijan näkökulmasta on hienoa, jos asiakkaalla on PIM-järjestelmä otettuna vakiintuneeseen käyttöön, kun verkkosivuja aletaan uudistaa. Silloin tuotedata on väistämättä laitettuna kuntoon ja verkkosivujen suunnittelua päästään viemään sujuvasti eteenpäin.

Meillä on vankka usko Canterin asiantuntemukseen tuotedatan määrittelyssä. Jos tuotedatan tarjoileminen verkkosivuilla kiinnostaa, olemme Karhu Helsingissä mielellämme avuksi. Lähetä sähköpostia ja jutellaan.

Etran ja Canterin yhteistyön hedelmänä on yhä parempi asiakaspalvelu

Etra tuotetiedot

Etra on tehnyt vuosia tiivistä yhteistyötä Canterin kanssa. Tuotetiedon hallinnan prosesseja on kehitetty yhdessä Canterin Adeona PIM-ohjelmistoa hyödyntäen. Tuloksena on syntynyt toimiva ja tehokas tuotetiedon rikastamisprosessi, joka mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman palvelemisen.

Etra on teknisen kaupan erikoisliike, joka tarjoaa asiakkailleen suuren valikoiman teollisuuden tuotteita ja palveluita. Etralla on neljäkymmentä Megacenter-myymälää eri puolilla Suomea. Etra toimii valtakunnallisesti, mutta palvelee paikallisesti. Etralla on myös omaa tuotantoa.

Etralla on yli satatuhatta nimikettä verkossa

Verkkokaupan ja digitaalisen tiedon yhä lisääntyvä tarve merkitsee ison harppauksen ottamista tuotetiedon hallinnassa. ” Tuotetiedon hallinnan määrä on kasvanut valtavasti digitalisaation myötä” toteaa Etran ostojohtaja Marika Lehtinen. Oman haasteensa tähän prosessiin tekee Etran suuri nimikemäärä. Etran ongelmana on ollut oikean tiedon vienti tehokkaasti kaikkiin julkaisukanaviin. Tähän Canter on tarjonnut toimivan ratkaisun. Räätälöidyn PIM-ratkaisun avulla tuotetiedot saadaan vietyä kompaktisti ja tehokkaasti eri julkaisukanaviin, kuten verkkokauppaan, asiakaskohtaisiin tuoteluetteloihin ja myymälöiden hintalappuihin.

Canter antoi siihen avaimet sekä toimintamallin siihen, miten kaikki tieto viedään verkkoon kompaktisti ja tehokkaasti.

Etran tavoitteena on antaa asiakkailleen paras mahdollinen tuotetieto, mikä pitää sisällään kattavat tuotekuvat, informatiiviset ja tuotekuvaustekstit, tuotevideot ja kattavat tekniset hakutekijät. Erinomaisen tuotetiedon avulla asiakas löytää oikean tuotteen helposti. ”Tavoitteenamme on palvella asiakaitamme kokonaisvaltaisesti, tarjoamalla heille paras mahdollinen tuotetieto. ” kertoo Lehtinen.

Etra tuotteet verkkokauppa

Yhteistyö Canterin kanssa on sujuvaa ja nopeaa

Canter tuntee Etran tarpeet, mikä on merkinnyt Etralle joustavuutta ja varmuutta.

Canter on yhteistyökykyinen, nopea ja sujuva. He tuntevat Etran toiminnan hyvin ja osaavat antaa meille vastauksia ja meille sopivia ratkaisuja.

Lehtisen mukaan: ”Canter on yhteistyökykyinen, nopea ja sujuva. He tuntevat Etran toiminnan hyvin ja osaavat tarjota meille alan parhaat tuotetiedon ratkaisut. Canterilla on hyvä porukka ja hyvä meininki.”

Lue lisää Etran Adeona PIM ratkaisusta ->

Click here to add your own text

Adeona PIM kokemuksia dog

Adeona PIM kokemuksia ensimmäisen vuoden jälkeen

30.10.2019 toimistollamme juhlittiin uuden sukupolven Adeona PIM tuotetiedonhallinnan 1-vuotissyntymäpäivää. Juhlaan osallistui joukko Adeona PIM -tuotetiedonhallintaa liiketoiminnassaan hyödyntäviä yrityksiä jakamaan Adeona PIM kokemuksia, oppimaan uutta ja tietenkin myös juhlimaan hyvässä seurassa.

Tilaisuus alkoi neljällä mielenkiintoisella esityksellä. Canterin teknologiajohtaja Janne Costiander kertoi Adeona PIM -kuulumisia. Ensimmäisen vuoden aikana uusi Adeona PIM on ehtinyt saada laajan ja monipuolisen käyttäjäkunnan. Tuotetta on kehitetty aktiivisesti yhdessä asiakkaittemme kanssa Adeona-yhteisössä ja päivitysprosessi on toiminut sujuvasti. Päivitykset ovat olleet kaikkien asiakkaitten käytössä muutamien päivien sisällä julkaisusta.  Liittymiä on ehditty tehdä jo kymmeniin eri järjestelmiin.

Adeona PIM kokemuksia

Jannen lisäksi tilaisuudessa esiintyi kaksi asiakastamme, jotka kertoivat ensimmäisen vuoden kokemuksistaan uuden Adeona PIM tuotetiedonhallinnan parissa. Leipurin Oyj:n laadusta, tietohallinnosta sekä logistiikasta vastaava Mikko Tervonen kertoi syntymäpäiväyleisölle kokemuksistaan tuotetietojen hallinnasta uuden sukupolven Adeona PIMillä. Kun tietoja julkaistaan kahdeksaan maahan yhtä monella eri kielellä ja lukuisiin kanaviin verkkokaupoista, raaka-ainespekseihin, tilauskirjoihin ja markkinointimateriaaleihin, on helppokäyttöinen ja joustava tuotetiedonhallinnan ohjelmisto tarpeen. ”Seuraamme mm. ainesosaluetteloita. Jos tiedämme, että  regulaatio on muuttunut vaikka unikonsiementen morfiinirajojen suhteen, pitää meidän tietää ja löytää tuotteet, joissa on unikonsiemeniä helposti. Sen takia tämmöinen toimiva tietokanta on todella tärkeä”, Tervonen toteaa.

Ville Ahola Suomalaisesta Kirjakaupasta kertoi Canterin ja Suomalaisen Kirjakaupan yhteisestä taipaleesta. Ahola löysi Canterin Googlesta ja hän uskoo, että sama pätee enenevissä määrin kaikkeen muuhunkin ostamiseen. Parhaiten kilpailussa pärjäävät ne, joiden tuotteet nousevat ylimmäksi hakutuloksissa ja siihen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten laajasti ja osuvasti tuotteista kerrotaan. Kun tuotteita on paljon, vaatii tuotetietojen rikastaminen onnistuakseen toimivat työkalut. Ville kuitenkin muistutti, että maailman paraskaan PIM ei kuitenkaan ratkaise kaikkea, vaan tuotetiedonhallinnan kumppanin asenne. ” Jos minulla on lähestulkoon maailman paras PIM ja toimittajan asenne on kohdallaan, niin silloin sieltä tulee jotain suurta”, hän totesi.

Päivi Karesjoki Digia Analyticsistä päätti illan virallisen ohjelman esityksellään tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä. Hän totesi, että yritysten on aika ottaa tuotteen myynnin johtamisen rinnalle dynaamisten asiakaspolkujen johtaminen. Moni yritys kuitenkin saattaa kokea, että tämä on helpommin sanottu, kun tehty. Edelleen on tärkeää miettiä asiakaspersoonia ja näiden ostopolkuja, mikä useimmille yrityksille on jo tuttua. Analytiikan avulla voidaan lisäksi tunnistaa ennakoivasti asiakkaan tavoitteet, aktiviteetit ja kohtaamispisteet, mikä mahdollistaa älykkäiden ja oppivien asiakaspolkujen hyödyntämisen asiakaskokemuksen kehittämiseksi.

Kettle Beast keikka Canter

Virallisen ohjelman jälkeen ilta huipentui tuttuun tapaan kuulumisten vaihtoon, demoihin, herkutteluun ja Canterin oman bändin Kettle Beastin keikkaan. Kuten Adeonaakin, yleisö kehui myös Kettle Beastiä – paranee aina vaan, kuin hyvä viini vuosi vuodelta.

monikanavainen tuoteviestintä

Kolme askelta laadukkaaseen, monikanavaiseen tuoteviestintään

Yhtenäinen tuotetieto on ratkaisevan tärkeää sujuvan ja yhdenmukaisen vuorovaikutuksen tarjoamiseksi kaikissa myynnin ja markkinoinnin kanavissa. Huonosti hallittu tuotetieto heikentää merkittävästi tuotteita myyvien yritysten kilpailukykyä niin B2B kuin B2C-puolella.

GS1 tutki Yhdysvalloissa kahdentoista johtavan yrityksen dataa ja totesi, että 50% analysoidusta datasta sisälsi virheitä. Tämä tutkimustulos kertoo karua kieltään haasteesta, jonka parissa suurin osa yrityksistä tällä hetkellä painii. Huonolaatuinen data johtaa huonoon asiakaskokemukseen ja sillä on suora vaikutus myyntiin.

Monille yritysjohtajille tuotetiedonhallinta on vaikea kokonaisuus ja tuotetietojen hallinta voi tuntua  ylivoimaiselta, ja niiden hallitseminen voi tuntua suorastaan mahdottomalta tehtävältä. Olemme havaineet, että suurin osa myös suomalaisista yrityksistä sanoo, etteivät he ole varmoja tuotetiedoistaan. Tähän on varmasti useampia syitä.

Monissa yrityksissä joudutaan käsittelemään lukuisia eri lähteistä tulevia, eri tyyppisiä ja eri formaateissa olevia tuotetietoja. Näitä puolestaan jaellaan maantieteellisesti eri markkinoille, käännetään eri kielille ja käsitellään eri puolilla yritystä eri ihmisten toimesta. Lopputuloksena on hyvinkin sekavasti esitettyä tuotetietoa eri kanavissa.

monikanavainen tuoteviestintä

Se miten tiedot näkyvät eri myyntikanavissa vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Samaa tuotetta koskeva viestintä eri kanavissa saattaa olla selkeästi toisistaan poikkeavaa kanavien välillä, eikä yhtenäistä tuotekokemusta synny. Ilman keskitettyä tuotetiedonhallintaa verkkosivuilla saatetaan puhua tunikasta, myymälässä mekosta ja suoramainonnassa juhla-asusta.

Juuri tämän haasteen ratkaisemiseksi markkinoille on tullut keskitettyyn tuotetiedohallintaan kehitettyjä PIM -järjestelmiä. PIM-järjestelmällä yritykset kokoavat eri lähteistä tulevan ja eri muodoissa olevan tuotetiedon ja yhtenäistävät sen jaeltavaksi eteenpäin kanava- ja asiakastarvekohtaisesti.

PIM-järjestelmällä yritykset voivat luottavaisin mielin hallita tuotetietonsa laatua kaikissa myyntikanavissa verkkokaupasta myymälään, hinnastoon tai hakukonemarkkinointiin. PIM-järjestelmän avulla yritykset tarjoavat yhtenäisen ja luotettavan tuotekokemuksen kaikkialla, mistä tuotteista viestivät.

Kolme askelta laadukkaaseen, asiakastarvetta palvelevaan tuoteviestintään:

Digia asiakaspäivä

PIM ei ole IT-projekti, vaan strateginen valinta

Digia kokosi eilen yhteen Digia Enterprise käyttäjät jo perinteeksi muodostuneeseen käyttäjäpäivään hotelli Scandic Parkiin. Canter oli tilaisuudessa mukana kumppanina sloganilla: “PIM ei ole IT-projekti, se on strateginen valinta”.

Tuotetiedonhallinta, eli PIM ja julkaisuautomaatio nousivat päivän aikana toistuvasti esiin.

Digian myynti- ja markkinointijohtaja Ari Rikkilä toi jo avauspuheenvuorossaa esiin laadukkaan ja hyvin mallinnetun datan merkityksen älykkäiden algoritmien taustalla. Näitä tarvitaan syvän asiakaskokemuksen tuottamiseen, jota tämän päivän asiakkaat osaavat vaatia.  “Me Digiassa uskomme maailmaan, jossa arvo luodaan ekosysteemeissä dataa älykkäästi hyödyntäen.” hän kuvaili Digian maailmankuvaa.

Digian toinen puhuja oli Digian Senior Business Strategist Petteri Erkintalo. Hän totesi, että tuotetietojen merkitys liiketoiminnan ohjaamisessa on valtava. Jos esimerkiksi tukkuri ei pysty tarjoamaan hyvää tuotetietoa jälleenmyyjilleen, asiakas voi varmasti ostaa tuotteen muualtakin, mistä hän löytää tarvitsemansa tuotteeseen liittyvät tiedot. Mitä paremmalla tuotetiedolla asiakkastasi palvelet, mitä kurantimpia tietoa tarjoat ja mitä paremmat sepksit tuotteista löytyy, sen todennäköisemmin menestyt. Hyvä testi tuotetiedon laadun riittävyyteen on kysyä, ostaisitko itse yritykseltänne.

Mikael Etola, Etola Yhtiöiden toimitusjohtaja kertoi esityksessään Etola Yhtiöiden digitalisaatiohankkeesta, jossa Digian lisäksi myös Canterilla on ollut merkittävä rooli. Toimittamiensa ratkaisujen lisäksi Canter on konsultoinut Etola Yhtiöitä mittavasti tuotetiedon hallintaan liittyen.

Jenni Vainio-Kaikuvuo Digialta demosi Etran hiljattain avattua verkkokauppaa, joka erottuu edukseen laajalla ja monipuolisella tuotetiedollaan. “Etralla on Adeona PIM:issä satoja attribuutteja tuotteille. Näiden avulla verkkokauppaan on rakennettu erittäin asiakaslähtöinen tuotehaku, jossa tuotteita voi filtteröidä juuri asiakkaan tarvitsemalla tavalla”.

Mikael Etola toi verkkokaupan lisäksi esiin, kuinka digitaalisuus on auttanut heitä muutenkin hyvin asiakaspalvelun kehittämisessä. “Ennen teimme paksuja tuotekuvastoja kerran vuodessa. Nyt teemme koko ajan asiakaskohtaisia tuoteluetteloja Adeona SalesTool -julkaisuautomaatiolla, joka myös hyödyntää Adeona PIM:iin kerättyä tuotedataa. En edelleenkään oikein tiedä miten se tapahtuu, SalesToolista tulee nappia painamalla ulos kauniisti taitettuja ja asiakaskohtaisia tarjouksia”, hän naurahti.

Kaiken kaikkiaan tapahtumassa vallitsi hyvin innostunut ilmapiiri. Enää digitaalisuus ei selvästikään ole yrityksille vähän pelottava ja vaikeasti hallittava pakko, vaan aito mahdollisuus toimia entistä datapohjaisemmin ja asiakaslähtöisemmin.

7 Cs of PIM

Tervetuloa oppimaan tuotetiedonhallintaa

Tervetuloa koulutusaamupäivään, jossa perehdytetään osallistujat tuotetiedonhallinnan perusteisiin. Koulutuksessa käydään läpi keskeisimmät tuotetiedonhallinnan käyttötapaukset sekä esimerkkejä käytännön toteutuksista eri yrityksissä. Opit miten ja missä tilanteissa tuotetiedonhallintaa voidaan liiketoiminnassa hyödyntää.

Koulutus järjestetään uusintana kesäkuulta, jolloin saimme siitä paljon kiitosta osallistujilta.

Ilmoittaudu mukaan!

Canter-tiimi

Avoimia työpaikkoja Canterilla

Uuden sukupolven Adeona PIM on saavuttanut asiakaskunnassamme suuren suosion ja nyt haemmekin asiantuntijatiimiimme uusia, energisiä osaajia. Meillä on tällä hetkellä avoimena nämä kolme positiota:

Asiantuntijamyyjä (tehtävä täytetty)

Senior Full Stack Developer

Junior Full Stack Developer (tehtävä täytetty)

Mikäli tunnistat niistä itsesi, ota yhteyttä. Juteellaan ja katsotaan oletko sinä seuraava canterlainen.

Tuotetiedonhallinnan suunnittelu

Tuotetiedonhallinnan suunnittelu yhteistyössä asiakkaittemme kanssa

Tiistaina 4.6. toimistollemme kokoontui innostunut joukko Adeona PIM -käyttäjiä ja työpajaan. Aamupäivän agendalla oli suunnitella yhdessä Canterin tuotekehitystiimin kanssa Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmän tulevia toiminnallisuuksia. Yhtä lailla tärkeää oli päästä verkostoitumaan muiden Adeona PIM -käyttäjien kanssa ja jakamaan kokemuksia.

Tilaisuus alkoi esittelykierroksella, joka paljasti, että osallistujajoukosta löytyi käyttäjiä monilta eri toimialoilta ja käyttökokemusta osallistujilla oli parista kuukaudesta pariin kymmeneen vuoteen. Erilaisista taustoista huolimatta yhteistyö Canterin Maryn ja Saaran fasilitoimissa työpajoissa sujui vaivattomasti ja tulokset ylittivät jopa järjestäjienkin odotukset.

”Saimme valtavasti hyviä, toteutuskelpoisia ideoita. Ja mikä hienointa, näistä kaikista tiedämme, että ne vastaavat suoraan asiakkaiden todellisiin tarpeisiin”, kertoi Canterin tuotekehitystiimissä työskentelevä Front End Developer Mary Nyamor.

Työpajassa ei vain heitelty ilmoille toiveita, vaan pysähdyttiin miettimään niin yksin, kuin ryhmissäkin tarpeita sekä syitä niiden takana. Tarpeita mietittiin myös eri sidosryhmien näkökulmista. Työpajatyöskentely toi Adeona Communityn jäseniä hienolla tavalla yhteen. Moni toivoikin tilaisuuden jälkeen entistä enemmän verkostoitumista käyttäjien kesken. Tähän toiveeseen me Canterilla mielellämme vastaamme.

Tilaisuus sai osallistujilta hienon arvosanan 4,6 / 5.

Tässä muutama osallistujilta poimittu palaute:

Kiitos tiistain Community -sessiosta. Oli erittäin kiva juttu, että haluatte kuulla asiakkailta mitä kehitysideoita heillä olisi

 

Oli kiva ja lämminhenkinen tilaisuus. Oli mukava huomata, että vaikka toimialat ovat hyvin erilaisia, paljon yhteisiä ongelmia ja ratkaisujakin löytyy. Hienoa päästä verkostoitumaan muiden käyttäjien kanssa.

 

Toivottavasti näemme näissä merkeissä taas pian!

Lue aiemmasta työpajastamme ->

PIM tuotetiedonhallinnan koulutus

PIM tuotetiedonhallinta -koulutus

Tänä aamuna kapteeninamme toimi Canterin toimitusjohtaja ja seniorikonsultti Patrik Palatz, kun seilasimme tuotetiedonhallinnan seitsemän merta ”The seven C’s of PIM”. Kyseessä oli yleinen tuotetiedonhallinnan koulutus ”PIM Crash Course”, johon oli kerääntynyt monipuolinen joukko tuotetiedonhallinnan parissa työskenteleviä ihmisiä eri yrityksistä.

Teeman mukaisesti Patrik kattoi esityksessään kaikki tuotetiedonhallinnan seitsemän C’tä.

Tällä maailmanympärimatkalla saimme huomata, että tuotetiedonhallinnalla on laaja vaikutus yrityksen liiketoimintaan monilla eri osa-alueilla. Tärkeää onkin, ettei se jää pelkkien tuotepäälliköiden tai markkinoinnin asiaksi, vaan että mukaan otetaan liiketoiminnasta kaikki, jotka ovat tuotetiedon kanssa tavalla tai toisella tekemisissä.

Kattavan yleiskatsauksen lisäksi sukelsimme välillä hyvinkin syvälle tuotetietomallien ja kuvaprosessien syövereihin. Yleinen havainto oli, että näihin liittyy paljon osaamista ja parhaita käytäntöjä, joita ei jokaisessa yrityksessä kannata keksiä uudestaan. Asiantuntijoiden ja PIM-käyttäjien verkostojen hyödyntäminen on hyödyllistä.

Yleisarvosanaksi tilaisuudesta saimme hienot 4,6 / 5. Tässä vapaata palautetta tilaisuudesta:

 

Konsepti kiteytetty hienosti tarinaksi, miellyttävää ja johdonmukaista kuunneltavaa herättämään ajatuksia. Kiitos!

 

Laajensi hyvin katsontaa. Selkeä ja kansankielinen esitys mielenkiintoisesta aiheesta. Kouluttaja osasi asiansa, oli helposti lähestyttävä ja piti kuulijaa otteessaan hyvällä tavalla.

Lämmin kiitos kaikille osallistujille!

Tilaisuus osoittautui sen verran onnistuneeksi, että päätimme pitää sen uudemman kerran syksyllä. Mikäli haluat kutsun tilaisuuteen, laita toki viestiä, vaikka saman tien. minna.andersson@canter.fi

Tuotetieto ja sen hallinta seitsemän C:n periaatteella

Tuotetieto ja sen hallinta on paljon muutakin kuin tuotteeseen liittyviä parametrejä. Tuotetieto on käsitteenä todella laaja ja voi pitää sisällään mitä tahansa, millä tuotteen ostaminen ja käyttäminen tehdään asiakkaalle helpommaksi. Tuotetietoa ovat niin videot, kuin käyttöohjeetkin. Tuotetiedon hallinta ei ole rakettitiedettä, mutta hyvin hoidettuna sillä voi saada merkittäviä tuloksia.

C niin kuin Canter. Olen kerännyt tähän seitsemän C:llä alkavaa englanninkielistä termiä, jotka kuvaavat seitsemän tärkeää asiaa, joiden avulla tuotetiedonhallinnassa menestyy.

Kerää tuotetieto

Collect – Kerää tuotetieto

Jotta asiakkaan tarvitsemaa tuotetietoa voi hallita, pitää se ensin kerätä yhteen keskitettyyn paikkaan. Yleensä tämä keskitetty paikka on niin kutsuttu PIM, eli tuotetiedonhallinnan järjestelmä. Tyypillisesti tuotetietoa löytyy erinäisistä Excel-tauluista, toiminnanohjaus- ja muista järjestelmistä, toimittajien nettisivuilta, verkkolevyiltä, painetuista katalogeista, hinnastoista jne. Moderneilla rajapinnoilla ja integraatiotyökaluilla tuotetietojen kerääminen tuotetiedonhallinnan järjestelmään saadaan hyvin pitkälti automatisoitua.

Yhdistä tuotetieto

Connect – Yhdistä tuotetieto

Olennainen osa tuotetietojen hallintaa on tuotetietovirtojen hallinta yrityksen IT-infrastruktuurissa eri järjestelmien kesken. Tuotetiedonhallinta pitäisikin aina aloittaa tarkastelemalla tätä kokonaisuutta. Ensin tutkitaan missä kaikkialla tuotetietoja on ja mihin kaikkialle niitä pitäisi saada. Seuraavaksi mietitään mikä on optimaalinen tapa kerätä perustietoa, rikastaa sitä asiakkaita varten tuotetiedoilla ja julkaista kaikkiin niihin kanaviin, joissa asiakkaat sitä tarvitsevat.

Työstä tuotetietoa yhteistyössä

Collaborate – Työstä tuotetietoa yhteistyössä

Tuotetietojen hallintaan osallistuvat useat eri ihmiset. Eri tekijöiden välinen yhteistyö ja sen tehostaminen ovatkin yksi tuotetiedonhallinnan keskeisimpiä teemoja. Tuotetiedonhallinnalla varmistetaan, että kun tietystä sisällöstä vastaava on sen kertaalleen syöttänyt oikeaan järjestelmään, on sisältö kaikkien sisältöä tarvitsevien ihmisten ja kanavien käytössä. Roolit ja vastuut määritellään yhdessä heti tuotetiedonhallinnan käyttöönoton alussa.

Tuotetieto sisällöt

Content – Tuotetieto sisällöissä

Niin tuotetiedonhallinnassa, kuin monessa muussakin asiassa laatu korvaa määrän. Kaikki lähtee kysymyksestä mitä tuotesisältöjä asiakkaamme tarvitsee? Ajattelua on myös hyvä syventää seuraavalle tasolle ja miettiä mitä sisältöjä asiakas tarvitsee ostopolkunsa eri vaiheissa. Asiakkaan huomio herätetään aivan eri sisällöillä (esim. tutkimustulos, jolla tuodaan näkyväksi asiakkaan tarve), kuin millä tuetaan ostopäätöstä (esim. tuotteen tekninen suorituskyky asiakkaalle kriittisessä käyttötilanteessa) tai tuotteen käyttöä (esim. huolto-ohjeet).

Tuotetiedonhallinnassa tulisi siis huomioida asiakkaan ostopolku yhtenä ulottuvuutena tuotetiedon luokittelussa. Tämän lisäksi tuotesisältöjen laatuun ja laadun hallintaan kannattaa ehdottomasti panostaa.

tuotetieto kaupankäynnissä

Commerce – Tuotetieto kaupankäynnissä

Liiketoiminta perustuu kaupankäyntiin ja tuotetiedonhallinnan perimmäinen tarkoitus on myydä enemmän tuotteita. Kun ostamisen esteitä poistetaan, myynti kasvaa. Verkkokauppa, jossa tuotteita pystyy hakemaan monipuolisilla suodattimilla ja vertailemaan keskenään tarjoaa hyvän alustan ostamiselle. Tällainen verkkokauppa tarvitsee taustalleen hyvin hallittua tuotetietoa, jonka parametrit on mietitty tukemaan asiakkaan tarpeita.

Toinen näkökulma kaupankäyntiin on nopeus – kuinka nopeasti uudet tuotteet saadaan myyntivalmiiksi myyntikanaviin. Kun tuotetietoprosessi on suunniteltu niin, että syöttämällä tuotetiedot kertaalleen keskitettyyn järjestelmään, ovat ne välittömästi hyödynnettävissä niin verkkopalveluissa, myymälöissä kuin tarjouksissakin, on asiakkaan helppo ostaa tuotetta siitä hetkestä lähtien, kun tuote on otettu valikoimaan.

Tuotetieto myyntikanavissa

Channels – Tuotetieto myyntikanavissa

Tuotetietoja tarvitaan yllättävän monessa kanavassa. Tuotekatalogin ja hinnaston rinnalle on tullut vuosien saatossa valtava määrä muita kanavia, kuten erilaiset verkkopalvelut, uutiskirjeet, hintalaput, pakkausetiketit, tuotetietokortit, tarjoukset, myymälänäytöt ja tuotemainokset.

Jokaisella kanavalla on oma käyttötarkoituksensa ja tämä heijastuu tarvittaviin tuotetietoihin. Hyllynreunaetiketissä tuotteen hinta saattaa olla pääosassa ja verkkosivuilla puolestaan katsotuinta tietoa voi olla kuvagalleria tuotteesta. Vaikka eri kanaviin julkaistaan eri tietoja, kannattaa ne silti hallita keskitetysti ja suodattaa kanavakohtaisesti. Näin säästetään valtava määrä päällekkäistä työtä ja varmistetaan yhtenäinen tuotekokemus asiakkaalle eri kanavien välillä.

Asiakasta palveleva tuotetieto

Customers – Asiakasta palveleva tuotetieto

Seitsemän C, johon lista päättyy, on itseoikeutetusti asiakkaat. Tuotetiedonhallintaa tehdään asiakkaille. Tuotekehitys- ja valmistusvaiheessa yrityksellä saattaa olla käytössään PDM- ja PLM -järjestelmiä, joissa tuotteita hallitaan enemmän sisäisten prosessien näkökulmasta. PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmä on sitä varten, että siellä nämä ERP:n, PDM:n ja PLM:n  SKU:t  muutetaan sopivilla sisällöillä rikastetuiksi asiakasta palveleviksi tuotteiksi, joita on helppo ostaa. Lue lisää tuotetiedonhallinnan asiakaslähtöisyydestä.

Conclusion – Yhteenveto

Tuotetiedonhallinnalla olemassa oleva tuotetieto kerätään yhteen ja rikastetaan palvelemaan asiakkaan tarpeita kaikissa ostokanavissa. Tuotetiedonhallinta yhdistää tekijät, taustajärjestelmät sekä myyntikanavat ja varmistaa, että asiakasta palvellaan aina oikeilla tuotesisällöillä. Tuotetiedonhallinta kasvattaa myyntiä ja on ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua.

Tämä seitsemän C:n lista on korkean tason yhteenveto tuotetiedonhallinnan prosessista. Aiheeseen sukellettiin syvemmin koulutuksessa, jonka järjestimme 6.6.2019.

Lue yhteenveto koulutuksesta täältä ->