Tuotetiedon monikanavajulkaisu

Asiakasesimerkkejä tuotetiedonhallinnan hyödyistä

Aiemmassa artikkelissa Minna Andersson kertoi tuotetiedon hallinnan hyödyistä ja siitä, miksi yritysten tulisi keskittää tuotetietonsa. Tässä artikkelissa käymme läpi toimitusjohtajamme Patrik Palatzin antamia asiakasesimerkkejä ja tuotetiedon hallinnan yrityksille tuomia hyötyjä. Kirjoitus pohjautuu Webinaariin – Kuinka hallita tuotetietoa tehokkaasti moneen kanavaan. 

Painettujen tuoteluetteloiden painaminen on vähentynyt ja PDF luetteloiden jakaminen kohderyhmille yleistyyAdeona Sales Toolin avulla yritykset pystyvät luomaan korkealaatuisia visuaalisia asiakaskohtaisia julkaisuja. Julkaisuhetkellä henkilökunta valitsee oikeat tiedot taustajärjestelmästä. Julkaisuautomaatiossa mahdollistajana toimii tieto, joka on hallitusti yhdessä paikassa ja tiedon ohjaaminen haluttuihin julkaisukanavoihin erilaisissa käyttötarkoituksessa helpottuu huomattavasti. Tämä on tärkeää sekä asiakkaan osto- ja asiointikokemuksen osalta että yhtenäisen tuotekokemuksen luomisesta. 

Julkaisuautomaation ansiosta työn painopiste siirtyy tiedon hakemisesta ja tarkastamisesta luovaan puoleen. Kone hoitaa tylsät työn rutiinivaiheet, eikä työntekijän ei tarvitse huolehtia tuotesisällöstä, koska se tuodaan järjestelmämme kautta oikeassa ja laadukkaassa muodossa. Tämän tyyppisissä julkaisuprosesseissa työn läpimenoaika on mahdollista lyhentää murto-osaan, verrattuna täysin manuaaliseen toimintatapaan. 

Tuotetiedon monikanavajulkaisu

IKH

Asiakasesimerkkinä Patrik nosti esiin monelle suomalaiselle tutun työkaluja ja laitteita maahantuovan IKH:n. IKH tunnisti  15 vuotta sitten tulevaisuuden tarpeet, ja huomasi tarvitsevansa tehokasta tuotetiedonhallintaa liiketoiminnan kehittämiseenIKH näkee tuotetiedon ja sen hallinnan strategisena tekijänä, ja yksi merkittävimmistä elementeistä ovat digitaaliset – ja lisäarvopalvelut sekä IKH:n palvelukonsepti jälleenmyyjille. 

”Toki myös heidän laaja valikoimansa, kattava palvelukonsepti ja jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö tarvitsevat taustalleen vankat prosessit ja työkalut, sekä mahdollisimman paljon automaatiota. IKH on pyrkinyt automatisoimaan lähes kaiken ja käytännön tasolla tämä tarkoittaa kanavien ruokkimista, julkaisuautomaatiota, arkkitehtuurin kehitystä ja siihen liittyvää integraatio kyvykkyyttä”, kertoo Palatz 

Tulevaisuutta ei pysty ennustamaan, eikä tietämään millaisia asiakastarpeita syntyy. IKH kuvailee tuotetiedonhallintajärjestelmää pankkina, johon talletetaan tietoa (pääomaa) jonka arvo kasvaa ja jalostuu ajan myötä. Keskitetty tieto helpottaa myös yritystä varautumaan liiketoimintaympäristöön tapahtuviin muutoksiin. 

 

E. Ahlström automatisoitu tarjousprosessi

E. Ahlström

Toisena asiakasesimerkkinä Palatz kertoo Suomen johtavasta ravintola-alan ammattilaisia palvelevasta maahantuojasta ja tukkukaupasta E. AhlströmistäE. Ahlströmillä haluttiin sujuvoittaa tuotteiden ylläpitotyötä tulevaisuutta ajatellen sekä parantaa reagointikykyä markkinamuutoksiin. Tämän lisäksi he näkivät tarpeelliseksi selkeyttää viestintää asiakkaalle, jotta he pystyvät maksimoimaan palvelunsa tehokkuuden.  

”Tällainen elämys-bisnes voi olla aika syklistä ja trendeihin pohjautuvaa. Kausivaihtelut ja syklien parempi huomiointi haluttiin mahdollistaa tuotetiedon hallinnassa. E. Ahlström haluaa olla aallonharjalla vastuullisuuden ja kierrättämisen osalta, ja luoda positiivista brändimielikuvaa vastuullisena toimijana omalla alallaan. Nämä ovat kaikki sellaisia asioita missä tunnistetaan, että keskitetyllä tuotetiedon hallinnalla pystytään kommunikoimaan palveluista ja konsepteista paremmin asiakkaiden suuntaan”, Palatz jatkaa.  

Perustan kuntoon laittaminen, ennen myynnin digitalisoimista sekä täsmähankkeiden että jatkokehityksien tekemistä, on edellytys yrityksen kehitykselle ja kilpailukykyisyydelle. Siitä syntyi ajatus E. Ahlströmille, että he E. Ahlström pystyvät pystyy tekemään tehokkaammin, paremmin ja vaikuttavammin sekä myyjien osalta että asiakkaiden kannalta. PIM-tuotetiedon hallinnan ratkaisut helpottavat kaupallisten tuotetietojen keskitettyä hallintaa, kun tiedot voidaan päivittää eri myyntikanaviin yhdestä paikasta. Tuotetiedon hallintaa on mahdollista automatisoida Product Information Management eli PIM-järjestelmillä.

Mahdollisimman nopea, suoraviivainen ja vaivaton tuotteiden löytäminen on koettu avaintekijäksi asiakaskokemuksessa. ”Kun mennään attribuuttitasolle ja eri tuoteryhmiin,  kun tieto on attribuutti- ja skeema järjestyksessä, ja tieto on rikastettu, pystytään esimerkiksi automatisoimaan verkkokauppaan näitä suodatustekijöitä. Automaation on suunniteltu vahvasti sen pohjalta mistä käsin ohjataan asioita ja miten tieto mukautuu käyttöliittymään ja sieltä eri asiakastarpeiden käyttökokemukseen”, kertoo Palatz. 

Haluatko pysyä ajantasalla tuotetiedon hallintaan liittyvistä uutisista, vinkeistä ja päivityksistä? Liity uutiskirjerekisteriimme täyttämällä alla olevat tiedot.