monikanavainen tuoteviestintä

Kolme askelta laadukkaaseen, monikanavaiseen tuoteviestintään

Yhtenäinen tuotetieto on ratkaisevan tärkeää sujuvan ja yhdenmukaisen vuorovaikutuksen tarjoamiseksi kaikissa myynnin ja markkinoinnin kanavissa. Huonosti hallittu tuotetieto heikentää merkittävästi tuotteita myyvien yritysten kilpailukykyä niin B2B kuin B2C-puolella.

GS1 tutki Yhdysvalloissa kahdentoista johtavan yrityksen dataa ja totesi, että 50% analysoidusta datasta sisälsi virheitä. Tämä tutkimustulos kertoo karua kieltään haasteesta, jonka parissa suurin osa yrityksistä tällä hetkellä painii. Huonolaatuinen data johtaa huonoon asiakaskokemukseen ja sillä on suora vaikutus myyntiin.

Monille yritysjohtajille tuotetiedonhallinta on vaikea kokonaisuus ja tuotetietojen hallinta voi tuntua  ylivoimaiselta, ja niiden hallitseminen voi tuntua suorastaan mahdottomalta tehtävältä. Olemme havaineet, että suurin osa myös suomalaisista yrityksistä sanoo, etteivät he ole varmoja tuotetiedoistaan. Tähän on varmasti useampia syitä.

Monissa yrityksissä joudutaan käsittelemään lukuisia eri lähteistä tulevia, eri tyyppisiä ja eri formaateissa olevia tuotetietoja. Näitä puolestaan jaellaan maantieteellisesti eri markkinoille, käännetään eri kielille ja käsitellään eri puolilla yritystä eri ihmisten toimesta. Lopputuloksena on hyvinkin sekavasti esitettyä tuotetietoa eri kanavissa.

monikanavainen tuoteviestintä

Se miten tiedot näkyvät eri myyntikanavissa vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Samaa tuotetta koskeva viestintä eri kanavissa saattaa olla selkeästi toisistaan poikkeavaa kanavien välillä, eikä yhtenäistä tuotekokemusta synny. Ilman keskitettyä tuotetiedonhallintaa verkkosivuilla saatetaan puhua tunikasta, myymälässä mekosta ja suoramainonnassa juhla-asusta.

Juuri tämän haasteen ratkaisemiseksi markkinoille on tullut keskitettyyn tuotetiedohallintaan kehitettyjä PIM -järjestelmiä. PIM-järjestelmällä yritykset kokoavat eri lähteistä tulevan ja eri muodoissa olevan tuotetiedon ja yhtenäistävät sen jaeltavaksi eteenpäin kanava- ja asiakastarvekohtaisesti.

PIM-järjestelmällä yritykset voivat luottavaisin mielin hallita tuotetietonsa laatua kaikissa myyntikanavissa verkkokaupasta myymälään, hinnastoon tai hakukonemarkkinointiin. PIM-järjestelmän avulla yritykset tarjoavat yhtenäisen ja luotettavan tuotekokemuksen kaikkialla, mistä tuotteista viestivät.

Kolme askelta laadukkaaseen, asiakastarvetta palvelevaan tuoteviestintään: