Ei enää copy paste

Markkinointimateriaalien automatisointi –Ei enää tylsää copy pastea, kiitos!

Päällekkäistä työtä eri osastojen välillä, turhaa copy pastea ja pahimmillaan vanhentunutta tai virheellistä tuotetietoa. Manuaalinen työskentely ei ole kustannustehokasta ja se vie helposti kallisarvoista työaikaa tiimiltä. Mutta kuinka markkinoinnin prosesseja ja monikanavaista asiakaskokemusta voidaan parantaa?


Julkaisuautomaatio tehostaa markkinoinnin toistuvia prosesseja

Tylsä robotin työ tai copy paste ei tuo lisäarvoa kenellekään. Manuaalinen tehtävä saattaa tuntua mitättömältä ja se lisää helposti virhealttiutta. Jos markkinoinnin materiaaleja ja prosesseja on paljon, päällekkäiseltä työltä ei voida välttyä. Myös asiakkaan ostopolku on vaikea säilyttää yhtenäisenä, jos polku sisältää useita eri kontaktipisteitä, joissa markkinointi ja myynti työskentelee toisistaan tietämättöminä.

Helpoin ratkaisu manuaalisen työn ja päällekkäisyyksien vähentämiseksi on tuotetiedonhallinta ja yksi tietokanta. Kun polun kontaktipisteissä työskentelevä henkilöstö hakee tarvitsemansa tiedon keskitetystä tietokannasta, säästyy huomattavasti aikaa sekä vaivaa. Tuotetiedot säilyvät myös aina ajan tasalla, sillä eri osastojen ihmiset pystyvät tarpeen tullen keskitetysti päivittämään tuotteiden tietoja ja sisältöjä.

Tuotetiedonhallintaan liittyy vahvasti myös julkaisuautomaatio, jolla keskitetysti hallinnoidut tuotetiedot voidaan julkaista automatisoidusti digitaalisiin kanaviin sekä erilaisiin markkinointimateriaaleihin. Julkaisuautomaatiolla varmistetaan yhtenäinen asiakaskokemus kaikissa materiaaleissa ja kanavissa, joissa tuotetietoa julkaistaan.

Digitaalisista kanavista printtimateriaaleihin

Julkaisuautomaatiolla haetaan erityisesti tehokkuutta. Canterin kotimaisen Adeona Sales Tool -julkaisuohjelmiston avulla markkinointitiimi tuottaa kustannustehokkaasti tarvitsemansa kampanjajulkaisut, myymälämateriaalit sekä kaikki markkinointimateriaalit tarjouksista Exceleihin. Tuotesisältöjen julkaisu taittopohjiin onnistuu ohjelmiston kautta automatisoidusti, jolloin tiimille vapautuu huomattavasti aikaa luovaan työhön ja suunnitteluun – tylsän copy pasten sijaan.

Markkinoinnissa käytetään merkittävä aika aineistojen tarkastamiseen ja ulkoasun hiomiseen, kun taas myyjien työajasta kuluu turhaa aikaa myyntimateriaalien työstämiseen. Julkaisuautomaatio on yhteinen työkalu, jolla tehostetaan tiimien ajankäyttöä, parannetaan yhteistyötä ja tuotetaan brändin mukaisia aineistoja.

Julkaisuautomaatio pystyy tarjoamaan yritykselle myös kilpailuetua, sillä se tehostaa henkilöstön työajan lisäksi markkinoinnin prosesseja sekä parantaa monikanavaista asiakaskokemusta. Monella yrityksellä on ollut jo vuosia käytössään markkinoinnin automaatiojärjestelmä, mutta materiaalituotantoa tehdään kuitenkin vielä manuaalisesti. Julkaisuautomaation käyttö tulee varmasti kasvamaan lähivuosina, mutta tehokkuuden maksimoimiseksi, myös taustalla olevan tuotetiedonhallinnan tulee olla kunnossa.