Kasvata myyntiä paremmalla tuotetiedolla

Webinaari – Kuinka hallita tuotetietoa tehokkaasti moneen kanavaan

Tervetuloa tiistaina 28.4. klo 9.00 – 9.45 webinaariimme inspiroitumaan ja saamaan vinkkejä kuinka yrityksenne voi kasvattaa myyntiä paremmalla tuotetiedolla.

  • Miksi tuoteyritysten tulisi viimeistään nyt keskittää tuotesisältöjen hallinta?
  • Miten varmistat, että pystyt jakelemaan oikeaa tuotesisältöä oikea-aikaisesti eri myyntikanaviin jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä?
  • Kuinka ylläpidät tuotesisältöjä helposti ja tehokkaasti?

Saat vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin webinaarimme aikana, jossa annamme käytännön vinkkejä  tuotetiedonhallintaan esimerkkien kautta.

Webinaarin jälkeen saat käyttösi tuotetiedonhallinnan oppaan, jonka avulla näet, kuinka yrityksesi pääsee sopivan kokoisin askelin, mutta tehokkaasti tuotetiedonhallinnan kanssa vauhtiin.

PIM haltuun kolmessa tunnissa

Haluatko tietää kuinka liiketoimintanne saa täyden hyödyn irti tuotetiedonhallinnasta? Tule oppimaan kaikki oleellinen tuotetiedonhallinnasta PIM Crash Course -koulutukseen Espoossa 2.4.2020.

Järjestämme suositun koulutuksen jo kolmatta kertaa toimistollamme Espoossa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Tuotteiden tekninen valokuvaus

Valokuva edustaa tuotetietojen yhtä tärkeintä osaa. Hyvin toteutettuna se kertoo tuotteesta valtavasti ja luo sille ostamisen kannalta tärkeän psykologisen mielikuvan ja kuvat voivat toimia jopa verkkomyynnin onnistumisen määrittäjänä. Näistä syistä useimmat tuotteita valmistavat yritykset panostavatkin merkittävästi tuotteiden valokuvaukseen ja jakeluun liittyviin toimintoihin.

Tästä huolimatta tänäkin päivänä on olemassa paljon toimialoja, joilla tuotekuvien tuotanto ei ole itsestäänselvyys, jolloin näiden tuotanto voi jäädä jälleenmyyjien harteille. Jossain tapauksissa tuotteita voi tulla monesta eri suunnasta, jolloin niiden keskinäinen tyyli voi olla hajanainen, joka johtaa helposti huonoon yleiskuvaan. Useissa tapauksissa ammattikuvaajan palkkaus voi olla perusteltua laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta monesti myös itse otetut kuvat voivat riittää varsinkin pienempimuotoisessa kuvaustarpeessa.

Pyrin tässä artikkelissa käymään läpi keinoja, joilla tuotteiden systemaattinen valokuvaus voidaan hoitaa mahdollisimman korkealaatuisesti ja kustannustehokkaasti ilman erityistä asiantuntemusta aiheeseen.  Artikkeli ei pyri ottamaan kantaa luovempiin tapoihin tuottaa ns. ”fiiliskuvia”, vaan prosesseihin ja tekniikoihin, jotka ovat tärkeitä laadukkaiden ja mahdollisimman monikäyttöisten tuotekuvien systemaattisessa tuotannossa esim. verkkopalveluihin ja esitteisiin. Artikkeli on suunnattu henkilöille, jotka tuntevat perusteita valokuvauksesta ja/tai visuaalisesta suunnittelusta, tai toisaalta ammattivalokuvaajille, jotka eivät ole perehtyneet systemaattisempaan ja tehokkaaseen tuotekuvien tuotantoon.

Blogi on osa tuotekuvien tuotantoa koskevasta blogikokonaisuudesta, jonka seuraavassa vaiheessa käsittelemme kuvien jälkikäsittelyprosessia.

Kameran valinta ja valmistelu

Tuotteiden valokuvaus - kameran valinta

Valokuvien ottaminen on nykyään äärimmäisen helppoa, koska käytännössä jokainen älypuhelin sisältää kameran. Usein kännykkäkameroiden resoluutio on hyvin korkea ja joskus linssiteknologiakin riittää kohtalaiseen kuvalaatuun. En kuitenkaan suosittele yleiseen jakeluun suunniteltujen tuotekuvien ottamista kännykällä. Tärkein peruste tähän piilee siinä mihin kännykkäkameroiden käyttö on suunniteltu: ottamaan kuvia välittömästi, automaattisesti ja mahdollisimman pienellä teknologisella käyttökynnyksellä. Vaikka tällainen toimintalogiikka mahdollistaa nopeidenkin tilanteiden ikuistamisen kuvaan, niin se edellyttää automaattiasetuksien (mm. valkotasapaino, optiikka, kennon ISO-arvo, jne.) käyttöä, jotka taas haittaavat merkittävästi yhtenäisten kuvien jälkikäsittelyvaihetta.

Suosittelen siis valitsemaan kuvaukseen jonkinlaisen järjestelmäkameran, johon kuvausasetuksia voi lukita manuaalisesti. Kameran ei tarvitse olla kallis tai välttämättä uusinta mallia, kunhan sillä saa säädettyä tärkeät perusasetukset, joista kerron seuraavassa kappaleessa. Kameran objektiiviksi kelpaa useimmiten kameran mukana tullut vakio-objektiivi, kiinteä normaaliobjektiivi tai lähikuviin (pienille kohteille) laajakulmaobjektiivi. Myös jalusta (kolmijalka) on hyvin tärkeä osa systemaattista tuotevalokuvausta.

Studion valmistelu

Tuotteiden valokuvaus - studion valmistelu

Vaikka yrityksestä ei löytyisikään varsinaista studiotilaa, on studion kaltaiset olosuhteet mahdollista rakentaa usein myös itse, kunhan pystyy huomioimaan kuvauksen kannalta tärkeät tekijät. Kun tuotekuvia haluaa tuottaa massana, on tilan olosuhteet hyvä pyrkiä pitämään mahdollisimman vakaina. Käytännössä tarkoitukseen sopii parhaiten tila, joka ei altistu luonnonvalolle, eli on käytännössä ikkunaton ja jonka valaistus voidaan hallita täysin. Tilan valaistukseen kannattaa käyttää mahd. saman ”värisiä” valoja, eli ei hehkulamppuja, led-valoja ja salamaa sekoittaen.

Tuotteiden kokoerot asettavat luonnollisesti tiettyjä rajoitteita kuvaustilan ja valojen kannalta. Mikäli tuotteiden fyysinen koko vaihtelee runsaasti, on yleensä järkevintä jaotella kuvattavat kohteet karkeisiin ryhmiin ja luoda kullekin ryhmälle oma kuvausympäristö. Usein kun ympäristö on saatu luotua ja tuotteita aletaan viemään yksi kerrallaan kuvattavaksi, on mahdollista, että joku valo, kameran jalusta, pöytä tai muu kohde voi liikahtaa vahingossa, jolloin kuvausprosessin voi pahimmillaan joutua aloittamaan alusta. Tätä varten voi herkästi liikkuviin osiin liimata merkkiteipit, joilla tukikaluston ja erilaisten vipujen ja rullien paikat voi tarvittaessa palauttaa (lähes) alkuperäiseen tilaan. Tästä huolimatta, jos kuvausta ei saa hoidettua kerralla kuntoon, niin ”studio” kannattaa pitää ulkopuolisilta suljettuna koko kuvausprosessin ajan, ettei joku (ml. siivoojat, yms.) siirtäisi laitteistoa ja sotkisi vahingossa huolella valmisteltua kuvausympäristöä.

Tuotteiden sommittelua ja valoja (ml. salamaa) mietittäessä on tärkeä pohtia, miten tuote saadaan esitettyä katsojalle mahdollisimman luonnollisesti ja kolmiulotteisesti. Käytännössä tämä hoituu valokuvassa valojen ja varjojen yhteispelillä, eli että kohdetta valaistaan jostain tietystä suunnasta tarkoituksella niin, että toinen puoli luo (hallitun) varjon kohteen pintaan. Samaan aikaan kannattaa kuitenkin yrittää välttää luomasta kohteesta (ainakaan teräviä) varjoja kuvattavan alueen ympäristöön (esim. pöydän pintaan), koska tämä vaikeuttaa syväystä ja häiritsee syväämättömissä kuvissa kohteen erottamista taustasta. Kaikki kohteet tulisi asetella samaan paikkaan ja kuvata mahd. samanlaisesta kulmasta, jotta kuvista saisi tarpeen vaatiessa helposti standardikuvia, joissa kokoerot näkyvät selvästi.

Kameran kuvausasetukset

Tuotteiden valokuvaus - kameran asetukset

Jälkikäsittelyprosessi helpottuu merkittävästi, kun kuvausympäristö ja kameran asetukset saadaan standardisoitua. Nämä kaikki tulisi määrittää etukäteen tekemällä testikuvauksia esim. eri värisistä (mielellään tummista ja vaaleista), eri värisistä ja erilaisella pinnoituksella (kiiltävä / matta) varustetuista kohteista. Riippuen kameran mahdollisuuksista täydellisen ja kaikkiin sopivan mallin löytyminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta mutta kuvausolosuhteiden haasteita voi vielä korjata jälkikäsittelyvaiheessa.

Alta löydät tärkeimmät kameran asetukset, joilla kuvaus saadaan vakioitua:

  • Valkotasapaino (white balance): Määrittää kohteen valaistuksen värin ja yrittää tasapainottaa sävyt luonnollisiksi. Manuaalisessa kuvauksessa valkotasapaino kuvataan värilämpötilan muodossa Kelvin-asteina, jossa pienemmät lukuarvot viittaavat lämpimään ja suuremmat kylmään värisävyyn. Mikäli kohde on valaistu hehkulampuilla, valojen sävy on usein lämmin, kun taas useimmissa ledeissä ja halogeenilampuissa sävy on kylmempi. Aseta kameralle kiinteä valkotasapaino kameran automatiikan avulla tai selaamalla sopiva arvo. Mikäli arvo ei osu täydellisesti kohdalleen, niin tämä asetus on helppo korjata myöhemmin jälkikäsittelyvaiheessa kaikille kuville, kunhan arvo pysyy samana. Automaattinen valkotasapaino voi aiheuttaa kuvakohtaista värivääristymää eri värisille kohteille, kun kameran automatiikka koittaa kompensoida kohteesta heijastuvaa valoa.
  • ISO-arvo: Määrittää kameran kennon valoherkkyyden. Suurilla lukuarvoilla voi kompensoida vähäistä valoa mutta varsinkin vanhemmissa kameroissa saattaa kuvaan ilmestyä laatua heikentävää kohinaa (noise). Yleisesti tuotekuvauksessa onkin järkevämpää käyttää suhteellisen pientä ISO-arvoa ja suurempaa aukkoa ja/tai pidempää suljinaikaa.
  • Aukko (aperture): Objektiivin määrittämä aukko määrittää nimensä mukaisesti aukkoa, jonka läpi valo kulkee kameraan. Aukon koko vaikuttaa kuitenkin syväterävyysalueeseen, jolla on tärkeä merkitys tuotekuvauksessa. Useimmissa objektiiveissa pieni aukko (Huom! tämä tarkoitaa suurta F-lukua) tarkoittaa, että koko valokuvan sisältö pysyy terävänä, kun taas suurella aukolla (eli pienellä F-luvulla) terävä alue voidaan rajata vain itse kohteeseen. Tavanomaisissa tuotekuvissa koko kuvattava kohde halutaan pitää mahdollisimman yksityiskohtaisena ja terävänä, jolloin pienempi aukko palvelee paremmin. Yksityiskohtia kuvattaessa taitava valokuvaaja voi kuitenkin rajata terävän alueen koskemaan vain haluttua aluetta tai ottaa tuotekuvia, jossa kohde on terävä ja tausta sumea.
  • Suljinaika (shutter speed): Viimeinen valaistukseen vaikuttava perusparametri määrittää yksinkertaisesti, kuinka kauan valoa saa kulkea aukon läpi. Suljinaika vaikuttaa yleisesti valokuvauksessa mm. siihen, että kohde pysyy terävänä mm. liikkeessä, jolloin liian pitkä valotus voi pilata valokuvan kohteen sumentuessa. Studiovalokuvauksessa ja erityisesti tuotteita kuvattaessa kohde pysyy lähtökohtaisesti paikallaan, joten suljinajalla ei ole niin suurta väliä muuten kuin kompensoimaan mahdollisimman neutraalin valaistuksen, kun ISO-arvo ja aukko ovat valittu.
  • Tallennusformaatti: Useimmissa järjestelmäkameroissa on vaihtoehto tallentaa kuva joko merkkikohtaisesti vaihtelevassa RAW-, eli raakakuvaformaatissa ja/tai JPEG-muodossa. Näistä kahdesta on lähes poikkeuksetta järkevämpää valita raakakuva, koska se sisältää aina enemmän informaatiota ja tarjoaa laajemmat (sekä häviöttömät) muokkausmahdollisuudet kuvien jälkikäsittelyvaiheessa.

Yhteenveto

Tuotteiden systemaattinen valokuvaus on monen tekijän summa, joka on mahdollista toteuttaa ilman valokuvauksen tai jälkikäsittelyn erityisasiantuntemusta sekä kohtuullisilla kustannuksilla. Onnistuneen massavalokuvauksen ytimessä on hyvin suunniteltu prosessi niin kuvauksen kuin jälkikäsittelyn saralla. Jälkikäsittelystä on tulossa uusi blogi lähiaikoina.

Jos tuotteiden massavalokuvaus kiinnostaa tai haluat lisätietoja jostain yksityiskohdista, niin otathan yhteyttä ja voimme tarjota mielellämme apua tuoterepertuaarisi valokuvauksen suunnittelussa!

Lisää luettavaa

Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Ihminen on yrityksen kallein resurssi, mutta samalla myös yksi isoimpia potentiaaleja.

Elämme vuonna 2020 sellaista aikaa jossa tekoäly ja yleisesti digitaalisuus on ollut apunamme niin kauan ettemme aina muista sen olemassaoloa.

Teknologiaa kuitenkin hyödynnetään aivan liian vähän perinteisissä työtehtävissä jotka kone pystyisi tekemään nopeammin, tarkemmin ja tuottavammin.

Aku Varamäki kirjoittaa  seuraavasti Future Proof – Tulevaisuuden työkirjassa (2019):

“Teknologia vapauttaa työntekijän aikaa tärkeille ja merkityksekkäille työtehtäville. Telialla työntekijät ovat saaneet ilmiantaa omaan työhönsä liittyviä tylsiä rutiineja, ja nyt ohjelmistorobotiikka auttaa asiakaspalvelijoita tekemään monia tehtäviä, kuten sopimuksia tai raportteja sillä välin, kun asiakaspalvelija keskittyy arvokkaimpaan työn eli asiakkaan palvelemiseen. Ohjelmistorobotiikka on tuonut yhtiölle viiden miljoonan euron vuotuiset säästöt, mutta ennen kaikkea se on poistanut epämiellyttäviksi koettuja rutiineja. ”

Ajattele, kuinka paljon enemmän saadaan aikaiseksi kun hyödynnetään teknologiaa oikealla tavalla. Teknologian hyödyntäminen ja tehokkuus eivät tarkoita sitä että joku saa potkut tai työpaikkoja vähennetään. Automatiikka tehostaa työtä, joka lisää tehokkuutta joka taas mahdollistaa yrityksen kasvua joka luo lisää työtä ja työpaikkoja.

Teknologia avuksi myynnille ja markkinoinnille

Me Canterilla pystymme tekemään yrityksesi myynnille ja markkinoille saman kuin mitä Telian asiakaspalvelulle tapahtui. Adeona Sales Tool julkaisuautomaation avulla myynnin ja markkinoinnin perustehtäviä pystytään nopeuttamaan ja jopa poistamaan. Näin jää aikaa niille tärkeille ja merkityksekkäille tehtäville.

Asiakas- ja työntekijäkokemus

Tänä päivänä asiakaskokemus on yrityksen tärkein kilpailuetu ja asia jolla erotutaan. Tuotteella tai palvelulla on vaikea saavuttaa kilpailuetua, tämän takia jokaisen yrityksen on keskityttävä asiakaskokemukseen. Henkilökohtaisella ja personoidulla asiakaskokemuksella yrityksen on mahdollista onnistua. Kun yrityksen myynti ja markkinointi pystyy ottamaan huomioon erilaisten asiakkaiden tarpeet ja palvella sen mukaan, voittaa asiakkuuden.

Työntekijöillä on halu kehittyä ja kehittää omia työskentelytapojaan. Kuinka moni haluaa tehdä tylsiä, rutiininomaisia ja yksinkertaisia työtehtäviä vuodesta toiseen? Tehtäviä joiden prosessia pystytään nykyteknologian avulla tehostamaan niin että viikon työ pystytään tekemään päivässä tai kahden tunnin homma hoituu kolmessa minuutissa.

Työntekijän kannalta työn mielekkyys nousee uudelle tasolle ja jokainen nauttii siitä kun päästään tekemään sitä oikeaa ja merkityksellistä työtä. Kyseessä ei ole pelkästään työn tehostuminen ja yrityksen säästöt, vaan yrityksen tärkeimmän resurssin huomioon ottaminen – työn merkityksellisyys yksilölle.

Monen menestyvän yrityksen kehitys on pysähtynyt kun on päästy siihen pisteeseen, että menee hyvin ja asiakkaita sekä tilauksia tulee mukavasti sisään. Tässä kohtaa kuvitellaan että on sellainen jalansija ettei välttämättä tarvitse kehittää toimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Onko yrityksillä oikeasti varaa odottaa kilpailijan ilmestymistä? Asiakkaille pitäisi tarjota parastaan aina, eikä vasta sitten kun huomataan kilpailijoiden tekevän asioita paremmin.

Myynnin ja markkinoinnin roolit ovat muuttuneet ja niiltä vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

Vaikka yrityksesi valmistaisi maailman hienoimmat tuotteet ja olisit alan kuumin brändi, se ei muuta sitä tosiasiaa että jälleenmyyjät eivät myy kaikkia tuotteitasi.

Jälleenmyyjillä on erilaisia asiakkaita joilla kaikilla on omanlaisensa tarpeet. 5000 tuotteen joukosta yksittäinen jälleenmyyjä ottaa myyntiin 5 % tuotteistasi. Saman tekee toinen jälleenmyyjä. Näillä kahdella jälleenmyyjällä on aivan eri tuotteet valikoimissaan. Toimitatko heille saman 620 sivun PDF-katalogin tuotteista vai personoitko heille oman tuoteportfolion? Jos et pysty palvelemaan kahta erilaista jälleenmyyjää heidän tarpeittensa mukaan, mitä teet kun yritykselläsi on 500 jälleenmyyjää joilla kaikilla on omanlaiset tarpeet?

Tämän kaltaiset tilanteet ovat tosiasia. Täydellisessä maailmassa jälleenmyyjät pitäisivät valikoimissa koko tuoterepertuaaria, jälleenmyyjä kuitenkin valitsee tuotteet hänen asiakkaiden tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Myynti on muuttunut niin että valta on siirtynyt myyjältä ostajalle, asiakkaalle. Myynnin muutos vaatii myynnin ja markkinoinnin uudistumista, korostaen teknologian tuomia etuja ja hyötyjä. Adeona Sales Tool softamme avulla myynnin ja markkinoinnin tylsät, hitaat ja rutiininomaiset työtehtävät erilaisten tarjousten, hinnastojen, katalogien, esitteiden yms. materiaalien parissa muuttuvat täysin.

Mitä markkinointi sitten tekee kun ei tarvitse enää näprätä ja tehdä 24/7 erilaisia myyntimateriaaleja? Markkinoinnin fokus ja lisäarvo ei voi olla enää katalogien ja esitteiden teko. Markkinointi keskittyy siihen mihin sen pitäisikin, uusien liidien saamiseen sekä siihen kuuluisaan isoon kuvaan, yrityksen brändäämiseen ja myynnin mahdollistamiseen.

Mitä myynnille tapahtuu? Myynnin fokus on tämän jälkeen selkeämmin asiakkaassa. Luomassa parasta mahdollista asiakaskokemusta, keskittyen palvelemaan asiakasta yksilöllisellä tavalla. Hienointa softassamme on se että kuka tahansa pystyy tekemään muutaman napin painalluksella asiakkaalle tarvittavat materiaalit. Esimerkiksi asiakasrajapinnassa olevat kenttämyyjät pystyvät itse tekemään asiakaskohtaisia materiaaleja asiakkaan tarpeen mukaan, muutamassa minuutissa asiakaskäynnin aikana.

Perusjuttuja sanoo jälleenmyyjä, mutta valitettavan harva valmistaja tai maahantuoja pystyy palvelemaan asiakkaitaan näin.

Kuvien julkaisu nettisivuilla

Tämä artikkeli tarkastelee kuvaformaattien valintaa verkkopalvelujen näkökulmasta. Sopivimpien kuvaformaattien valintaan ns. master-kuvien tallennukseen PIM-järjestelmään vaikuttaa useita asioita, esimerkiksi kuvien lähteestä käytettäviin kanaviin ja niiden erityisvaatimuksiin. Näissä me Canterilla luonnollisesti mielellämme autamme.

Verkkosivustot ja muut web-teknologioihin perustuvat palvelut ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Yksi syy tähän on ollut sisällönhallintajärjestelmien kehitys, joka on mahdollistanut entistä tehokkaamman tavan hyödyntää automaatiota sivustojen tuotannossa. Verkkoyhteydet ovat nopeutuneet niin mobiili-, kuin fyysisten verkkojen puolella, joka on osittain mahdollistanut raskaampien sivustojen suunnittelun (Bermes 2015). Samaan aikaan vaatimukset ovat kiristyneet erityisesti sivustojen hakukonelöydettävyyden saralla. Yksi suuri muutos sivustojen hakukonealgoritmeihin on tullut sivuston nopeudesta, joka on kääntynyt vahvasti mobiilipainotteiseksi (Doantam, 2016). Vaikka mobiiliyhteydet ovat Suomessa globaalillakin tasolla huippuluokkaa, on Googlen mobiililaitteiden nopeudeksi määritelty melko hidas verkkoyhteys (Google PageSpeed n.d.), joka pakottaa suunnittelemaan sivustojen toimivuutta hakukonelöydettävyyden takia. Tämä painostaa suunnittelemaan sivuston entistä kevyemmäksi ja helpoksi ladata.

Yksi suurimmista sivustojen nopeuteen vaikuttavista tekijöistä on sivustolla käytettävien kuvien koko. Kuvat ovat (videon ohella) yksi suurimmista sivuston latausaikaa hidastavista tekijöistä. (Bermes 2015) Samaan aikaan kuvilla voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi ja työmäärältään kohtuullisella vaivalla sivuston latausnopeuteen ja toimivuuteen. Kuvissa haasteeksi muodostuu osittain kahden vastakkaisen tekijän tasapaino: kuvan visuaalinen laatu vastaan kuvan tiedostokoko . Käytännössä mitä laadukkaampi kuva, sitä suurempi tiedostokoko mutta oikeilla kuvavalinnoilla ja pakkausmenetelmillä tähän voi vaikuttaa merkittävästi.


Hyvät kuvaformaatit nettisivuille

JPEG-kuvat

JPEG: Suurin osa nykyisten verkkosivustojen bittikarttakuvista ovat JPEG-muotoisia, koska JPEG on ylivoimainen formaatti kooltaan suurten ja paljon kuvadataa sisältävien kuvien tallennuksessa.

JPEG-kuvien tallennuksessa käytettävällä laatuparametrilla saa kuvakokoa pienennettyä merkittävästi sillä hinnalla, että visuaalisella puolella kuvaan saattaa alkaa ilmestyä pakkausartefakteja. Näiden havaittavuus on vaikeaa korkeammilla pakkausasteilla (>60 % pakkauslaatu), joten visuaalisesti kuva ei tyypillisesti heikkene näissä pakkauslaaduissa.

Formaatin heikkouksia ovat läpinäkyvyyden puute, kuvan laadun heikkeneminen joka pakkauskerralla sekä varsinkin perinteisessä JPEG-formaatissa jossain määrin tehoton pakkausmetodi. JPEG-formaatista on ilmestynyt viime vuosina uuden sukupolven versioita JPEG2000 ja Progressive JPEG, jotka ovat entistä tehokkaampia pakkaamaan kuvien kokoa. Näiden haasteina ovat kuitenkin rajattu selaintuki, joka saattaa estää kuvien näkymisen vanhemmilla selaimilla.

Tuotetiedon hallinta

PNG-kuvat

PNG-formaatti on toinen yleinen bittikarttaformaatti , joka on erityisen tehokas kaavioita ja yksinkertaista kuvadataa tai läpinäkyvyyttä tarvitsevilla kuvilla.

PNG tukee läpinäkyvyyttä ja siitä on olemassa 2 eri versiota: PNG-8 ja PNG-24 . PNG-8 tarjoaa pienemmän pakkauskoon kuin PNG-24 mutta siinä on kaksi merkittävää rajoitusta: Värien maksimimäärä on 256 kpl ja pikselien läpinäkyvyys on binääristä, eli pikseli on joko täysin läpinäkyvä tai läpinäkymätön. Reunapikselit joudutaan tällöin tuottamaan ns. ”matte-värillä”, joka edustaa taustaa, jonka päälle kuva laitetaan. Hyvin optimoituna PNG-8 -kuva voi olla kooltaan vain muutamia kilobittejä.

PNG-24 tarjoaa maksimaalisen laadun mahdollistamalla täyden tuen osittain läpinäkyville pikseleille mutta se on huomattavasti PNG-8:n tiedostokokoa suurempi.

PNG-esimerkkikuva

GIF-kuvat

GIF on viimeinen tässä artikkelissa käsiteltävä bittikarttagrafiikkaa ja PNG-8 mukaisesti läpinäkyvyyttä tukeva tiedostomuoto, jonka erikoisuus on animaatiotuki.

GIF on vähentynyt merkittävästi videoiden yleistyttyä useista syistä. Jos GIF-kuva sisältää paljon yksittäisiä frameja, on tyypillistä, että maksimissaan 256 väriä sisältävä valikoima ei riitä kaikkien yksittäisten kuvien kunnolliselle esitykselle. Tämän ohella paljon dataa sisältävät GIF-kuvat tuppaavat kasvamaan tiedostokoon puolesta suuriksi, mutta toisin kuin modernit suoratoistoa tarjoavat videopalvelut, GIF-animaatio ei sisällä puskurointia (buffering), jolla animaation voisi avata jo osittain ennen latauksen päättymistä. Kun kokonaisuuteen lisää vielä täyden äänituen puuttumisen, on GIF käytössä enää lähinnä hyvin yksinkertaisissa muutaman framen animaatioissa.

Canter Avainlippu

SVG-kuvat

SVG-formaatti on toistaiseksi ainoa web-sivustoilla tuettu vektorimuotoinen kuvaformaatti.

SVG on tiedostokoon suhteen erittäin kevyt ja piirtyy aina täydellisessä tarkkuudessa mistä on suurta etua vaih-televien piirtotarkkuuksien mobiilinäytöissä (Bermes 2015). SVG tukee vain puhtaasti vektorimuotoista dataa (eli ei esim. upotettuja pikseliosuuksia), joten SVG edellyttää pääsyä kuvan vektorimuotoiseen dataan ja vektorigrafiikkaa käsittelevään ohjelmistoon, joita ei ole aina tarjolla. Tällöin värioptimoitu PNG-8 voi olla hyvä vaihtoehto SVG:lle. Vaikka selaintuki on alkanutkin yleistymään merkittävästi, on SVG vielä osittain haastava web-kuvaformaatti esim. tietoturvan kannalta, jonka vuoksi esim. WordPress-tekniikka vaatii erillistä liitännäistä SVG-kuvien lisäykselle (Jackson 2019).

SVG on luonteeltaan perinteisistä kuvista niin poikkeava ja vielä toistaiseksi harvinainen, että siihen löytyy jo tällä hetkellä oma hakuparametrinsä Googlen kuvahaussa, joka voi tuoda uutta kilpailuetua kuvien löydettävyyteen hakukoneista perinteisiin kuvamedioihin verrattuna (Jackson 2019).


Kuvaformaattien tulevaisuus

WebP-formaatti on uusi Googlen kehittämä avoimeen lähdekoodiin pohjautuva formaatti, joka tukee kuvien pakkausta, läpinäkyvyyttä ja animaatioita, eli käytännössä kaikkien perinteisten kuvaformaattien parhaita puolia (Google Developers n.d.). WebP:n haasteena on ollut perinteisesti selaintuki, joka on ollut rajallinen uudempien JPEG-teknologioiden tavoin. WebP saattaa jossain vaiheessa kumota PNG:n ja GIF:n mutta JPEG on tuskin katoamassa mihinkään lähitulevaisuudessa sen laajan raakamateriaaliroolin vuoksi.

Yhteenveto

Optimaalisimman kuvaformaatin valinta web-sivustokäyttöön on väistämättä monen tekijän summa, johon vaikuttaa moni tekninen muuttuja. Lähtökohtaisesti kuvaprosessia kannattaa miettiä saatavilla oleva lähdemateriaalin, saavutettavan hyödyn sekä ajankäytön kannalta ja kokonaisuudessa vaikuttaa muutkin käytettävät kanavat.

Web-käyttöä varten, pienimmän mahdollisen tiedostokoon saavuttamiseksi, valokuvat on lähtökohtaisesti syytä tuottaa JPEG-muotoon. Tässä toki PIM-järjestelmän automaatio auttaa, joten kuvaoriginaali voi olla melkein missä muodossa tahansa ja silti verkkoon saadaan muodostettua automaattisesti hyvin optimoitu kevyt JPEG. Web-käyttöön kaikki yksinkertaiset grafiikat olisi hyvä olla vektorimuodossa, joka tarkoittaa verkossa parhaiten toimii SVG-formaattia. Toki vektorikuvien originaali on yleensä esimerkiksi AI tai EPS. Mikäli näitä ei ole tarjolla ja/tai vektorointi on saavutettua hyötyä työläämpää, niin PNG-8 tarjoaa yleensä JPEG-formaattia tehokkaamman pakkausvaihtoehdon yksinkertaisen grafiikan tallennukselle.


Lähteet

Bermes, Barbara 2015. Lean Websites. Fitzroy: Sitepoint. Luettavissa osoitteessa:
https://learning.oreilly.com/library/view/lean-websites/9781457192883/ (luettu 30.11.2019)

Phan Doantam 2016. Mobile-first Indexing. Google Webmaster Central Blog. Luettavissa osoittessa:
https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html (luettu 30.11.2019)

Google PageSpeed Insights. About PageSpeed Insights. Luettavissa osoitteessa:
https://developers.google.com/speed/docs/insights/v5/about#faq (luettu 30.11.2019)

Santora Jacinda 2019. The 10 Essential SEO Ranking Factors You Need to Rank #1 in 2019. Optinmonster. Luettavissa osoitteessa:
https://optinmonster.com/seo-ranking-factors/#seorank2 (luettu 30.11.2019)

Google Developers. A new image format for the Web. Luettavissa osoitteessa:
https://developers.google.com/speed/webp/?csw=1 (luettu 30.11.2019)

Jackson Brian 2019. How to Safely Enable WordPress SVG Support (2 Simple Clicks). Kinsta. Luettavissa osoitteessa:
https://kinsta.com/blog/wordpress-svg/ (luettu 30.11.2019)

Skaalautuva, monipuolinen tuotetiedonhallinta

Monipuolinen ja skaalautuva tuotetiedonhallinta

Reilu vuosi sitten, lokakuun lopussa 2018, julkaisimme uuden sukupolven version Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan järjestelmästä. Ensimmäinen vuosi uuden tuotesukupolven kanssa on ollut rohkaiseva ja lisännyt entisestään uskoa siihen, että olemme oikealla tiellä. Kuvaan tässä hieman mitä taustalla on tehty ja mitä ensimmäisen vuoden aikana on tapahtunut. 

Parempi käyttäjäkokemus ja pilvivalmis teknologia 

Muutama vuosi sitten teimme ison päätöksen. Halusimme uudistaa merkittävästi Adeona PIM-tuotetta, niin teknisesti kuin käyttökokemukseltaan. Erilaisten pohdintojen jälkeen päädyimme siihen, että haluamme uusia tuotteen luomalla sen käytännössä kokonaan uudestaan. Tähän meillä oli muutamia eri perusteita: 

  • parempi käyttäjäkokemus ja täysin selainpohjainen käyttöliittymä 
  • joustava, pilvivalmis teknologia, joka mahdollistaa teknisen skaalautuvuuden, erilaiset toimitusmallit ja helpon päivitettävyyden 
  • teknologiat, joiden kanssa on mukava ja tehokas työskennellä ja jotka houkuttelevat meille parhaita kykyjä 
  • tekemisen muuttaminen nopeammaksi: miten luoda nopeammin uusia ominaisuuksia ja toimittaa niitä asiakkaiden käyttöön 

API ja suorituskyky suunnittelun taustalla

Heti uuden version suunnittelun alussa meille oli selvää, että tuote rakentuisi vahvasti API-ajattelun pohjalle. API tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jonka välityksellä esimerkiksi eri sovellukset voivat siirtää tietoa. Tuotteessamme käyttäisimme yhtä hyvin dokumentoitua julkista API:a (public API), oli sitten kyse “meidän käytöstä” (esim. käyttöliittymän ja palvelimen välinen keskustelu) tai API:n käytöstä esim. asiakkaan tai vaikkapa verkkokauppakumppanin toimesta. Heti ensimmäisestä versiosta asti tämä ajatus on pitänyt, ja rajapintadokumentaatiosta olemme saaneet paljon positiivista palautetta, kuin myös API:n selkeydestä ja helppokäyttöisyydestä. Meidän API on REST API, jossa tiedot välitetään käyttäen JSON-sanomia. 


Heti uuden version suunnittelun alussa meille oli selvää, että tuote rakentuisi vahvasti API-ajattelun pohjalle. Toinen suunnittelua ohjannut periaate oli maksimoida järjestelmän suorituskyky, vaikka tuotemäärät olisivat suuria.


Toinen suunnittelua ohjannut periaate oli maksimoida järjestelmän suorituskyky, vaikka tuotemäärät olisivat suuria. Maailmalla on paljon PIM-tuotteita, tai sen kaltaisia, jotka toimivat hyvin muutamien satojen tuotteiden ylläpitoon esim. verkkokaupan taustalla. Meidän asiakkaissa on usein kymmeniä tai jopa satoja tuhansia tuotenimikkeitä, joten me haluamme tukea paljon suurempia tuotemääriä ja silti mahdollistaa hyvän käyttäjäkokemuksen ja loistavan suorituskyvyn. Useat teknologiavalinnoistamme tukevat tätä, mutta myös järjestelmän arkkitehtuurissa on tehty ratkaisuja tähän liittyen.

Käytämme järjestelmän taustalla sekä perinteistä relaatiotietokantaa (PostgreSQL), että vahvasti indeksointiin perustuvaa hakumoottoria (Elasticsearch), joista hyödynnetään niiden parhaita puolia. Relaatiotietokanta auttaa mm. tiedon eheyden varmistamisessa ja hakumoottori nopeissa hauissa ja tiedon nopeassa striimaamisessa esim. integraatioissa. PIM-arkkitehtuurissamme on logiikka, joka lähes reaaliaikaisesti indeksoi relaatiotietokantaan tulevat muutokset hakumoottoriin. Käyttöliittymässä taas on satsattu joustaviin ja helposti käytettäviin Excel-pohjaisiin vienti- ja tuontiominaisuuksiin. 

Toimitusmalli asiakastarpeen mukaan

Asiakkaamme ovat kaiken kokoisia ja toimivat eri toimialoilla. Osa asiakkaistamme haluaa kaikki järjestelmänsä omaan (tai kumppaninsa) konesaliin. Toisaalta yhä useampi haluaa järjestelmänsä käyttöpalveluna. Näistä syistä haluamme olla järjestelmän toimituksen suhteen mahdollisimman joustavia ja tukea erilaisia malleja. 

Taustalla olemme tuotteistaneet järjestelmätoimituksen, riippumatta siitä haluaako asiakkaamme järjestelmän meiltä palveluna (SaaS) vai omaan ympäristöönsä. Tuotteistuksessa käytetään konttiteknologiaa (Docker), jolla tekninen ympäristö saadaan vakioitua ja toisaalta tuettua myös helppoa ja joustavaa päivitettävyyttä. Konttien käytön lisäksi olemme tuotteistaneet myös mm. järjestelmän tiedon automaattisen varmistamisen off-site pilvipalveluun (Google Cloud Storage), riippumatta siitä missä järjestelmä muuten pyörii. 


Olemme tuotteistaneet järjestelmätoimituksen, riippumatta siitä haluaako asiakkaamme järjestelmän meiltä palveluna (SaaS) vai omaan ympäristöönsä.


Uuden tuoteversion myötä yhä useampi asiakkaamme haluaa PIM-järjestelmänsä meiltä SaaS-mallilla. Tällöin me vastaamme koko järjestelmästä ja asiakas vain käyttää sitä ja hyödyntää järjestelmän dataa esimerkiksi API:n kautta. 

Jatkuvat päivitykset helposti ja nopeasti 

Yksi tavoitteistamme uuden tuotesukupolven osalta oli mahdollistaa nopeat ja helpot päivitykset sekä nopeampi uusien ominaisuuksien kehitys. Elämä uuden tuotesukupolven kanssa on lähtenyt liikkeelle mukavasti ja ensimmäisen virallisen versiojulkaisun (10/2018) jälkeen olemme tehneet yhteensä 12 versiojulkaisua, eli noin yhden joka kuukausi. Näissä päivityksissä on tullut noin 500 uutta ominaisuutta tai parannusta. 


Jokainen uusi versiojulkaisu on ollut jokaisen asiakkaamme käytettävissä noin viikon kuluttua julkaisusta. Päivittäminen on helppoa ja nopeaa. Adeona PIM -käyttöliittymässä on “PIM News” -toiminto, jonne asiantuntijamme kirjoittavat vinkkejä uusista ominaisuuksista, sekä niiden käytöstä. 


Meille on tärkeää myös, että järjestelmän taustalla olevat komponentit päivittyvät. Näin vältymme siltä, että keräisimme ns. teknistä velkaa ja tulevina vuosina joutuisimme tekemään valtavan suuria päivityksiä. Adeona PIM hyödyntää lukuisia avoimeen lähdekoodiin perustuvia kirjastoja ja sovelluskomponentteja. Useat niistä päivittyvät ja kehittyvät vauhdilla ja pidämme huolen että emme jää kehityksestä jälkeen. 

Kehitys yhdessä asiakkaidemme kanssa 

Asiakkaistamme muodostuva Adeona Community -käyttäjäyhteisö on aktiivisesti mukana Adeona PIM -kehityksessä. Vuonna 2019 järjestimme kaksi työpajaa, joissa yhdessä asiakkaidemme kanssa suunnittelimme uusia ominaisuuksia ja priorisoimme jo kehityksessä olevia piirteitä. 2020 yhteisömme toivottavasti jatkaa kasvuaan ja saamme entistä enemmän arvokasta palautetta tuotteen kehittämiseksi. Tule sinäkin mukaan! 

Tuotedatan rakenne kannattaa laittaa kuntoon ennen verkkosivu-uudistusta – kolme painavaa syytä

Timo Salminen Karhu HelsinkiTämänkertaisessa blogissamme kirjoittaa kumppanimme Karhu Helsinki Oy:n perustaja ja asiakkuusjohtaja Timo Salminen. Timo tekee päätyökseen yritysten verkkosivustojen määrittelyä ja konseptointia.

Me Karhu Helsingissä olemme suunnitelleet ja rakentaneet verkkosivustoja suomalaisille yrityksille yli 20 vuotta. Verkkosivuprojekteista kiintoisimpia ja usein haastavimpia ovat ne, joissa keskeisessä roolissa on tuotedata.

Olemme oppineet paljon – myös kantapään kautta – tehdessämme tuotedatapitoisia verkkosivuja. Tärkein oppi on tässä: tuotedatan rakenteen määrittely kannattaa tehdä ennen kuin dataa tuodaan verkkosivuille. Kerron seuraavassa konkreettisia syitä.

1. Tuotedatan ja -valikoiman rakenne vaikuttaa lukuisiin asioihin verkkosivuilla

Tuotedatan rakenne linkittyy monessa yrityksessä perustavanlaatuisesti strategiaan ja toiminnan eri osa-alueisiin. Yrityksen verkkosivuilla tuodaan tyypillisesti esiin näitä osa-alueita monipuolisemmin kuin missään muussa kanavassa.

Tuotedatan rakenne ja logiikka ovat suorassa yhteydessä siihen, minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakkailleen – eli siis siihen, mitä yritys myy. Tämä on valtaosalle yrityksiä verkkosivuston sisällön kovaa ydintä. Yrityksen tuote- ja palvelutarjonnan tulee esittäytyä verkkosivuilla selkeänä ja houkuttelevana. Jos tuotedatan rakennetta ei ole määritelty, verkkosivujen keskeisimmän sisällön rakenteesta ja logiikasta on yleensä mahdotonta tehdä perusteltuja päätöksiä.

Tuotedatan rakenne voi vaikuttaa yllättävällä tavalla myös muihin verkkosivujen ominaisuuksiin kuin varsinaiseen tuote- tai palvelusisältöön.

Esimerkiksi uutiset ja muut ajankohtaiset sisältövirrat organisoidaan nykyaikaisilla verkkosivuilla usein jollain käyttökokemusta helpottavalla logiikalla. Kävijälle voidaan tarjota mahdollisuus pureutua ajankohtaissisältöihin vaikkapa aihealueen tai kohderyhmän perusteella. Tällaiset kategoriaratkaisut linkittyvät luontevasti tuotedataan. Jos tuotevalikoimaa halutaan jaotella esim. asiakasryhmän perusteella, tulisi jaottelun toimia samalla logiikalla myös ajankohtaisissa sisällöissä. Sama koskee vaikkapa yhteystietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja sähköisen asioinnin kanavia.

Mikäli verkkosivuston yhteydessä tarjotaan kehittyneempiä toimintoja kuten kaupankäyntiä, asiakkaiden tunnistamista tai sisällön personointia, tuotedatan rakenteen merkitys kasvaa entisestään.

Verkkosivusto tarjoaa parhaan kävijäkokemuksen silloin, kun logiikka on kauttaaltaan yhtenäinen. Monessa tapauksessa logiikan juuret ovat tuotedatassa.

2. Kun tuotedata viivästyy, verkkosivut viivästyvät

Kun tuotedataa ja verkkosivuja työstetään rinnakkain, riski verkkosivujen valmistumisen viivästykselle on ilmeinen. Kokemuksemme mukaan tuotedatan rakenteen määrittely vie usein enemmän aikaa kuin yrityksessä haluttaisiin alun perin ajatella, erityisesti, jos työtä tehdään ilman ulkopuolista asiantuntijatukea.

Tuotevalikoiman jaottelu ja datalogiikan määrittely vievät yrityksen monien perustavanlaatuisten kysymysten äärelle, lähtien siitä, mitä asiakkaille halutaan tarjota nyt ja tulevaisuudessa.

Verkkosivujen tuotanto valmiiseen muotoon ei yleensä etene, mikäli tuotedata on suuremman luokan käymistilassa. Periaatteessa sivustoa voidaan rakentaa myös ilman lopullisia tuotedataratkaisuja, mutta silloin otetaan riski lisäkustannuksista verkkosivuprojektissa. Mikäli tuotedatan logiikassa päädytään tekemään merkittäviä muutoksia, aiheuttaa se helposti myös muutostarpeita jo suunniteltuun ja rakennettuun verkkosivustoon.

3. Samat ihmiset työstävät sekä verkkosivuja että tuotedataa

Kokemuksemme tuotedatasta ja verkkosivuprojekteista kertoo, että samat ihmiset työstävät monessa yrityksessä molempia. Sekä tuotedata että verkkosivut osuvat tyypillisessä yrityksessä sekä tuoteasiantuntijoiden, viestinnän asiantuntijoiden, myynnin että markkinointi-ihmisten tontille.

Tämä tuo tuotedatan ja verkkosivujen rinnakkaiseen työstämiseen lisähaasteita. Ihmisillä on aikaa rajallisesti, ja tuotedatan sekä verkkosivujen työstöprojektin rinnalla on useimpien tehtäväkentässä monia muitakin tehtäviä. Ihmisten on olennaisesti helpompaa aikatauluttaa omaa työtään, jos tuotedata ja verkkosivut laitetaan kuntoon peräkkäisinä eikä rinnakkaisina hankkeina.

En sano, ettei verkkosivujen ja tuotedatan määrittelyä ja suunnittelua voitaisi tehdä samanaikaisesti. Joskus niin on olosuhteiden pakosta välttämätöntä toimia. Yllä kuvaamiini rinnakkaisen työskentelyn haasteisiin on kuitenkin tärkeää suhtautua vakavasti ja niitä on eliminoitava mahdollisuuksien mukaan.

Verkkosivustojen suunnittelijan näkökulmasta on hienoa, jos asiakkaalla on PIM-järjestelmä otettuna vakiintuneeseen käyttöön, kun verkkosivuja aletaan uudistaa. Silloin tuotedata on väistämättä laitettuna kuntoon ja verkkosivujen suunnittelua päästään viemään sujuvasti eteenpäin.

Meillä on vankka usko Canterin asiantuntemukseen tuotedatan määrittelyssä. Jos tuotedatan tarjoileminen verkkosivuilla kiinnostaa, olemme Karhu Helsingissä mielellämme avuksi. Lähetä sähköpostia ja jutellaan.

Etran ja Canterin yhteistyön hedelmänä on yhä parempi asiakaspalvelu

Etra tuotetiedot

Etra on tehnyt vuosia tiivistä yhteistyötä Canterin kanssa. Tuotetiedon hallinnan prosesseja on kehitetty yhdessä Canterin Adeona PIM-ohjelmistoa hyödyntäen. Tuloksena on syntynyt toimiva ja tehokas tuotetiedon rikastamisprosessi, joka mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman palvelemisen.

Etra on teknisen kaupan erikoisliike, joka tarjoaa asiakkailleen suuren valikoiman teollisuuden tuotteita ja palveluita. Etralla on neljäkymmentä Megacenter-myymälää eri puolilla Suomea. Etra toimii valtakunnallisesti, mutta palvelee paikallisesti. Etralla on myös omaa tuotantoa.

Etralla on yli satatuhatta nimikettä verkossa

Verkkokaupan ja digitaalisen tiedon yhä lisääntyvä tarve merkitsee ison harppauksen ottamista tuotetiedon hallinnassa. ” Tuotetiedon hallinnan määrä on kasvanut valtavasti digitalisaation myötä” toteaa Etran ostojohtaja Marika Lehtinen. Oman haasteensa tähän prosessiin tekee Etran suuri nimikemäärä. Etran ongelmana on ollut oikean tiedon vienti tehokkaasti kaikkiin julkaisukanaviin. Tähän Canter on tarjonnut toimivan ratkaisun. Räätälöidyn PIM-ratkaisun avulla tuotetiedot saadaan vietyä kompaktisti ja tehokkaasti eri julkaisukanaviin, kuten verkkokauppaan, asiakaskohtaisiin tuoteluetteloihin ja myymälöiden hintalappuihin.

Canter antoi siihen avaimet sekä toimintamallin siihen, miten kaikki tieto viedään verkkoon kompaktisti ja tehokkaasti.

Etran tavoitteena on antaa asiakkailleen paras mahdollinen tuotetieto, mikä pitää sisällään kattavat tuotekuvat, informatiiviset ja tuotekuvaustekstit, tuotevideot ja kattavat tekniset hakutekijät. Erinomaisen tuotetiedon avulla asiakas löytää oikean tuotteen helposti. ”Tavoitteenamme on palvella asiakaitamme kokonaisvaltaisesti, tarjoamalla heille paras mahdollinen tuotetieto. ” kertoo Lehtinen.

Etra tuotteet verkkokauppa

Yhteistyö Canterin kanssa on sujuvaa ja nopeaa

Canter tuntee Etran tarpeet, mikä on merkinnyt Etralle joustavuutta ja varmuutta.

Canter on yhteistyökykyinen, nopea ja sujuva. He tuntevat Etran toiminnan hyvin ja osaavat antaa meille vastauksia ja meille sopivia ratkaisuja.

Lehtisen mukaan: ”Canter on yhteistyökykyinen, nopea ja sujuva. He tuntevat Etran toiminnan hyvin ja osaavat tarjota meille alan parhaat tuotetiedon ratkaisut. Canterilla on hyvä porukka ja hyvä meininki.”

Lue lisää Etran Adeona PIM ratkaisusta ->

Click here to add your own text

Adeona PIM kokemuksia dog

Adeona PIM kokemuksia ensimmäisen vuoden jälkeen

30.10.2019 toimistollamme juhlittiin uuden sukupolven Adeona PIM tuotetiedonhallinnan 1-vuotissyntymäpäivää. Juhlaan osallistui joukko Adeona PIM -tuotetiedonhallintaa liiketoiminnassaan hyödyntäviä yrityksiä jakamaan Adeona PIM kokemuksia, oppimaan uutta ja tietenkin myös juhlimaan hyvässä seurassa.

Tilaisuus alkoi neljällä mielenkiintoisella esityksellä. Canterin teknologiajohtaja Janne Costiander kertoi Adeona PIM -kuulumisia. Ensimmäisen vuoden aikana uusi Adeona PIM on ehtinyt saada laajan ja monipuolisen käyttäjäkunnan. Tuotetta on kehitetty aktiivisesti yhdessä asiakkaittemme kanssa Adeona-yhteisössä ja päivitysprosessi on toiminut sujuvasti. Päivitykset ovat olleet kaikkien asiakkaitten käytössä muutamien päivien sisällä julkaisusta.  Liittymiä on ehditty tehdä jo kymmeniin eri järjestelmiin.

Adeona PIM kokemuksia

Jannen lisäksi tilaisuudessa esiintyi kaksi asiakastamme, jotka kertoivat ensimmäisen vuoden kokemuksistaan uuden Adeona PIM tuotetiedonhallinnan parissa. Leipurin Oyj:n laadusta, tietohallinnosta sekä logistiikasta vastaava Mikko Tervonen kertoi syntymäpäiväyleisölle kokemuksistaan tuotetietojen hallinnasta uuden sukupolven Adeona PIMillä. Kun tietoja julkaistaan kahdeksaan maahan yhtä monella eri kielellä ja lukuisiin kanaviin verkkokaupoista, raaka-ainespekseihin, tilauskirjoihin ja markkinointimateriaaleihin, on helppokäyttöinen ja joustava tuotetiedonhallinnan ohjelmisto tarpeen. ”Seuraamme mm. ainesosaluetteloita. Jos tiedämme, että  regulaatio on muuttunut vaikka unikonsiementen morfiinirajojen suhteen, pitää meidän tietää ja löytää tuotteet, joissa on unikonsiemeniä helposti. Sen takia tämmöinen toimiva tietokanta on todella tärkeä”, Tervonen toteaa.

Ville Ahola Suomalaisesta Kirjakaupasta kertoi Canterin ja Suomalaisen Kirjakaupan yhteisestä taipaleesta. Ahola löysi Canterin Googlesta ja hän uskoo, että sama pätee enenevissä määrin kaikkeen muuhunkin ostamiseen. Parhaiten kilpailussa pärjäävät ne, joiden tuotteet nousevat ylimmäksi hakutuloksissa ja siihen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten laajasti ja osuvasti tuotteista kerrotaan. Kun tuotteita on paljon, vaatii tuotetietojen rikastaminen onnistuakseen toimivat työkalut. Ville kuitenkin muistutti, että maailman paraskaan PIM ei kuitenkaan ratkaise kaikkea, vaan tuotetiedonhallinnan kumppanin asenne. ” Jos minulla on lähestulkoon maailman paras PIM ja toimittajan asenne on kohdallaan, niin silloin sieltä tulee jotain suurta”, hän totesi.

Päivi Karesjoki Digia Analyticsistä päätti illan virallisen ohjelman esityksellään tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä. Hän totesi, että yritysten on aika ottaa tuotteen myynnin johtamisen rinnalle dynaamisten asiakaspolkujen johtaminen. Moni yritys kuitenkin saattaa kokea, että tämä on helpommin sanottu, kun tehty. Edelleen on tärkeää miettiä asiakaspersoonia ja näiden ostopolkuja, mikä useimmille yrityksille on jo tuttua. Analytiikan avulla voidaan lisäksi tunnistaa ennakoivasti asiakkaan tavoitteet, aktiviteetit ja kohtaamispisteet, mikä mahdollistaa älykkäiden ja oppivien asiakaspolkujen hyödyntämisen asiakaskokemuksen kehittämiseksi.

Kettle Beast keikka Canter

Virallisen ohjelman jälkeen ilta huipentui tuttuun tapaan kuulumisten vaihtoon, demoihin, herkutteluun ja Canterin oman bändin Kettle Beastin keikkaan. Kuten Adeonaakin, yleisö kehui myös Kettle Beastiä – paranee aina vaan, kuin hyvä viini vuosi vuodelta.

monikanavainen tuoteviestintä

Kolme askelta laadukkaaseen, monikanavaiseen tuoteviestintään

Yhtenäinen tuotetieto on ratkaisevan tärkeää sujuvan ja yhdenmukaisen vuorovaikutuksen tarjoamiseksi kaikissa myynnin ja markkinoinnin kanavissa. Huonosti hallittu tuotetieto heikentää merkittävästi tuotteita myyvien yritysten kilpailukykyä niin B2B kuin B2C-puolella.

GS1 tutki Yhdysvalloissa kahdentoista johtavan yrityksen dataa ja totesi, että 50% analysoidusta datasta sisälsi virheitä. Tämä tutkimustulos kertoo karua kieltään haasteesta, jonka parissa suurin osa yrityksistä tällä hetkellä painii. Huonolaatuinen data johtaa huonoon asiakaskokemukseen ja sillä on suora vaikutus myyntiin.

Monille yritysjohtajille tuotetiedonhallinta on vaikea kokonaisuus ja tuotetietojen hallinta voi tuntua  ylivoimaiselta, ja niiden hallitseminen voi tuntua suorastaan mahdottomalta tehtävältä. Olemme havaineet, että suurin osa myös suomalaisista yrityksistä sanoo, etteivät he ole varmoja tuotetiedoistaan. Tähän on varmasti useampia syitä.

Monissa yrityksissä joudutaan käsittelemään lukuisia eri lähteistä tulevia, eri tyyppisiä ja eri formaateissa olevia tuotetietoja. Näitä puolestaan jaellaan maantieteellisesti eri markkinoille, käännetään eri kielille ja käsitellään eri puolilla yritystä eri ihmisten toimesta. Lopputuloksena on hyvinkin sekavasti esitettyä tuotetietoa eri kanavissa.

monikanavainen tuoteviestintä

Se miten tiedot näkyvät eri myyntikanavissa vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Samaa tuotetta koskeva viestintä eri kanavissa saattaa olla selkeästi toisistaan poikkeavaa kanavien välillä, eikä yhtenäistä tuotekokemusta synny. Ilman keskitettyä tuotetiedonhallintaa verkkosivuilla saatetaan puhua tunikasta, myymälässä mekosta ja suoramainonnassa juhla-asusta.

Juuri tämän haasteen ratkaisemiseksi markkinoille on tullut keskitettyyn tuotetiedohallintaan kehitettyjä PIM -järjestelmiä. PIM-järjestelmällä yritykset kokoavat eri lähteistä tulevan ja eri muodoissa olevan tuotetiedon ja yhtenäistävät sen jaeltavaksi eteenpäin kanava- ja asiakastarvekohtaisesti.

PIM-järjestelmällä yritykset voivat luottavaisin mielin hallita tuotetietonsa laatua kaikissa myyntikanavissa verkkokaupasta myymälään, hinnastoon tai hakukonemarkkinointiin. PIM-järjestelmän avulla yritykset tarjoavat yhtenäisen ja luotettavan tuotekokemuksen kaikkialla, mistä tuotteista viestivät.

Kolme askelta laadukkaaseen, asiakastarvetta palvelevaan tuoteviestintään:

  1. Tunnista hyvin hallitun, laadukkaan ja monipuolisen tuotetiedon rooli asiakaskokemuksesi hallinnassa. Kun digitaalistrategiassa huomioidaan johdonmukainen ja tarkka tuotetieto, voitte entistä paremmin varmistaa, että tiedoilla voidaan palvella asiakkaitanne.
  2. Valitse yrityksellesi sopivin tuotetiedonhallinnan järjestelmä. Se voi olla MDM, PDM tai PIM riippuen liiketoiminnastasi, myyntikanavistasi ja muista yrityksessäsi käytössä olevista järjestelmistä. Tuotetiedon hallintaan tarkoitettu järjestelmä auttaa yritystänne keskittymään asiakkaan kokonaisvaltaiseen tuotekokemukseen, sen sijaan, että joutuisitte pohtimaan onko tieto jokaisessa kanavassa päivitetty ja oikein.
  3. Kun taustajärjestelmät ovat kunnossa, voitte keskittyä asiakkaaseen ja asiakkaan tuotekokemuksen kehittämiseen. Asianmukainen ratkaisu mahdollistaa tehokkaan ja jatkuvan tuotetietojen ylläpidon, eikä yritysjohdon tarvitse enää kantaa huolta virheellisestä tai huonolaatuisesta tuotetiedosta asiakaskokemuksen heikentäjänä.