Vinkkejä verkkokauppaprojektiin

Kaverin kantapään kautta opittua – Yhdeksän vinkkiä verkkokauppaprojektiin

Olen viimeisen parin vuoden aikana ollut mukana useammassa projektissa, jossa pystytetään uutta verkkokauppaa. Omana roolinani ja tulokulmanani on viran puolesta luonnollisesti tuotetietojen integraatio PIMistä verkkokauppaan, mutta samalla olen sivusta seurannut muitakin projektiin liittyviä asioita. Privaattielämässä olemme aloittelemassa talonrakennusprojektia ja näitä juttuja selvitellessäni huomasin, että vaikka kyse on täysin erilaisista lopputuotteista, itse projekteissa on yllättävän paljon samaa.

Tässä havaintojani eli vinkkejä verkkokauppaprojektiin – toivottavasti näistä on joillekin vastaavassa tilanteessa oleville apua!

 

1. Tiedä mitä haluat ja ole valmis mittaamaan onnistumista

  • Jos ei ole kirkasta visiota siitä mitä haluaa ja miksi projektiin on lähdetty, on hankala saada aikaan täysin tyydyttävää lopputulosta. Listaa siis jo heti aluksi ylös tavoitteita ja perusteita miksi tavoitteet on asetettu. Jos tavoitteena on esimerkiksi verkkokaupan liikevaihdon kaksinkertaistaminen, verkkokaupassa myytävien tuotteiden lukumäärän moninkertaistaminen tai asiakaskokemuksen parantaminen, on hyvä myös miettiä miten tuloksia voitaisiin projektin valmistuttua mitata.
  • Määrittely on hyvä aloittaa jo tässä vaiheessa – kirjaa ylös vaatimuksia uudelle verkkokaupalle jo ennen varsinaiseen projektiin lähtemistä. Mitä parempi ymmärrys sinulla on siitä mitä haluat ja edellytät verkkokaupalta (tai talopaketilta) jo ennen kuin lähdet pyytämään tarjouksia, sitä parempia ja vertailukelpoisempia tarjouksia tulet saamaan. Ja tämä suoraan korreloi sen kanssa kuinka paljon yllätyksiä matkan varrella tulee.

 

2. Jos et itse ole asiantuntija, hanki luotettava konsultti

  • Verkkokauppaprojekti saattaa kuulostaa siltä, että kyse ei ole rakettitieteestä ja periaatteessa se onkin ihan totta. Kuitenkin verkkokauppa on siitä kinkkinen homma, että siihen tyypillisesti liittyy ainakin yksi, useammin kaksi tai kolmekin integraatiota. Monet pieniltä tuntuvista asioista saattavat olla yllättävän isoja, jos ne tulevat esiin kesken projektin.
  • Siksi kannattaa etsiä jo ennen tarjouspyyntökierrosta joku verkkokaupasta tietävä, mielellään puolueeton taho, jolta saa apua määrittelyn ja tarjouspyynnön tekemiseen. Vaikka miten tekisi kotiläksynsä, kaikkea on hankala maallikkona ottaa hanskaan varsinkin jos kiire painaa päälle. Hyvä konsultti osaa auttaa jo määrittelyvaiheessa miettimään tärkeitä asioita, jotta vältytään kalliilta yllätyksiltä loppuvaiheessa. Saatat siis maksaa hiukan “ylimääräistä” konsultille, mutta todennäköisesti säästöt (rahassa ja ajassa) ovat paljon isompia.

 

3. Vaikka ostaisit avaimet käteen -paketin, se ei tarkoita sitä, että et itse joutuisi tekemään mitään

  • Monelle verkkokaupan pystyttäjälle (ja talonrakentajillekin, olen kuullut) tulee yllätyksenä kuinka paljon töitä projekti vaatii, vaikka ei itse koodaisi riviäkään tai naulaisi yhtäkään naulaa. Kannattaa siis jo hyvissä ajoin varautua henkisesti siihen, että omat resurssit ovat riittävät, roolit selkeät ja aikataulu realistinen. Verkkokauppaprojekti vaatii vähintään sisäisen projektipäällikön (jolta voi hyvinkin mennä projektiin puolet työajasta), IT:n puolelta tukea rajapintojen ja tietovirtojen suunnittelussa ja tuotehallinnalta todennäköisesti silloin, kun tietosisällöt eivät sellaisenaan tue visiota.

 

4. Perustukset kuntoon

  • Tarkista myös, että taustajärjestelmiesi, esim. ERP:n/PLM:n ja PIMin, prosessit saadaan tukemaan verkkokauppaa. Varsinkin tuotetietojen laatu kannattaa tarkistaa jo ennen projektiin lähtemistä. Jos haluat tehdä verkkokauppaan maailman mahtavimmat (tai edes keskinkertaiset) hakutoiminnot, filtteröinnit ja kattavat tuoteosiot, pitää tietojen olla rakenteellisesti järkeviä ja kunnossa. Monelle selviää vasta verkkokauppahankkeen käynnistyttyä, että ison osan ajasta haukkaakin vanhojen tietojen siivoaminen ja järkevöittäminen, joka on kuitenkin pakko tehdä, jotta tuotetiedot saadaan esitettyä fiksusti. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa vakavasti harkita PIM-järjestelmän käyttöönottoa, sillä ERP ja Verkkokauppa riittävät vain äärimmäisen harvoissa tapauksissa, jos tavoitteena on toimiva tuotetietoprosessi ja myyvät ja kattavat tuotetiedot.

 

5. Kilpailuta

  • Verkkokauppa ja talopaketti ovat molemmat sen hintaluokan projekteja, että en keksi mitään järkeviä perusteita, miksi nämä kannattaisi jättää kilpailuttamatta. Rutistus kannattaa jo ihan vähintään siksi, että saat jonkun käsityksen hintatasosta ja toteutusvaihtoehdoista eri toimijoilla. Aikaa saattaa kulua vähän enemmän kuin silloin, jos vain ostat ensimmäiseltä vastaantulijalta, jonka myyntilupaukset vakuuttavat, mutta kokemuksen perusteella panostus kannattaa.
  • Kilpailutuksesta taas ei ole iloa, jos et tiedä mitä haluat – pahimmassa tapauksessa saamasi tarjoukset eivät ole millään tavalla vertailukelpoisia, jos tarjouspyyntö on ollut liian suppea tai epäselvä. Siksi määrittelyyn kannattaa panostaa viimeistään tässä vaiheessa. Järkevän tarjouspyynnön tekeminen edellyttää sitä, että kohta 1 on kunnossa ja tiedät mitä haluat ja osaat kirjata sen ymmärrettävästi ja tarpeeksi tarkalla tasolla. Mitä tarkemmalla tasolla osaat vaatimukset kuvata, sitä helpompaa tarjousten vertailu ja itse projekti tulee olemaan.

 

6. Harkitse keneltä ostat

  • Talonrakennusprojektissa olen tietysti metsästänyt neuvoja jo rakentaneilta kavereilta ja netin keskustelupalstoilta, joiden pohjalta olen rajannut ainakin muutaman toimijan pois – sama pätenee verkkokauppatoimittajan valintaan. Oman kokemuksen perusteella liian iso toimittaja on vähän pienemmälle asiakkaalle yleensä huonompi vaihtoehto, sillä liian pienet pokat eivät isoja niin paljoa kiinnosta ja projekti saatetaan vetää vähän vasemmalla kädellä. Hiukan pienemmille toimijoille yksittäinenkin kauppa saattaa olla merkittävä, ja siksi niihin panostaakin ehkä eri tavalla. Kannattaa siis suhteuttaa toimittajan koko omaan kokoosi.

 

7. Edellytä dokumentointia

  • Sekä talon että verkkokaupan tulevaisuuden ylläpidon kannalta on melko kriittistä, että tiedetään mitä on tehty, minne ja miten. Jos vaikka jatkossa haluat tehdä muutoksia tietojen esitystapaan tai integraatioihin tai vaikka kaataa talosta seinän, olisi kiva tietää helposti miten asiat on toteutettu ja missä kulkee esimerkiksi sähkövedot ilman että repii kaikkea auki asian selvittämiseksi.
  • Monelle projektin toteutusvaiheessa tulee fiilis, että toimittaja hoitaa hommat speksin mukaisesti ja itse vain seuraa sivusta etenemistä. Kokemuksen perusteella tässä vaiheessa on kuitenkin tärkeää olla hereillä, ja edellyttää, että kaikki sovitut asiat dokumentoidaan järkevästi. Mitä ei ole selkeästi kirjattu mustaa valkoisella, sitä ei ole olemassa ja olet toimittajan good willin armoilla. Monesti good will toimii, mutta oman mielenrauhan ja tulevaisuuden ylläpidon helppouden kannalta on tärkeä edellyttää, että se ikävä dokumentointikin tulee tehtyä.

 

8. Testaa, testaa, testaa

  • Jos kaikki menee kivasti, tulee kerralla priimaa, mutta valitettavasti tämän varaan ei voi laskea. Sekä ohjelmistoilla että talopaketeilla on kyllä tietyt takuut, mutta monesti asiat on helpompi (ja halvempi) hoitaa, jos virheet havaitaan varhaisessa vaiheessa. Tässäkin kannattaa vakavasti harkita konsulttiapua, jos vähänkin tuntuu, että omat rahkeet eivät riitä. Näin säästää todennäköisesti lopulta aikaa ja rahaa (ja hermoja).

 

9. Kun projekti on valmis: huolehdi ylläpidon prosesseista ja sisäisestä roolituksesta

  • Jes, projekti on valmis ja nyt voi vaan olla ja nauttia! Valitettavasti ei ihan – kun kauppa tai talo valmistuu, pitäisi pärjätä omin voimin ja osata ottaa investoinnista kaikki hyöty irti. Tässä vaiheessa oma sisäinen roolitus nousee keskiöön – on sovittava kuka omassa organisaatiossa vastaa siitä, että kauppa (tai talo) pysyy kunnossa ja kehityksessä mukana. Vaikka töitä on ehkä vähemmän kuin pystytysvaiheessa, resursointia ja tekemisen määrää ei kuitenkaan kannata aliarvioida. Teknologia kehittyy sitä vauhtia, että kannattaa budjetoida resurssien lisäksi rahaa jatkuvaan pienkehitykseen, jotta homma ei pääse sammaloitumaan.

Uuden sukupolven Adeona PIM julkaisubileet

Tiistaina 30.10.2018 kokoonnuimme toimistollemme juhlistamaan uuden sukupolven Adeona PIM -tuotetiedonhallintaa. Ohjelmassa oli niin asiantuntijapuheenvuoroja, kuin verkostoitumistakin. Tilaisuuden aikana saimme taas kerran todeta, että tuotetiedonhallinnan parissa työskentelevät ihmiset ovat kerta kaikkiaan mahtavaa porukkaa. Tuotetiedonhallinnan kokemuksia jaettiin iloisessa ja vilpittömässä hengessä.

Asiantuntijaesitykset alkoivat itseoikeutetusti Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan ”isähahmon” Canterin CTO Janne Costianderin Adeonan tarinasta kertovalla esityksellä. Oli kiehtovaa kuulla mitä Adeona PIM -tuotetiedonhallinnan lähes kahdenkymmenen vuoden kehityskaarelle on mahtunut. Se mikä on ollut pysyvää, on ollut jatkuva yhteiskehittäminen asiakkaitten kanssa sekä tinkimätön asenne markkinoiden parhaan PIM -järjestelmän kehittämiseen.

Ensimmäisen asiakaspuheenvuoron piti Meltex, joka on toiminut uuden Adeona PIM -järjestelmän pilottiasiakkaana. Meltexin tuotetiedonhallinnan asiantuntija Jonne Seppänen kertoi yrityksen kasvumatkasta rinta-rinnan Adeona PIM -järjestelmän kanssa ”Me olemme kasvaneet, meidän tuotetiedonhallinta on kasvanut, meidän tuotetiedot ovat kasvaneet ja järjestelmä on kehittynyt todella hyvälle mallille. Meillä alkaa olla äärimmäisen loistavat työkalut hallussa.” Meltexin liiketoiminta- ja projektipäällikkö Jens Boe kertoi, kuinka vahva usko tuotteeseen sai heidät lähtemään hankkeeseen. Hän totesi, että päätös oli oikea. Adeona PIM on vastannut odotuksia ja sen lisäksi Adeonan toimitusprojekti on ainoa IT-projekti, jota Jens on uransa aikana nähnyt, joka on menossa aikataulussa maaliin.

RCK Finlandin markkinointi- ja hankintajohtaja, Joanna Pepper-Koskimo kertoi, kuinka heidän yrityksessään lähdettiin hakemaan kilpailukykyä pyöräyttämällä totutut toimintamallit päälaelleen. Aiemmin toiminnanohjausjärjestelmät hallitsivat kaikkea tekemistä. Uudessa mallissa tuotetiedonhallinta on keskiössä. Tällä haetaan toki erinomaista asiakaskokemusta, mutta yhtä tärkeässä roolissa on RCK Finlandin työntekijäkokemus. Liiketoimintakriittisestä tuotetiedonhallinnasta halutaan tehdä rasitteen sijasta hyvän hotelliaamiaisen kaltainen nautinto.

Kumppanimme Lamian Henri Halmelahti kertoi verkkokaupan viimeisimmistä trendeistä. Hän totesi, että kaiken perustana ovat järkevästi roolitetut alustat. Eri alustoilla on selkeät omat funktionsa: verkkokauppa tekee digitaalista kauppaa, PIM tekee tuotetiedonhallintaa ja näin arkkitehtuuri saadaan pysymään järkevänä. Yritysspesifejä tarpeita voidaan puolestaan ratkaista näiden perusjärjestelmien yhteyteen rakennettujen mikropalveluiden avulla.

Illan asiaesitykset päätti kumppanimme Rick Coope, Priint Groupista. Hän puhui printtikanavien merkityksestä osana asiakkaan tuotekokemusta. Vaikka digikanavat ovat tämän päivän puhutuin aihe, ei printtikanavienkaan merkitystä pidä väheksyä. Myös printtikanavien tuotetietoja kannattaa hyödyntää keskitetystä tuotetiedonhallinnasta ja julkaisuun kannattaa käyttää julkaisuautomaatiota. Esimerkkinä Rick nosti esimerkiksi tuotetietojen julkaisemisen tuotepakkauksiin.

Ilta huipentui oman Kettle Beast bändimme keikkaan. Bon Jovin Living On A Prayer sai yleisönkin tarttumaan mikkiin. Janojuomana toimi juhlan kunniaksi Espoon Oma Panimossa pantu Adeona Pils -olut.

Kiitos kaikille teille, jotka pääsitte paikalle tekemään juhlastamme antoisan ja tunnelmallisen!

Lue lisää vastajulkaistusta Adeona PIM -tuotetiedonhallinnasta ->

Canter lanseeraa uuden sukupolven PIM -ratkaisun

Tuotetiedonhallintaan (englanniksi Product Information Management PIM) erikoistunut Canter Oy julkaisee uusimpaan teknologiaan pohjautuvan Adeona PIM -ohjelmiston, joka haastaa kansainväliset kilpailijansa. Ohjelmisto tuo tuoteyrityksille uusia keinoja kasvattaa myyntiään niin koti- kuin vientimarkkinoilla.

Tutkimusten mukaan yritykset menettävät jopa 3,5% myynnistään joka vuosi huonosti hallitun ja puutteellisesti myyntikanavissa hyödynnettävän tuotetiedon takia1. ”Olemme havainneet, että yrityksillä menee keskimäärin neljä viikkoa uuden tuotteen julkaisuun myyntikanaviin. Tämä johtuu pitkälti tehottomasta ja virheherkästä tuotetiedonhallinnasta. Tuotteiden hidas markkinoille tuonti johtaa menetettyihin myyntimahdollisuuksiin, kun taas hyvällä tuotetiedonhallinnalla tuote saadaan markkinoille alle viikossa. Tällä on suora positiivinen vaikutus myyntiin”, kertoo Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz.  ”Asiakkaamme Oy Perkko kasvatti myyntiään 74% kuvastolla, jonka tekeminen ilman toimivaa tuotetiedonhallintaa, olisi ollut mahdotonta”, Palatz jatkaa.

Canter ja sen avainhenkilöt ovat toimineet tuotetiedonhallinnan parissa jo pitkälti yli kymmenen vuoden ajan. Monipuolinen kokemus suomalaisten asiakkaiden tarpeista ja intohimo teknisesti ylivertaisen tuotteen kehittämiseen ovat johtaneet uuden sukupolven Adeona PIM -ohjelmistoon, joka skaalautuu monenlaisiin tuotetiedonhallinnan tarpeisiin ilman räätälöintejä. Tavoitteet ovat olleet koko kehitysprosessin ajan korkealla. ”Päätimme luoda markkinoiden helppokäyttöisimmän PIM -ohjelmiston, jonka avulla sitä hyödyntävät yritykset erottautuvat positiivisesti asiakaslähtöisillä tuotesisällöillään niin sähköisissä kuin printtikanavissakin”, sanoo Canterin teknologiajohtajana toimiva Janne Costiander.

Pelkkä ohjelmisto ei kuitenkaan riitä toiminnan tehostamiseen ja virheiden poistamiseen tuotetiedoista. Ohjelmiston käyttöönoton yhteydessä koko tuotetiedonhallinnan prosessi ja siihen liittyvät tietovirrat käydään läpi ja päivitetään vastaamaan nopeasti muuttuvien markkinoiden tarpeita. ”Järkevä tuotetietomalli ja keskitetysti hallittu tuotetieto mahdollistavat sen, että yritys on valmiina nopeisiin suunnanmuutoksiin, esimerkiksi uuden verkkokaupan käyttöönottoon tai laajentumiseen uusille markkina-alueille”, sanoo Janne Costiander.

Lue lisää Adeona PIM -tuotetiedonhallinnasta ->

Lue kooste Adeona PIM -julkaisutilaisuuden puheenvuoroista ->

 

Lisätietoja:
Patrik Palatz
Toimitusjohtaja
Puhelin: 040 774 1200

 

Canter on kotimainen tuotetiedonhallinta- (PIM, Product Information Management) ja julkaisuautomaatio-ohjelmistoja kehittävä yritys. Rakennamme moderneihin teknologioihin perustuvia ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme kasvattavat digitaalisen pääomansa arvoa, tehostavat toimintaansa ja menestyvät monikanavaisessa kaupassa. www.canter.fi

 

1 A.T. Kearney 2014

Kuinka luoda asiakkaille yhtenäisiä tuotekokemuksia

Törmäsin McKinseyn artikkeliin yhtenäisyyden merkityksestä asiakaskokemuksen luonnissa. Se kolahti. Olen itse tutkinut asiakaskokemusta tuotekokemuksen näkökulmasta ja pannut merkille, että aivan liian usein yritykset keskittyvät asiakaskokemukseen yksittäisten kohtaamispisteiden näkökulmasta unohtaen kokonaisuuden.

Tähän on luonnollinen syy. Yritykset on yleensä organisoitu niin, että eri ihmiset (ja usein myös eri osastot) vastaavat asiakaskokemuksista eri kanavissa. Tätä tapahtuu jopa myynnin ja markkinoinnin sisällä: mainostoimisto luo sisältöjä tuotteiden esittelyyn sosiaalisessa mediassa, markkinointiosasto kirjoittaa tuotekuvaukset nettisivuille, tuotevastaavat kokoavat tuotekortteja ja myynti tekee omat PowerPoint -esityksensä, joilla esittelevät tuotteet asiakkaille. On melko epätodennäköistä, että tällä mallilla luodut sisällöt synnyttävät yhtenäisen tuotekokemuksen kanavien kesken.

Mielestäni on hyvin inhimillistä, että viestinnän yhtenäisyyttä ei muisteta yrityksissä arvostaa. Ensinnäkin, yhteneväisyys vain yksinkertaisesti kuulostaa tylsältä (on paljon kivampaa tuoda oma henkilökohtainen sormenjälki luomiinsa sisältöihin). Toiseksi, yhtenäisyys vaatii yhtenäistä prosessia, johon ihmiset eri puolilta organisaatiota ovat valmiita sitoutumaan. Tätä kutsutaan hallinnaksi. Onneksi sattuu olemaan niin, että hallintaan löytyy avuksi teknologiaa. Se on nimeltään tuotetiedonhallinta tai PIM (Product Information Management).

Tuotetiedonhallinta on järjestelmä, jossa eri ihmiset ja osastot keskitetysti ylläpitävät tuotteisiin liittyviä tietoja ja sisältöjä. Tuotteisiin liittyvä Master Data voi tulla tuotetiedonhallinnan järjestelmään vaikkapa toiminnanohjauksesta, jossa tuotetietoja hallinnoidaan lähinnä sisäisiä prosesseja varten. Tuotetiedonhallintaa käytetään keskitettynä alustana, jossa Master Dataa rikastetaan asiakaskanavia varten. Tuotetiedonhallinnan järjestelmästä tietoja julkaistaan kaikkiin niihin myynnin kanaviin, joissa tietoja tarvitaan.

Mainostoimistot voivat viedä tuotteiden promootioon käytettävät copy tekstit tuotetiedonhallinnan järjestelmään. Markkinointi voi syöttää sinne myyntiin tarvittavia sisältöjä. Tuotevastaavat ylläpitävät siellä tuotteiden tekniset tiedot ja myynti tuo sinne tuotteeseen liittyvää markkina- ja kilpailijatietoa kentältä. Alkaa kuulostaa yhteistyöltä, eikö? Ja tämän työskentelytavan tuloksena syntyy yhteneväisiä tuotekokemuksia asiakkaille. Haluaisitko kokeilla?

Ja mitä tylsään tulee, haastan myös sen. En keksi mitään tylsempää, kuin sisällön kopioiminen paikasta toiseen. Tuotetiedonhallinnan avulla kopioinnista pääsee täysin eroon. Saman tien, kun olet vienyt tuottamasi sisällön tuotetiedonhallinnan järjestelmään, on se automaattisesti käytettävissä kaikissa asiakaskanavissa ilman minkäänlaista kopiointia.

Saara tuo asiakaspalveluumme monipuolista osaamista

Tuore palvelupäällikkömme Saara aloitti osana Canterin Customer Success -tiimiä syyskuun alussa, ja hänen vastuullaan on asiakastukemme koordinointi ja kehittäminen. Canterille Saara tuo mukanaan asiakaslähtöistä palveluasennetta sekä monipuolista tuotetiedonhallinnan ymmärrystä erityisesti käyttäjän näkökulmasta.

Olen Saara, helsinkiläistynyt tamperelainen ja koulutukseltani kansainvälisen kaupan tradenomi. Työkokemusta olen kerryttänyt monipuolisesti projektinhallinnasta markkinointiin ja logistiikkaan. Viimeisimpänä ennen Canterille tuloa työskentelin tuotetiedonhallinnan parissa ja toimin myös Adeona PIM -järjestelmän pääkäyttäjänä, minkä ansiosta minulle on kertynyt omakohtaista kokemusta tarjoamistamme ratkaisuista.

Palvelupäällikkönä Canterilla tehtäväni on tukea asiakkaidemme arkea Adeona PIM:in ja tuotetiedonhallinnan parissa. Canterille minut toi mahdollisuus laajentaa omaa osaamista kotimaisessa ohjelmistoyrityksessä yhdessä asiantuntevan ja motivoituneen tiimin kanssa.

Ensimmäisten viikkojen aikana olen päässyt tapaamaan asiakkaitamme, seuraamaan demoja ja todistamaan uuden sukupolven Adeona PIM -tuoteversion aiheuttamia innostuksen reaktioita. Päiväni ovat koostuneet asiakkaiden ongelmien ratkomisesta yhdessä asiakkuuspäälliköidemme ja ohjelmistokehittäjiemme kanssa. Vaikka PIM ja tuotetiedonhallinta ovat minulle jo jokseenkin tuttuja, on uusia käsitteitä ja asioita tullut vastaan roppakaupalla päivittäin. Erilaisten asiakkaiden arjessa mukana oleminen opettaa myös näkemään, kuinka monella tavalla voidaankaan päästä samaan lopputulokseen.

Työpäivien ulkopuolelle on mahtunut myös yhteisiä illanviettoja ja bänditreenejä, joiden parissa rauhallisimmistakin työkavereista on kuoriutunut melkoisia kitaravirtuooseja ja rokkikukkoja. Yhteisiksi mielenkiinnon kohteiksi ovat siis paljastuneet vähintäänkin musiikkimaku ja itsensä haastaminen, lennokasta huumoria unohtamatta.

Canterissa yhdistyvät mielenkiintoisella tavalla tuotetiedonhallinnan asiantuntijuus, modernit teknologiat sekä halu ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Tiivistä yhteistyötä tekevän tiimimme osana pääsen hyödyntämään laajasti ja ennakkoluulottomasti omaa osaamistani, sillä jokaisen näkemys ja työpanos on arvokas. Juuri vaikutusmahdollisuudet sekä omaan työnkuvaan että laajemmin esimerkiksi yrityskulttuuriin lisäävät työn merkityksellisyyttä. Canterilla kannustetaan myös rohkeasti kehittämään työtapoja, ajattelua ja osaamista.

Ohjelmistokehityksen maailmaan sukeltaminen on ollut mieltä avartavaa – mitä kaikkea oman tuotteen kehittämisen taustalla tapahtuukaan! Juuri nyt kaikkien meidän canterlaisten tekemisessä näkyy suuri into ja palo saattaa uusi Adeona PIM -tuoteversio kaikkien asiakkaidemme saataville. Syksyn edetessä pääsen toivottavasti tutustumaan yhä paremmin asiakaskuntaamme ja kehittämään tekemistämme uuden Adeona PIM:in ympärillä yhdessä käyttäjien kanssa.

Tavoitat minut arkisin Canterin asiakastuesta, ollaan yhteydessä!

Markkinointi kohtaa teknologian

”Markkinointi kohtaa teknologian” oli viime viikolla järjestetyn yhdeksännen priint:day’n motto. Tapahtuma kokosi yhteen suuren joukon julkaisuautomaation ammattilaisia aurinkoiseen Montabaurin linnaan Etelä-Saksaan. Kahden päivän aikana saimme kuulla yhteensä yksitoista mielenkiintoista tarinaa aina case-kuvauksista strategisen tason asiantuntijapuheenvuoroihin.

Vaarana markkinoinnin siiloutuminen

Tapahtuman avasi itseoikeutetusti priint Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Horst Huber. Hän toi esiin digitaalisen markkinoinnin mukanaan tuoman huolestuttavan suuntauksen, jolla voi olla tuhoisat vaikutukset niin brändiin, asiakaskokemukseen, markkinoinin tehokkuuteen kuin tuotetiedon laatuunkin. Markkinoinnin kanavamäärien kasvaessa ja monimuotoistuessa markkinointi on monessa yrityksessä jakautumassa entistä voimakkaammin erillisiin tuotantolinjoihin: verkkokaupasta-, sosiaalisen median kanavista-, digitaalisesta markkinoinnista- ja offline-kanavista vastaavat henkilöt, jotka tuottavat sisältöjä omiin kanaviinsa siiloissa. Keski-Euroopan suurissa organisaatioissa tämä on jo arkipäivää. Meillä Suomessa tämä ei välttämättä toteudu vielä samassa mittakaavassa, mutta samankaltaista suuntausta on havaittavissa.

Nyt onkin hyvä hetki pysähtyä miettimään miten suojautua näiltä digitaalisuuden tuomilta uhilta markkinoinnissa ja miten samaan aikaan tarttua sen tuomiin mahdollisuuksiin.

Werk II:n priint:suitea käyttävät yritykset tuottavat laajan valikoiman erilaisia julkaisuja, täysin automatisoiduista tuotekorteista ja -luetteloista myyntimateriaaleihin, ryhmiteltyihin hinnastoihin, tuote-esitteisiin ja -lehtisiin sekä postimyyntiluetteloihin.

priint:suitea käyttävät yritykset tuottavat laajan valikoiman erilaisia julkaisuja, täysin automatisoiduista tuotekorteista ja -luetteloista myyntimateriaaleihin, ryhmiteltyihin hinnastoihin, tuote-esitteisiin ja -lehtisiin sekä postimyyntiluetteloihin. Kuva: priint Group.

#nomorecopypaste

Monien yritysten kanavapalettiin kuuluu niin digitaalisia-, kuin printtikanaviakin. Digitaalisten kanavien haasteena on tarjonnan valtava määrä. Näissä kanavissa monet sisällöntuottajat muuttuvat merkityksettömiksi, jos sisältöjä ei kohdisteta oikein. Digitaalisten kanavien antia täydentävät monimuotoiset printtiaineistot, joilla on oma paikkansa asiakkaan ostopolun varrella.

Online- ja offline-kanavat vaativat hyvin erilaiset lähestymistavat tuotetietojen osalta. Tuotteet tulee ryhmitellä eri tavoin ja itse sisällötkin poikkeavat toisistaan. Tämä vaatii aivan uudenlaista ajattelua markkinoinnissa. Automaatiolla on tärkeä rooli markkinoinnissa, mutta toimiakseen kaikissa kanavissa automaatio vaatii taustalleen laadukasta dataa. Data ja automaatio ovatkin kuin kolikon kaksi puolta: automaatio tarvitsee taustalleen hyvää dataa – toisaalta hyvää dataa voi saada automaation avulla.

Tuotetiedonhallinnan juju piilee siinä, että vaikka tietoa on hyvin monenlaista ja se julkaistaan eri kanaviin eri osissa ja eri tavoin ryhmiteltynä, keskitetty tuotetiedonhallinta pitää prosessin hanskassa. Koko sisältöjen kirjo on nähtävissä ja hallittavissa yhdessä paikassa ja mitään tietoa ei ylläpidetä päällekkäisenä kahteen paikkaan. #NoMoreCopyPaste

Fasetoinnista apua monikanavaiseen tuotetiedonhallintaan

Fasetointi on tiedon luokittelujärjestelmä, jossa tietoa voidaan ryhmitellä eri kriteereillä käyttökohteesta riippuen. Sitä hyödynnetään usein esimerkiksi verkkosivujen sisällön järjestämisessä, mutta samalla tavalla sitä voidaan hyödyntää painettujen tuotekatalogien julkaisuautomaatiossa. Kaikki fasetointiluokitusta hyödyntävä tuotetieto voidaan hallita keskitetysti tuotetiedonhallinnan järjestelmässä.

Priint:day’ssä kuulimme hyvän asiakasesimerkin Wagolta, joka on suuri saksalainen sähköliitinteknologian laitteiden ja automaatiojärjestelmien valmista. Wago toimii 52 maassa ja kymmenillä kielialueilla. Wagon kehitysjohtaja Artur Wozniak esitteli kuinka heillä hyödynnetään fasetointia erilaisten painomateriaalien tuotantoon, kuten tuotekatalogeihin ja asiakaskohtaisiin hinnastoihin.

Onnistumisen taustalla sisältöstrategia ja laadukas tuotetieto

Toinen mielenkiintoinen case-esimerkki oli 3M-konsernin digitaalinen muutos, jossa tuotetiedonhallinnalla on oma tärkeä roolinsa. 3M:n digitaalisista asiakasratkaisuista vastaava johtaja Markus Köster totesikin osuvasti, että markkinointi on liikevaihtoa tuottava prosessi, joka on integroitu myyntiin. Tuoteorganisaation sisältömarkkinoinnin tärkein tavoite on myynti.

Jotta tuleville ja jo olemassa oleville asiakkaille pystyttäisiin tarjoamaan oikea-aikaisesti parhaiten myyntiä generoivia sisältöjä, on koko prosessin oltava kunnossa. Kaikki lähtee huolella mietitystä sisältöstrategiasta ja laadukkaasta, keskitetysti hallinnoidusta tuotetiedosta. Markkinoinnin-, myynnin- ja palveluautomaation avulla oikeat sisällöt tarjoillaan asiakkaalle oikeassa vaiheessa asiakaspolkua.

Janne Costiander Canterilta vastaanotti priint Groupin kumppanisertifikaatin toimitusjohtaja Horst Huberilta. Olemme priint Groupin ainoa sertifioitu partneri Suomessa. Yhteistyötä on takana jo kuusi menestyksellistä vuotta.

Janne Costiander Canterilta vastaanotti priint Groupin kumppanisertifikaatin toimitusjohtaja Horst Huberilta. Olemme priint Groupin ainoa sertifioitu partneri Suomessa. Yhteistyötä on takana jo kuusi menestyksellistä vuotta.

Kaiken kaikkiaan kaksi päivää Mountabaurin linnassa tarjosivat laadukkaan kattauksen tuotetiedonhallintaa ja julkaisuautomaatiota. Näistä riittää ammennettavaa vielä useaan blogiin ja uutisartikkeliin, joten kannattaa pysyä kuulolla.

Miksi tuotetiedonhallinta tekee liiketoiminnasta kannattavampaa

Olemme arvioineet, että alle puolet suomalaisista tuoteyrityksistä hallitsee asiakasrajapinnassa esitettäviä tuotesisältöjään keskitetysti. Toiminnanohjausjärjestelmä yrityksistä kyllä löytyy, mutta asiakkaille näkyvien tuotetietojen ajantasaiseen ja tarkkaan hallintaan ei jostain syystä panosteta samalla tavalla. Tuotteeseen liittyvät sisällöt, aina konseptointivaiheesta tuotteen lopetukseen muodostavat tärkeän osan tuotteen laatukokemusta niin sisäisesti kuin loppuasiakkaillekin. Aidosti asiakaskeskeiset yritykset varmistavat kokonaisvaltaisen tuotekokemuksen asiakkailleen, huomioiden niin myynti- kuin käyttövaiheenkin tuotesisällöt.

Miksi yritykset tarvitsevat tuotetiedonhallintaa?

Se miten tuotetietoa luodaan, tallennetaan ja ylläpidetään, on jatkuvan muutoksen kohteena. Tietojen rakenteet muuttuvat yhä monimutkaisemmiksi ja tiedon määrä moninkertaistuu joka vuosi. Sanotaan, että yhdeksänkymmentä prosenttia kaikesta maailman tiedosta on luotu viimeisen kahden vuoden aikana. Tuotetietojen osalta tuskin puhutaan ihan samasta luvusta, mutta kymmenistä prosenteista varmasti sielläkin. Tämä tarkoittaa, että yritysten on hallittava tuotteisiin liittyvää tietoa jatkossa entistäkin tehokkaammin – päivittyvän tiedon täytyy päivittyä nopeasti ja kaikkialle. Tuotetiedonhallintaa tarvitaan tuotteisiin liittyvien lokalisoitavien ja jopa personoitavien tuotesisältöjen keskitettyyn hallintaan.

Ilman tuotetiedonhallintaa korkealaatuisen tuotesisällön tarjoaminen kaikissa asiakaskohtaamisissa on haastavaa. On myös vaikeaa tarjota eheitä, ostamista tukevia tuotekokemuksia läpi ostoprosessin. Tuotetiedonhallinnalla hallinnoidaan sitä, mitä tuotetietoja missäkin näytetään. Ostoprosessin alkuvaiheessa asiakkaita herätellään tunnistamaan tarpeensa. Tuotteen käyttäjä puolestaan saattaa tarvita jo hyvinkin yksityiskohtaisia käyttöohjeita. Vaikka tiedon muoto muuttuu matkan varrella, tuotekokemuksen tulee säilyä ehjänä. Kun tuotekokemukseen liittyviä sisältöjä hallitaan keskitetysti, on kokonaisvaltainen tuotekokemuskin helpompi hallita.

Voidaankin sanoa, että keskitetyn tuotetiedonhallinnan avulla tuotetiedon lisäarvo liiketoiminnalle saadaan maksimoitua.

Laadukas tuotetieto on osa tuotteen laatukokemusta

Tuotetiedonhallinta on tärkeä osa laadunhallintaa. Sen avulla varmistetaan virheetön tuotetieto sekä sisäisessä käytössä että asiakasrajapinnassa. Tuotetiedonhallinnan järjestelmään viety korkealaatuinen tuotedata levittäytyy korkealaatuisena myös kaikkiin julkaisukanaviin. Sen avulla rakennetaan asiakkaiden luottamusta ja kasvatetaan kilpailukykyä.

Hyvälaatuiset tuotesisällöt tukevat optimaalisesti varsinaista tuotekokemusta. Jos esittelyvideon lumilapio leikkaa kovaa pakkashankea kuin kuuma veitsi voita, mutta käytössä lapio hädin tuskin uppoaa nuoskalumeen, on tuotesisältöjen ja käyttökokemuksen välillä selkeä ristiriita ja tuotteen laatukokemus puolestaan kärsii. Laadukkailla tuotesisällöillä pystytään vastaavasti nostamaan tuotteen laatukokemusta. Hyvä esimerkki tästä on Applen tuotejulkistusvideot, joita katsomalla asiakkaat saadaan arvostamaan tuotteen laatua käytössä yhä enemmän.

Tuotetiedonhallinnan avulla asiakkailla on käytössään oikeat tiedot päätöksentekoa varten nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

Mitä etuja keskitetty tuotetiedonhallinta tuo yritykselle?

Tuotetiedonhallinta mahdollistaa tuotteiden viennin myyntikanaviin nopeammin – mikä puolestaan kasvattaa myyntiä. Sillä on myös tärkeä rooli asiakaskokemuksen luonnissa, kuten edellä kuvailtiin. Tämän lisäksi tuotetiedonhallinnalla on sisäisiä etuja.

Suunnitelmallisesti ja liiketoiminnan tarpeet huomioiden käyttöön otettu tuotetiedonhallinnan järjestelmä auttaa virtaviivaistamaan liiketoimintaprosesseja kasvattaen samalla toiminnan tehokkuutta. Se saa datan liikkumaan ja rikastumaan järjestelmien välillä, jotka aiemmin ovat toimineet toisistaan erillään. Se myös varmistaa, että arvokkaat tietosisällöt saadaan jaeltua kaikkiin niihin kanaviin joissa ne tuovat loppuasiakkaan ostoprosessiin lisäarvoa.

Kaikki yrityksen IT-arkkitehtuurista löytyvät järjestelmät hyötyvät siitä, että tuotetiedot syötetään vain kertaalleen yhteen järjestelmään. Vanhat legacy-järjestelmät ja itsenäisesti ylläpidetyt siilot, joiden toiminta edellyttää kallista ja aikaa vievää ylläpitoa voidaan joko integroida tuotetiedonhallinnan järjestelmään tai joissain tapauksissa jopa poistaa käytöstä kokonaan. Tämä ei pelkästään säästä IT-kustannuksia, vaan samalla myös parantaa merkittävästi tuotetietoja käsittelevien ihmisten työntekijäkokemusta.

Jotta tuotetiedonhallinnan ratkaisu tarjoaisi yritykselle optimaalista etua, on tärkeää, että kaikki tuoteprosessissa mukana olevat liiketoiminta-alueet sitoutuvat uuteen toimintatapaan. Kaikkien osastojen tulee ymmärtää ja arvostaa tuotetiedon yritykselle tuomaa liiketoiminnallista etua.

Ota tuotetieto hallintaan

Tämän päivän keskitetyt tuotetiedonhallinta -ratkaisut tarjoavat tuoteyrityksille mahdollisuuden reagoida nopeasti markkinoiden muutoksiin. Uusia kanavia saadaan kytkettyä päälle helposti, kun kanavaan syötettävä sisältö on jo valmista. Tuotetiedonhallinnan järjestelmässä vain määritellään mitkä tuotesisällöillä rikastetut tuotteet julkaistaan mihinkin kanavaan. Modernit rajapinnat ja arkkitehtuurit toimivat älykkäänä väylänä keskitetyn tuotetiedonhallinnan järjestelmän ja julkaisukanavien välillä.

Tuotetiedonhallinnan järjestelmän käyttöönotto on uusi toimintatapa, jolla kasvatetaan liiketoiminnan kyvykkyyttä palvella asiakasta. Käyttöönotto kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja sopivan kokoisin askelin. Järjestelmää tehokkaasti hyödyntävä tuotetiedonhallinta toimintatapana on selkeä ja siitä selvitään hyvin omin voimin, mutta alkuvaiheen suunnittelussa kannattaa hyödyntää kokeneen tuotetiedonhallinnan asiantuntijan apua. Näin tulokset saadaan näkymään nopeammin ja toimintamallin takaisinmaksuaika saadaan minimoitua.

Adeona PIM tuotetiedonhallinta -järjestelmä tarjoaa pilvipohjaisen ratkaisun, jolla yrityksen arvokas tuotetietopääoma saadaan älykkääseen ja tuottavaan käyttöön.

Testaa yrityksesi tuotetiedonhallinan tarve ->

PIM-määrittely – kivempaa kuin luulisit

Monelle jo pelkkä ajatus IT-määrittelyprojektista tuo tuskan hien pintaan. PIM-määrittelyissä on kuitenkin huomattavasti keskimääräistä IT-projektia helpompaa (ja kivempaa!), eikä tarvitse hävetä, vaikka ei kaikkea alan slangia valmiiksi osaisikaan.

Helmikuun loppupuolella aloitimme ensimmäiset uuden Adeona PIMin määrittelyt uuden asiakkaamme Meltexin kanssa. Meltexillä PIM -käyttöönottoa oli kypsytelty vuosia, kunnes lopulta kynnys ylittyi kun kanava- ja nimikemäärä jatkoi kasvuaan ja päällekkäisen ylläpidon tuska kävi liian suureksi.

Vaikka olenkin jo monissa PIM-määrittelytyöpajoissa istunut, itseänikin hiukan jännitti mikä kaikki muuttuu nyt ensi kertaa käsitellään uuteen PIMiin liittyviä asioita – huoli oli ilmisesti turha, sillä perusasiat ovat ja pysyvät.

Aloitimme pohtimalla sitä, missä  tuotetietoja tarvitaan, sillä sehän lopulta ratkaisee mitä tietoja aletaan keräämään ja hallinnoimaan. Listasimme koko joukon julkaisukanavia ja kohtaamispisteistä lähtien verkkokaupasta ja LVI infon sekä Rakennustiedon tuotetietopankeista aina myymälämarkkinointimateriaaleihin, etiketteihin, asiakkaiden ennakkotarjouksiin, hinnastoihin ja esitteisiin saakka. Pohdimme myös mitä erilaisia attribuutteja (vaikkapa väri, halkaisija, pituus, koko) eri tyyppisille tuotteille tarvitaan, jonka kautta samalla määriteltiin puolivahingossa tuotetietomallit, eli skeemat, kuten esim. Kaivot, Ponttonit ja Huippuimurit.

To Do PIM_edited

Tärkeä osa PIM-määrittelyä on tuotetiedonhallinnan prosessit: Mitä tapahtuu kun uusi tuote perustetaan ERP:stä PIMiin? Kuka vastaa kuvista ja kuka teknisistä tuotetiedoista? Kuka määrittelee mitkä tuotteet julkaistaan verkkokauppaan ja milloin? Määrittelyssä mietitään tyypillisesti jo varhaisessa vaiheessa vastuut ja omistajuus – kun kaikki tietävät mitä pitää tehdä ja milloin, onnistumiselle on huomattavasti paremmat edellytykset.

Lohduttavaa PIM-määrittelyissä on se, että lopulta harva asia on kiveen hakattu eikä kaikkea tarvitse päättää heti – esimerkiksi uusien attribuuttien perustaminen on muutaman minuutin homma ja skeemojen asetuksia voi muuttaa milloin tahansa, jos tarvitsee. Uusien julkaisukanavienkin käyttöönotto on lähtökohtaisesti helppoa, sillä kaikki PIMin tiedot saadaan jaettua vaikkapa uuden jälleenmyyjän verkkokauppaan vakiomuotoisen REST API –rajapinnan kautta. Määrittelyissä kannattaa kuitenkin miettiä asioita laaja-alaisesti, jotta ei vahingossa tehdä liian yksisilmäisiä ratkaisuja ja jätetä jotain olennaista huomioimatta. Suuri painoarvo on sillä, että määrittelyssä luodaan perusta laadukkaan tuotetiedon tallennukselle – kukaan tuskin haluaa kantaa vanhaa roskaa uuteen taloonsa.

Olisi huijausta sanoa, että PIM-projekti ei vaadi asiakkaalta juuri mitään – työpajoissa istumisen lisäksi aikaa kuluu tietomallin miettimiseen, tuotetietojen keräämiseen ja jatkojalostamiseen sekä muutosviestintään, mutta rakettitiedeosaamista ei edellytetä. Meltexiläiset olivat asioista harvinaisen hyvin jyvällä jo valmiiksi. Työpajoissa monesti vain totesimme ääneen hiljaisesti tiedostettuja asioita, pohdimme niitä uusista tulokulmista ja jalostimme ideoita vielä pari piirua eteen päin. Palkitsevaa on tieto siitä, että parin kuukauden päästä ajatukset ovat siirtyneet suunnittelupöydältä ja sekalaisista excel-tiedostoista PIMiksi. Ja fiksujen ihmisten kanssa on vaan tosi kiva tehdä töitä.

Lue lisää uuden Adeona PIM -järjestelmämme ominaisuuksista teknisen johtajamme Janne Costianderin blogista ->

Näin tehdään menestyksellistä kansainvälistä tuoteviestintää

Laaja joukko markkinoinnin ammattilaisia kokoontui kuulemaan tämän vuoden tuoteviestinnän trendeistä Kansainvälisen tuoteviestinnän tapahtumaan tänä aamuna hotelli Clarioniin Helsingin Jätkäsaareen. Tapahtumassa yleisöä haastoivat tuoreilla näkemyksillä Sales Communicationsin perustaja Jani Aaltonen, Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz ja AAC Globalin markkinointi- ja kehityspäällikkö Stuart Reynish. Uusien ideoiden rinnalla sateista tammikuun tiistaiaamua piristivät tapahtuman rento ja välitön tunnelma.

Tässä muutamia poimintoja tapahtuman pääteemoista:

  • Mitkä markkinoinnin trendit tulevat vaikuttamaan eniten tuoteviestintään 2018.
  • Mitä kanavia käytetään ja miten niissä julkaistavia sisältöjä hallitaan tehokkaasti.
  • Miten automatisaatio tehostaa monikielisten tuotesisältöjen hallintaa.
  • Miten sisällöt optimoidaan SEO-löydettävyyden ja konversion kannalta.

Kansainvälinen tuoteviestintä

Rumpuja soittavana insinöörinä tituleerattu Palatz kertoi, että nykypäivän tuoteviestinnän haasteisiin, joita ovat esimerkiksi jakelukanavien, kieliversioiden ja asiakaskohtaamispisteiden suuri ja jatkuvasti lisääntyvä määrä, vastataan tuoteviestinnän keskittämisellä ja automatisaatiolla. Tuoteviestinnän automatisointi ja keskittäminen on mahdollista tuotetiedonhallinnan järjestelmää käyttämällä.

Inbound markkinnoinnin uranuurtaja Aaltosen mukaan myynnissä ja markkinoinnissa tärkeintä on vastata ja keskittyä asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin.  Uusi-Seelantilainen Reynish kertoi vastaavasti, että yrityksen markkinointiviestintä on tärkeää lokalisoida optimaalisten markkinointitulosten saavuttamiseksi eri markkina-alueilla.

Ihmisille jäi tilaisuudesta iloinen ja mukava fiilis ja monet saivat varmasti poimittua loistavia tuoteviestinnän vinkkejä taskuunsa päivän esiintyjiltä. Ei yhtään hassumpi tapa aloittaa tiistai aamu!

Hyvä haku tuo kauppaa

Hyvät hakuominaisuudet luovat verkkokaupoissa ja verkkopalveluissa loistavan käyttäjäkokemuksen. Esimerkiksi verkkokaupan konversioon voi palvelun haulla olla merkittäväkin vaikutus. Joidenkin tutkimusten mukaan sivustohakua käyttävien käyttäjien kohdalla konversio on jopa 50 % suurempi. Eli panostaminen hakutoimintoihin ja tuomalla ne helposti saataville voidaan konversiota nostaa merkittävästikin.

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) pyritään vaikuttamaan siihen, että tuotteet löytyvät helposti orgaanisissa hauissa esim. Googlessa. Sivuston hakua kehittämällä taas voidaan vaikuttaa siihen, miten helposti tuotteet löytyvät palvelun sisällä.

Millainen on hyvä haku?

Hyvä sivustohaku koostuu useista asioista. Ensinnäkin hakutoiminnon tulee olla hyvin ja helposti saatavilla, jotta käyttäjät sitä käyttäisivät. Käytön tulee olla helppoa, loogista ja nopeaa.

Hakukentässä kannattaa käyttää ehdottavaa logiikkaa. Ehdottava haku toimii niin, että käyttäjän syöttäessä vain osan hakutermistä alkaa palvelu jo ehdottaa sopivia tuotteita. Lisää kirjoittamalla haku tarkentuu ja vaihtoehdot rajautuvat. Monesti puhutaan myös semanttisesta hausta, jossa hakumoottori yrittää tunnistaa käyttäjän aikeet ja kontekstin ja tuottaa siten relevantimpia hakutuloksia. Esimerkiksi haku “miesten työhousu 50 musta”. Sen sijaan että edellinen näyttäisi sekä kaikki miesten tuotteet, että kaikki työhousut, osaakin hakumoottori näyttää käyttäjän oikeasti hakemat tuotteet.

Fasetointi taas käyttää tuotteiden ominaisuustietoja hakutulosten luokitteluun, jolloin käyttäjän on helppo suodattaa tuotteita niiden ominaisuuksien perusteella. Hyvä hakumoottori tarjoaa fasetit ja niiden käytön helposti ja nopeasti.

fasetoitu haku

Esimerkki fasetoidusta hausta käytännössä

Tuotekuvia hauissa kannattaa käyttää aina.  Tuotekuvan merkitys ylipäätään tuotteiden esittelyssä ja esimerkiksi konversion luonnissa on erittäin suuri. Kun kuva nostetaan jo hakutuloksiin, hahmottaa asiakas tuotteen nopeasti ja luotettavasti. Tuotekuvia ei kannata unohtaa ehdottavassakaan haussa.

 

Hakujen hyödyntäminen valikoimanhallinnassa ja kohdentamisessa

Sivuston hakuja kannattaa myös tallentaa ja analysoida. Esimerkiksi tuotesisältöä ja avainsanoja, kuten myös valikoimaa voidaan kehittää analysoimalla miten käyttäjät hakuja käyttävät. Hakujen analyysia voidaan myös käyttää muiden markkinointikanavien tukena ja tuloksia käyttää esimerkiksi markkinoinnin kohdentamiseen tai personointiin.

 

Tuotetieto ja haut liittyvät kiinteästi toisiinsa

Tuotetieto – sen laajuus ja laatu – vaikuttavat merkittävästi siihen miten sivuston haut toimivat ja kuinka relevantteja tuloksia ne antavat. Tuotetiedon rakenne, jäsentelyn taso ja atomisuus määrittelevät mm. millaiset fasetit voidaan luoda. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi brändin mukaan hakeminen “Näytä kaikki brändin X tuotteet” ei onnistu ilman jäsenneltyä tuotetietoa.

Tuotetieto voidaan tuoda automaattisesti rajapintojen kautta taustajärjestelmistä. Tuotetietojärjestelmä voi myös tarjota koko hakumoottorin osana tuotetietorajapintaa, jolloin aivan kaikkea esimerkiksi verkkokaupan hakuihin liittyen ei tarvitse tehdä verkkokaupan puolella.

Yhteenvetona voidaan siis todeta, että hyviin hakuominaisuuksiin panostaminen kannattaa. Tämän päivän teknologia tarjoaa hyviä ratkaisuja, joiden avulla kaikkia osapuolia palvelevan haun rakentaminen on vaivatonta. Itse hakuloogikan suunnittelussa kannattaa konsultoida tahoa, jolla on kokemusta toimivien hakujen rakentamisesta. Melko pienilläkin toimenpiteillä saadaan merkittää parannusta käyttökokemukseen ja datan hyödynnettävyyteen.

 

Lue lisää Adeona PIM -ohjelmistossa käyttämästämme ElesticSearch -hausta

Kiinnostaako kansainvälinen tuoteviestintä ja sisältömarkkinoinnin trendit vuonna 2018?  Tervetuloa maksuttomaan asiantuntijaseminaariin.