Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Tuotetiedonhallinnan kaupallisia hyötyjä

Ihminen on yrityksen kallein resurssi, mutta samalla myös yksi isoimpia potentiaaleja.

Elämme vuonna 2020 sellaista aikaa jossa tekoäly ja yleisesti digitaalisuus on ollut apunamme niin kauan ettemme aina muista sen olemassaoloa.

Teknologiaa kuitenkin hyödynnetään aivan liian vähän perinteisissä työtehtävissä jotka kone pystyisi tekemään nopeammin, tarkemmin ja tuottavammin.

Aku Varamäki kirjoittaa  seuraavasti Future Proof – Tulevaisuuden työkirjassa (2019):

“Teknologia vapauttaa työntekijän aikaa tärkeille ja merkityksekkäille työtehtäville. Telialla työntekijät ovat saaneet ilmiantaa omaan työhönsä liittyviä tylsiä rutiineja, ja nyt ohjelmistorobotiikka auttaa asiakaspalvelijoita tekemään monia tehtäviä, kuten sopimuksia tai raportteja sillä välin, kun asiakaspalvelija keskittyy arvokkaimpaan työn eli asiakkaan palvelemiseen. Ohjelmistorobotiikka on tuonut yhtiölle viiden miljoonan euron vuotuiset säästöt, mutta ennen kaikkea se on poistanut epämiellyttäviksi koettuja rutiineja. ”

Ajattele, kuinka paljon enemmän saadaan aikaiseksi kun hyödynnetään teknologiaa oikealla tavalla. Teknologian hyödyntäminen ja tehokkuus eivät tarkoita sitä että joku saa potkut tai työpaikkoja vähennetään. Automatiikka tehostaa työtä, joka lisää tehokkuutta joka taas mahdollistaa yrityksen kasvua joka luo lisää työtä ja työpaikkoja.

Teknologia avuksi myynnille ja markkinoinnille

Me Canterilla pystymme tekemään yrityksesi myynnille ja markkinoille saman kuin mitä Telian asiakaspalvelulle tapahtui. Adeona Sales Tool julkaisuautomaation avulla myynnin ja markkinoinnin perustehtäviä pystytään nopeuttamaan ja jopa poistamaan. Näin jää aikaa niille tärkeille ja merkityksekkäille tehtäville.

Asiakas- ja työntekijäkokemus

Tänä päivänä asiakaskokemus on yrityksen tärkein kilpailuetu ja asia jolla erotutaan. Tuotteella tai palvelulla on vaikea saavuttaa kilpailuetua, tämän takia jokaisen yrityksen on keskityttävä asiakaskokemukseen. Henkilökohtaisella ja personoidulla asiakaskokemuksella yrityksen on mahdollista onnistua. Kun yrityksen myynti ja markkinointi pystyy ottamaan huomioon erilaisten asiakkaiden tarpeet ja palvella sen mukaan, voittaa asiakkuuden.

Työntekijöillä on halu kehittyä ja kehittää omia työskentelytapojaan. Kuinka moni haluaa tehdä tylsiä, rutiininomaisia ja yksinkertaisia työtehtäviä vuodesta toiseen? Tehtäviä joiden prosessia pystytään nykyteknologian avulla tehostamaan niin että viikon työ pystytään tekemään päivässä tai kahden tunnin homma hoituu kolmessa minuutissa.

Työntekijän kannalta työn mielekkyys nousee uudelle tasolle ja jokainen nauttii siitä kun päästään tekemään sitä oikeaa ja merkityksellistä työtä. Kyseessä ei ole pelkästään työn tehostuminen ja yrityksen säästöt, vaan yrityksen tärkeimmän resurssin huomioon ottaminen – työn merkityksellisyys yksilölle.

Monen menestyvän yrityksen kehitys on pysähtynyt kun on päästy siihen pisteeseen, että menee hyvin ja asiakkaita sekä tilauksia tulee mukavasti sisään. Tässä kohtaa kuvitellaan että on sellainen jalansija ettei välttämättä tarvitse kehittää toimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Onko yrityksillä oikeasti varaa odottaa kilpailijan ilmestymistä? Asiakkaille pitäisi tarjota parastaan aina, eikä vasta sitten kun huomataan kilpailijoiden tekevän asioita paremmin.

Myynnin ja markkinoinnin roolit ovat muuttuneet ja niiltä vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

Vaikka yrityksesi valmistaisi maailman hienoimmat tuotteet ja olisit alan kuumin brändi, se ei muuta sitä tosiasiaa että jälleenmyyjät eivät myy kaikkia tuotteitasi.

Jälleenmyyjillä on erilaisia asiakkaita joilla kaikilla on omanlaisensa tarpeet. 5000 tuotteen joukosta yksittäinen jälleenmyyjä ottaa myyntiin 5 % tuotteistasi. Saman tekee toinen jälleenmyyjä. Näillä kahdella jälleenmyyjällä on aivan eri tuotteet valikoimissaan. Toimitatko heille saman 620 sivun PDF-katalogin tuotteista vai personoitko heille oman tuoteportfolion? Jos et pysty palvelemaan kahta erilaista jälleenmyyjää heidän tarpeittensa mukaan, mitä teet kun yritykselläsi on 500 jälleenmyyjää joilla kaikilla on omanlaiset tarpeet?

Tämän kaltaiset tilanteet ovat tosiasia. Täydellisessä maailmassa jälleenmyyjät pitäisivät valikoimissa koko tuoterepertuaaria, jälleenmyyjä kuitenkin valitsee tuotteet hänen asiakkaiden tarpeiden ja vaatimusten mukaan. Myynti on muuttunut niin että valta on siirtynyt myyjältä ostajalle, asiakkaalle. Myynnin muutos vaatii myynnin ja markkinoinnin uudistumista, korostaen teknologian tuomia etuja ja hyötyjä. Adeona Sales Tool softamme avulla myynnin ja markkinoinnin tylsät, hitaat ja rutiininomaiset työtehtävät erilaisten tarjousten, hinnastojen, katalogien, esitteiden yms. materiaalien parissa muuttuvat täysin.

Mitä markkinointi sitten tekee kun ei tarvitse enää näprätä ja tehdä 24/7 erilaisia myyntimateriaaleja? Markkinoinnin fokus ja lisäarvo ei voi olla enää katalogien ja esitteiden teko. Markkinointi keskittyy siihen mihin sen pitäisikin, uusien liidien saamiseen sekä siihen kuuluisaan isoon kuvaan, yrityksen brändäämiseen ja myynnin mahdollistamiseen.

Mitä myynnille tapahtuu? Myynnin fokus on tämän jälkeen selkeämmin asiakkaassa. Luomassa parasta mahdollista asiakaskokemusta, keskittyen palvelemaan asiakasta yksilöllisellä tavalla. Hienointa softassamme on se että kuka tahansa pystyy tekemään muutaman napin painalluksella asiakkaalle tarvittavat materiaalit. Esimerkiksi asiakasrajapinnassa olevat kenttämyyjät pystyvät itse tekemään asiakaskohtaisia materiaaleja asiakkaan tarpeen mukaan, muutamassa minuutissa asiakaskäynnin aikana.

Perusjuttuja sanoo jälleenmyyjä, mutta valitettavan harva valmistaja tai maahantuoja pystyy palvelemaan asiakkaitaan näin.