tuotetiedonhallintaa

Tuotetieto on meidän tärkeintä pääomaa

Olin muutama viikko sitten uuden asiakkaan luona, joka totesi että tuotetieto on tulevaisuudessa heidän tärkeintä pääomaa. Laadukkaan tuotetiedon avulla tuotteet myydään ja he voivat saavuttaa isot tavoitteet, kuten liikevaihdon tuplaaminen parin seuraavan vuoden aikana. Mm. verkkokaupan ylläpitäminen ilman kunnollista prosessia ja työkaluja on heille mahdotonta, puhumattakaan toiminnan laajemmasta kehittämisestä.

Olemme toimineet tuotetiedonhallinnan parissa jo useita vuosia ja tehneet kymmeniä projekteja. Tuotetiedonhallinta ja PIM terminä on ollut monesti asiakkaallemme täysin uusi asia ja olemme tehneet paljon töitä, jotta tietoisuus asiasta Suomessa kasvaisi. Monesti onkin lähdetty liikkeelle tuotetiedonhallintaan liittyvistä julkaisemisen automatisointiin liittyvistä prosesseista. Ne ovat tarvelähtöisiä ja hyödyt helpommin hahmotettavissa. Ei kukaan halua tiedonhallintaa tehdä sen itsensä vuoksi. Siksi on parempi nähdä mahdollisimman nopeasti sen tuomat hyödyt.

Onkin ollut ilo huomata, että yhä useammassa organisaatiossa tuotetiedonhallintaan on perehdytty, termit tunnetaan ja asia on huomioitu jopa strategian ylätasolla. Tuotetiedonhallinta on jo monessa yrityksessä arkipäivää. Toki vielä useammassa yrityksessä tähän ollaan vasta heräämässä. Parhaimmillaan tuotetiedonhallinta nähdään yhtenä ydinprosessina, jonka tarkoitus on ruokkia tietoa sitä tarvitseviin kanaviin. Monesti asiakas herää tuotetiedon hallinnan tärkeyteen verkkokaupan pystytyksen yhteydessä. Verkkokauppa vaatii tietysti nopeaa reagointia ja mahdollisimman reaaliaikaisia päivityksiä. Kuitenkin tämä hieman ihmetyttää, sillä vanhat myyntikanavat ovat saattaneet pyöriä täysin manuaalisten prosessien varassa vuosia. Esimerkiksi painetun hinnaston tuottamiseen manuaalisesti voidaan käyttää kuukausia, kun se automatisoituna saataisiin tuotettua murto-osassa siitä ajasta.

Asiakkaan toteamus nostaa heillä tietysti vaatimukset uudelle tasolle. Miten tuotetieto hallitaan ja etenkin miten se tehokkaasti hyödynnetään, jotta isoihin tavoitteisiin päästään? Millaiset prosessien tulisi olla ja miten työkalut tukevat niitä? Muun muassa näissä kysymyksissä olemme innoissamme auttamassa asiakkaitamme. Referenssisivultamme näet, millaisia ratkaisuja olemme asiakkaidemme kanssa rakentaneet.