Leipurin

Leipurin Oy on yli satavuotias elintarviketukku, joka toimittaa tuotteita leipomoihin ja elintarviketeollisuuteen.

Mikko Tervonen Leipurin

Tässä asiakastarinassa kerron, kuinka Canter ja Adeona PIM ovat auttaneet meitä parantamaan tuotteiden löydettävyyttä sekä nostamaan tuotetietojen määrän ja laadun uudelle tasolle eri palveluissa, kuten verkkosivuilla, verkkokaupassa ja printtimateriaaleissa. Parannamme jatkuvasti asiakkaillemme tarjoamia palveluita, jotka pohjautuvat tuotetietoon.

Mikko Tervonen, Head of IT, Logistics & Quality

PIM vastaa asiakastarpeeseen

Tuotteiden löydettävyys on ollut meillä suuri haaste. Eri maissa on käytössä eri ERP-järjestelmiä ja eri tuotevalikoimia, ja lisäksi toimimme yhdeksällä kielellä.

Esimerkiksi jos leipomo kysyy meiltä laktoositonta, kaurapohjaista kasviskermaa, niin ERP-järjestelmistä hakemalla emme pysty vastaamaan tällaiseen tiedusteluun. Sen sijaan PIM:stä tarvittavat tiedot löytyvät.

PIM-järjestelmään pystymme viemään myös kaikkien maiden tuotevalikoimat ja tuoteominaisuudet, samoin kuin esim. lakisääteiset tiedot ravintoarvoista ja allergeeneista. ERP tarvitaan tietysti siihen rinnalle, jotta nähdään eri varastojen saldot, hinnat jne.

Isoin ajuri PIM:n käyttöönottoon on ollut verkkokauppa. Tässä toimittajien rooli on ollut merkittävä. Esimerkiksi Guillin on yksi Euroopan suurimmista pakkausmateriaalien valmistajista, ja heiltä olemme saaneet hyvin tuotetietoa, ideoita ja vaikkapa reseptejä. Haluamme myös promotoida toimittajia esimerkiksi verkkopalveluissamme, tuotteidemme ja palveluidemme ohella.

Leipurin tuotekortti

Adeona Sales Tool -työkalulla automaattitaitettu tuotekortti

Leipurin verkkokauppa

Tuotetiedot Leipurin verkkosivuilla

Tuotekuvien ja kotisivujen hallintaa ja analysointia

Meille iso etu on esimerkiksi se, jos saamme toimittajilta tuotekuvia, joiden tuottaminen on aikaa vievää työtä. Esimerkiksi jauhosäkki ei ole kovin myyvän näköinen, mutta lopputuote, jota jauhoista tehdään, voi näyttää hyvinkin houkuttelevalta. Tällaisten kuvien tekeminen vaatii aikaa.

Aikaisemmin kullakin maalla on ollut myös omat kotisivut, mutta niillä ei ole välttämättä ollut tuotetietoja lainkaan, vaan ainoastaan yhteystiedot. Tämä ei tietenkään mahdollista seurantaa esimerkiksi siihen, mistä tuotteista asiakkaat etsivät tietoja. Mitä enemmän asiakkaat viettävät aikaa verkkopalveluissamme, sitä paremmin heitä ymmärrämme.

Asiakkaiden osallistaminen ja paikallisuus tärkeitä

Yhtenä osana verkkopalveluitamme tarjoamme reseptejä. Ne ovat rikastavaa tietoa, jolla saamme tuotteita myytyä. Esimerkiksi äitienpäiväkakku on valmis ratkaisu, joka hyödyttää asiakkaita. Asiakkaat saavat meiltä ns. kaikki ohjeet, osat ja tarvikkeet kyseisen ratkaisun valmistamiseen omille asiakkailleen. Haluamme myös osallistaa asiakkaita. Meillä on satoja reseptejä, joista merkittävä osa on asiakkaiden itsensä tekemiä.

Kun kaikkien maiden tuotteet löytyvät Adeona PIM:stä vähintään englanniksi ja yhdellä muulla kielellä, muiden maiden on helppo täydentää käännöksiä omalle kielelleen. Osa tiedoista, esim. ravintoarvot, taas on tietysti suoraan hyödynnettävissä eri maiden verkkosivuilla ilman kääntämistä. Tietojen keskittäminen yhteen järjestelmään on tässä välttämätöntä.

Regulaatioiden vaatimuksiin vastaaminen

Tärkeää on myös täyttää regulaatioihin liittyvät vaatimukset. Elintarviketuotteilla spesifikaatiot ovat monimutkaisia. Pitää tietää, mitä allergeeneja tuote sisältää tai ei sisällä. On erilaisia taulukoita ja listoja, ja kaikkea tietoa pitää pystyä valvomaan ja seuraamaan. Jos vaikka unikonsiemenen morfiiniraja muuttuu, meidän pitää löytää ne tuotteet, jotka sisältävät unikonsiemeniä. Toimiva tietokanta on silloin todella tärkeä.

PIM:n ansiosta saamme vietyä tuotetiedot kaikkiin maihin, kaikille käyttäjille. Pystymme ylläpitämään tuotetiedot oikeellisina ja ajantasaisina järjestelmässä.

Tuotetietoon pohjautuvia palveluita on pystytetty jo monia, mutta uusiakin edelleen tarvitaan. Esimerkiksi hinnastoja ja tuoteluetteloita pystytään rakentamaan jo tehdyn pohjan päälle. Vaadimme PIM:ltä paljon, ja se joustaa hyvin, kun otamme uusia palveluita käyttöön.

Canterin kanssa on helppo tehdä yhteistyötä, ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa tuotteen kehitykseen ja tuleviin ominaisuuksiin. Canter ymmärtää hyvin, miten ajattelemme ja mihin tuotetiedonhallinnalla pyrimme.

Leipurin ravintoaine kortti

Adeona Sales Tool -työkalulla automaattitaitettu raaka-ainekortti

TUTUSTU MUIHIN ASIAKASTARINOIHIMME

MEDIQ

AMO

KESKO