Meltex automatisoi tuotemateriaaliensa tuotannon

Meltex lähti vuonna 2018 ennakkoluulottomasti uuden sukupolven Adeona PIM -ohjelmiston pilottiasiakkaaksi. Samalla Meltex otti Adeona Sales Tool -julkaisuautomaation käyttöön myynnin ja markkinoinnin materiaalien tuotantoon. Adeona PIM -ohjelmiston avulla Meltex on saanut tuotetiedonhallinnan prosessin tehostettua ja päässyt kertaheitolla eroon tuotteiden päällekkäisestä päivittämisestä eri kanaviin ja materiaaleihin.

Meltex on kotimainen putki- ja kaivovalmistaja sekä rakennustarvikkeiden maahantuoja. Meltex tarjoaa monipuolisen tuotevalikoiman, rakennustarvikealan erikoisosaamisen sekä nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen. Tuotetieto liittyy keskeisesti toimintaan. Tuotetietoja julkaistaan useisiin kanaviin, kuten verkkokauppaan ja LVI Infon ja Rakennustiedon tuotetietopankkeihin. Sen lisäksi tuotetietoja julkaistaan lukuisiin myynnin materiaaleihin, kuten hinnastoihin, kuvastoihin, hyllynreunaetiketteihin ja tuotekortteihin.

Meltex tuotetiedot verkkokauppa

Tuotteet tuotetietoineen Meltexin verkkokaupassa

Meltex kuvasto

Adeona Sales Tool -julkaisuautomaatiolla tehty kuvasto

Päätös lähteä yhteistyöhön Canterin kanssa oli oikea – Adeona PIM on vastannut odotuksia.

Jens BoeLiiketoiminta- ja projektipäällikkö, Meltex Oyhttps:///

Ennen keskitettyä tuotetiedonhallintaa, tuotteisiin liittyviä tietoja hallinnoitiin Meltexillä lukuisissa eri paikoissa. Verkkosivujen tuotetietoja hallittiin verkkosivujen käyttöliittymässä, hinnastoja ylläpidettiin Excel-tauluissa ja kuvastoja markkinointitoimistokumppanin InDesign-tiedostoissa, tuote-esitteitä tehtiin manuaalisesti ja tuotekuvat olivat erinäisillä verkkolevyillä, samoin käyttöohjeet ja muut tuotedokumentit. Tuotetieto oli siis hajallaan useassa eri lähteessä.

Tuotetiedonhallinnan käyttöönotto aloitettiin yhteisillä määrittelytyöpajoilla. Määrittelytyöpajoissa käytiin läpi kaikki sen hetkiset ja tuotetietovirrat sekä suunnitelmat ja toiveet siitä, miten ne toimisivat tulevaisuudessa. Koko tuotetiedonhallinnan prosessi mietittiin uusiksi aina tuotteen perustamisesta toiminnanohjaukseen ja siihen, kun se julkaistaan jossain julkaisukanavassa. Samassa yhteydessä tunnistettiin kaikki julkaisukanavat, joissa tuotetietoja näytetään. Niitä on yllättävän paljon. Määrittelyssä mietittiin myös rooleja ja vastuita tuoteprosessissa.

Lue lisää Meltexin määrittelyvaiheesta Projektipäällikkömme Katri Koskentalon blogista ->

Heti alusta alkaen tuli fiilis, että näiden tyyppien kanssa on mukava tehdä yhdessä töitä. Hyvin te vedätte!

Tuotetiedonhallinnan asiantuntijaMeltex Oyhttps:///

Kuten sanonta kuuluu: “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”. Seuraava työvaihe oli tietomallin, tuotteiden ja tuotetietojen perustaminen Adeona PIM -tuotetiedonhallintaan määrittelyjen mukaisesti. Kun tuotetiedot oli saatu vietyä Adeonaan, päästiin aloittamaan niiden hyödyntäminen eri julkaisukanavissa. Verkkokauppaan tuotteet kaikkine tietoineen siirtyvät suoraan REST API -rajapinnan kautta.

Adeona Sales Tool -julkaisuautomaatioon luotiin valmiit taittopohjat tuotekorteille, hinnastoille, tuotekatalogeille, hyllynreunaetiketeille ja myymälämateriaaleille. Taittopohjien ulkoasu tuli Meltexin mainostoimiston kynästä ja Canter hoiti taittologiikan toteuttamisen.

Adeona Sales Tool -julkaisuautomaatiolla tehty tuotekortti

Meltexillä tehtiin iso työ tietomallin luomisessa, tuotetietojen siivouksessa ja järkeistämisessä, ja se kannatti. Projektin lopputuloksena saavutettiin se, mitä lähdettiin hakemaan. Verkkokauppa saatiin julkaistua esimerkillisillä tuotetiedoilla. Kirjautuneet asiakkaat saavat verkkokaupasta ladattua itselleen myös tilauskohtaiset tuotedokumentit – tuotetiedon saatavuutta parhaimmillaan!

Kaikki muu paitsi tuotetiedon tuominen Adeona PIM:istä verkkokauppaan, oli verkkokauppaprojektissa vaikeaa.

Projektityöryhmän jäsenMeltex Oyhttps:///

Adeona Sales Toolin käyttöönoton myötä myös myynnin ja markkinoinnin tekeminen helpottui huomattavasti. Kuvastojen- ja asiakaskohtaisten hinnastojen tuottaminen saatiin automatisoitua. Samalla automatisoitiin tuotekorttien, hyllynreunaetikettien ja myymälöiden hintalappujen tuottaminen. Nyt materiaalien valmistuminen ei ole enää vain markkinointiosaston tai yksittäisten myyjien manuaalisen koostamisen varassa. Aineistot saa muutamalla napinpainalluksella valmiiksi – aina ajantasaisilla tuotetiedoilla varustettuna.

Me olemme kasvaneet, meidän tuotetiedonhallinta on kasvanut, meidän tuotetiedot ovat kasvaneet ja järjestelmä on kehittynyt todella hyvälle mallille. Meillä alkaa olla äärimmäisen loistavat työkalut hallussa.

Tuotetiedonhallinnan asiantuntijaMeltex Oyhttps:///

TUTUSTU MUIHIN ASIAKASTARINOIHIMME

MARTELA

KESKO

ETRA