KoneBoss

KoneBoss Oy on monipuolinen teollisuuden ja korjaamoalan tarpeisiin keskittynyt teknisen alan tukku- ja vähittäismyyntiliike, joka on osa turkulaista perheyritystä Nurmi Yhtiöt Oy:tä. Konsernin yrityksistä Perkko ja KoneBoss ovat Adeona PIMin käyttäjiä.

Toisessa tytäryhtiössämme Perkossa oli jo käytössä Adeona PIM-ohjelma, jossa tuli ajankohtaiseksi versiopäivitys. Tutustuttuamme uuteen versioon, päädyimme konsernitasoiseen ratkaisuun, jossa samassa PIM-ympäristösä oli sekä Konebossin että Perkon yhtiöt. Meille oli myös tärkeää, että ohjelmistotoimittaja pystyisi tekemään integraation PIMin ja toiminnanohjausjärjestelmän välille.

Markkinointipäällikkö Noora Laahanen

Tässä artikkelissa KoneBossin markkinointipäällikkö Noora Laahanen kertoo yhteistyöstämme ja kokemuksistaan tuotetiedonhallinnan parissa.

Lähtötilanne

Tuotetiedonhallinnan järjestelmän hankkimisen taustalla oli halu minimoida tiedonsiirron määrä ja uuden opetteleminen.

KoneBossille suunniteltu uusi jälleenmyyjien verkkokauppa tarvitsi tuekseen ohjelmiston, joka mahdollistaisi tuotetiedon jalostamisen ja tuotekuvien sujuvan hallinnoinnin. Tähän ei yrityksen silloinen toiminnanohjausjärjestelmä taipunut. Sen lisäksi tarve oli tuoda myyjille tulevaisuudessa työkaluja tuotetiedon keräämiseen ja välittämiseen asiakkaille.

Haasteena koettiin myös vanha tuttu resurssipula, kun tuntui että aikaa ei riitä kaikkeen tarpeeksi.

Ratkaisu

PIM toimii KoneBossilla toiminnanohjausjärjestelmän ja verkkokaupan välissä, ja se kuljettaa tuotetietoa integraation kautta rakenteilla olevaan verkkokauppaan.

Tuotetiedonhallintajärjestelmä mahdollistaa KoneBossille tuotetiedon visuaalisen hallinnoinnin ja jalostamisen sekä tämän tiedon edelleenvälittämisen asiakkaille, eli esimerkiksi KoneBoss Oy:n maahantuomien tuotteiden jälleenmyyjille.

Haluamme auttaa ennen kaikkea asiakkaitamme edistämään myyntiään mutta myös kentällä toimivia myyjiämme, jotta he voisivat helposti hakea haluamansa tuotteen tietoineen ja kuvineen verkkokaupasta.

Välillisesti PIM siis palvelee myös KoneBossin asiakkaita ja mahdollistaa paremman asiakaspalvelun.

Keskitetysti hallittu ja rikastettu tuotetieto

on avainasemassa KoneBossin verkkokauppan rakentamisessa. Tieto tallennetaan yhteen paikkaan (ERP), rikastetaan yhdessä paikassa (PIM) ja siirtyy integraation avulla automaattisesti verkkokauppaan.

Ajantasainen ja ennen kaikkea saatavilla oleva laadukas tuotetieto toimii kilpailuetuna Konebossille. Mitä paremmat työkalut tarjoamme myyjillemme ja asiakkaillemme, sitä paremmin pärjäämme markkinoilla.

Jatkossa siintää myös ajatus PIMistä saatavien tulosteiden, esim. tuotekorttien, hintakylttien jne. hyödyntämisestä.

Kuinka pirstaleisen tuotetiedon haasteet näkyivät työskentelyssänne?

Vaikka Perkko olikin käyttänyt Adeona PIMin vanhempaa versiota jo useamman vuoden ajan, ei ohjelmistoa käytetty sen täydellä potentiaalilla. Konebossissa on vuosia talossa olleet ja ammattitaitoiset myyjät ja heidän vahvuutensa on ehdottomasti tuoteosaaminen. Se ei kuitenkaan riitä, että yksittäinen myyjä osaa ulkomuistista kaikki tuotteet, vaan tarve oli saada tuoterekisteriä myös visuaaliseen muotoon, josta olisi helppo hakea tietoa esimerkiksi kentällä liikkuessa.

Noora Laahanen

Yhteistyöprojektin jälkitunnelmat

”Ilman Canterin osaavaa tiimiä ja projektipäällikköämme Sannaa emme kyllä olisi vieläkään tässä. Canter teki loistavan ja selkeän projektisuunnitelman ja jokaisen palaverin jälkeen yhdessä läpikäydyt asiat oli huolellisesti dokumentoitu.

Mikäli joku asia tai tehtävä meidän päässä roikkui, jaksoi Sanna siitä kärsivällisesti muistuttaa vaikka parikin kertaa. Näin pysyimme aikataulussa projektin kanssa.

Toinen positiivisesti ilmennyt asia oli tosiaan Canterin PIMin helppo käytettävyys. Ohjelmisto on selkeä ja helposti ymmärrettävissä”, kertoo Noora.

On hienoa, että Adeonan helppokäyttöisyys on sillä tasolla, ettei uuden käyttäjän tarvitse User’s Guideja lueskella!

Noora Laahanen

Tutustu muihin asiakastarinoihimme

Hedengren PIM
Etra PIM