Kilpailuetua hyvin hallitusta tuotetiedosta

Tuotetiedonhallinta ei ole IT – projekti, vaan strateginen valinta. Viidennessä ja viimeisessä osassa webinaarisarjaamme ”Tuotetiedonhallinta Suomessa 2021” keskusteltiin kuinka tuotetiedonhallinta nähdään kriittisenä tekijänä kilpailukyvyn osalta jatkuvasti kiihtyvässä ja kehittyvässä tuotemyynnissä. Keskustelijoina olivat Canterin Head of Customer Operations Ville Miettinen ja toimitusjohtaja Patrik Palatz  yhdessä tutkintatoimisto Vastakaiun toimitusjohtajan Katariina Tenhusen kanssa. Webinaarisarjassamme esitellään ja syvennetään ”Kaupallinen tuotetiedonhallinta Suomessa” -tutkimuksesta saatuja tuloksia.

Tuotetiedonhallinta on strateginen valinta – kaikki lähtee datasta

Myynnin digitalisoituminen ei ole enää yritysten oma valinta. Tutkimukseen vastanneilta tuli poikkeuksetta esiin, että digitaalisten kanavien kautta tapahtuva myynti vähimmillään tuplaantuu seuraavan parin vuoden aikana. Kanavat, jotka vastaajat näkivät merkityksellisimpänä digitalisoitumisen kannalta olivat verkkokaupan digitaaliset palvelut, applikaatiot ja verkkosivut.

Kuinka strateginen rooli tuotetiedonhallinnalla on yrityksissä ja miten tämä nähdään strategisesta näkökulmasta? 

”Tuotetiedonhallinta tukee yrityksen kasvua ja kilpailukykyä. Tuotetiedonhallinta jää helposti operatiiviselle tai tekniselle tasolle, joka tarkoittaa sitä, ettei siitä saada kaikkia hyötyjä irti.” Ville kertoo webinaarissa. Tämän lisäksi Ville toi esiin kolme tapaa, jolla tuotetiedonhallinta tukee yrityksen kasvua ja kilpailukykyä:

  1. Paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen ja mahdollistaminen kohdennetusti eri kanavissa
  2. Lisää muutosvalmiutta ja ketteryyttä esimerkiksi uusien myyntikanavien nopeaa käyttöönottoa varten
  3. Parantaa oman toiminnan operatiivista kustannustehokkuutta – voidaan tehdä asioita tehokkaammin

”Riskinä kuitenkin on, että tuotetiedonhallinnan käyttöönotto nähdään enemmän IT – järjestelmän hankintaprojektina, eikä strategisena valintana. Mikäli tuotetiedonhallinta ei ole yrityksen johdon agendalla, ja jos tuotetiedonhallinnan prosessien kehittäminen ja sen vastuunjako eivät ole selkeät on mahdollista, että ne vaikuttavat negatiivisella tavalla yrityksen prosessien muokkaamiseen, mittaamiseen ja johtamiseen.” Ville täydentää. 

Ote ”Myynti digitalisoituu – kilpailuetua hyvin hallitusta tuotetiedosta”  – webinaarista

Tuotetiedonhallinta on selkeästi mahdollisuus tai este kilpailukyvyn parantamisessa

Globaalit markkinat kasvavat jatkuvasti ja kilpailutilanteet kiristyvät. Markkinoilla erottautuminen ja oman aseman vahvistaminen sekä parempien asiakaskokemusten tarjoaminen vaatii kilpailukyvyn kannalta erilaisia työkaluja. Näin voimakkaasti kasvavien verkkokauppojen liiketoiminnat luovat pakottavaa tarvetta tuotetiedonhallinnalle. Tutkimuksessa ilmeni, että 84% vastaajista piti tuotetiedonhallintaa kriittisenä menestystekijänä. Vastaajat kokivat olevan tärkeässä roolissa tuotetiedon itsessään, tuotetiedon laadun, tuotetiedon rikastamisen ja erottautumisen markkinassa.

”Jos organisaatiossa ei ole laajempaa ymmärrystä tuotetiedonhallinnasta ja sen merkityksestä, vaan se nähdään yhtenä IT – järjestelmänä muiden joukossa, on se tuolloin mahdollinen kompastuskivi. Kun järjestelmälle löytyy yksi tekninen pääkäyttäjä, saadaan vain noin 20% PIM – järjestelmän hyödyistä. Tuotetiedonhallinnalla on monta lonkeroa ja se on läpileikkaava teema yrityksen sisällä ja sille voi olla vaikeaa löytää oikeaa omistajaa” kertoo Ville.

Tutkimuksessa nousi myös esiin, että 40% tutkituista yrityksistä vastasi, että heillä on jaettu vastuu tuotetiedonhallinnassa mikä helposti muuntautuu ei kenenkään suoranaiseksi vastuuksi. ”Epäselvä organisointi ja epäselvä vastuunjako ovat selkeitä kehityskohteita monessakin organisaatiossa” Katariina mainitsee.

”Niin kauan kun ihmiset ovat mukana yhtälössä, ovat asiat monimutkaisia” jatkaa Patrik. ”Haluan myös korostaa ihmisten johtamisen tärkeyden, ihmisten olemisen oikeilla paikoilla ja henkilöiden ominaisuuksien sopivuuden heille annettuihin työtehtäviin ja vastuualueisiin”.

”Hyvä johtaminen tulee olemaan erottautumistekijä pärjäävien ja vähemmän pärjäävien yritysten välillä. Ne voittavat, joissa osataan johtaa hyvin” täydentää Ville.

Tuotetiedonhallinnan johtamisen kolme keskeistä kulmakiveä tutkimuksesta

Organisaation asenne ja ymmärrys

  • Tuotetiedon ja sen hallinnan merkitystä ei ymmärretä
  • Taloudellisia hyötyjä ei ole käyty läpi
  • Tietojen päivittäminen arjessa ei ole ”hohdokasta”

Organisointi ja vastuut

  • 40 % tutkituista yrityksistä oli jaettu vastuu tuotetiedonhallinnasta, kenelläkään ei ollut kokonaisvastuuta
  • Epäselvä organisointi ja vastuut koettiin selkeäksi kehityskohdaksi

Toimintamallit ja prosessit

  • Yhtenäisten tavoitteiden ja käytäntöjen puute tai sekavuus luo tehottomuutta

Tutustu webinaarisarjan aikaisempiin osiin ja koottuihin vinkkeihin täältä.