Digia asiakaspäivä

PIM ei ole IT-projekti, vaan strateginen valinta

Digia kokosi eilen yhteen Digia Enterprise käyttäjät jo perinteeksi muodostuneeseen käyttäjäpäivään hotelli Scandic Parkiin. Canter oli tilaisuudessa mukana kumppanina sloganilla: “PIM ei ole IT-projekti, se on strateginen valinta”.

Tuotetiedonhallinta, eli PIM ja julkaisuautomaatio nousivat päivän aikana toistuvasti esiin.

Digian myynti- ja markkinointijohtaja Ari Rikkilä toi jo avauspuheenvuorossaa esiin laadukkaan ja hyvin mallinnetun datan merkityksen älykkäiden algoritmien taustalla. Näitä tarvitaan syvän asiakaskokemuksen tuottamiseen, jota tämän päivän asiakkaat osaavat vaatia.  “Me Digiassa uskomme maailmaan, jossa arvo luodaan ekosysteemeissä dataa älykkäästi hyödyntäen.” hän kuvaili Digian maailmankuvaa.

Digian toinen puhuja oli Digian Senior Business Strategist Petteri Erkintalo. Hän totesi, että tuotetietojen merkitys liiketoiminnan ohjaamisessa on valtava. Jos esimerkiksi tukkuri ei pysty tarjoamaan hyvää tuotetietoa jälleenmyyjilleen, asiakas voi varmasti ostaa tuotteen muualtakin, mistä hän löytää tarvitsemansa tuotteeseen liittyvät tiedot. Mitä paremmalla tuotetiedolla asiakkastasi palvelet, mitä kurantimpia tietoa tarjoat ja mitä paremmat sepksit tuotteista löytyy, sen todennäköisemmin menestyt. Hyvä testi tuotetiedon laadun riittävyyteen on kysyä, ostaisitko itse yritykseltänne.

Mikael Etola, Etola Yhtiöiden toimitusjohtaja kertoi esityksessään Etola Yhtiöiden digitalisaatiohankkeesta, jossa Digian lisäksi myös Canterilla on ollut merkittävä rooli. Toimittamiensa ratkaisujen lisäksi Canter on konsultoinut Etola Yhtiöitä mittavasti tuotetiedon hallintaan liittyen.

Jenni Vainio-Kaikuvuo Digialta demosi Etran hiljattain avattua verkkokauppaa, joka erottuu edukseen laajalla ja monipuolisella tuotetiedollaan. “Etralla on Adeona PIM:issä satoja attribuutteja tuotteille. Näiden avulla verkkokauppaan on rakennettu erittäin asiakaslähtöinen tuotehaku, jossa tuotteita voi filtteröidä juuri asiakkaan tarvitsemalla tavalla”.

Mikael Etola toi verkkokaupan lisäksi esiin, kuinka digitaalisuus on auttanut heitä muutenkin hyvin asiakaspalvelun kehittämisessä. “Ennen teimme paksuja tuotekuvastoja kerran vuodessa. Nyt teemme koko ajan asiakaskohtaisia tuoteluetteloja Adeona SalesTool -julkaisuautomaatiolla, joka myös hyödyntää Adeona PIM:iin kerättyä tuotedataa. En edelleenkään oikein tiedä miten se tapahtuu, SalesToolista tulee nappia painamalla ulos kauniisti taitettuja ja asiakaskohtaisia tarjouksia”, hän naurahti.

Kaiken kaikkiaan tapahtumassa vallitsi hyvin innostunut ilmapiiri. Enää digitaalisuus ei selvästikään ole yrityksille vähän pelottava ja vaikeasti hallittava pakko, vaan aito mahdollisuus toimia entistä datapohjaisemmin ja asiakaslähtöisemmin.
[/av_textblock]