Tuotedatan rakenne kannattaa laittaa kuntoon ennen verkkosivu-uudistusta – kolme painavaa syytä

Timo Salminen Karhu HelsinkiTämänkertaisessa blogissamme kirjoittaa kumppanimme Karhu Helsinki Oy:n perustaja ja asiakkuusjohtaja Timo Salminen. Timo tekee päätyökseen yritysten verkkosivustojen määrittelyä ja konseptointia.

Me Karhu Helsingissä olemme suunnitelleet ja rakentaneet verkkosivustoja suomalaisille yrityksille yli 20 vuotta. Verkkosivuprojekteista kiintoisimpia ja usein haastavimpia ovat ne, joissa keskeisessä roolissa on tuotedata.

Olemme oppineet paljon – myös kantapään kautta – tehdessämme tuotedatapitoisia verkkosivuja. Tärkein oppi on tässä: tuotedatan rakenteen määrittely kannattaa tehdä ennen kuin dataa tuodaan verkkosivuille. Kerron seuraavassa konkreettisia syitä.

1. Tuotedatan ja -valikoiman rakenne vaikuttaa lukuisiin asioihin verkkosivuilla

Tuotedatan rakenne linkittyy monessa yrityksessä perustavanlaatuisesti strategiaan ja toiminnan eri osa-alueisiin. Yrityksen verkkosivuilla tuodaan tyypillisesti esiin näitä osa-alueita monipuolisemmin kuin missään muussa kanavassa.

Tuotedatan rakenne ja logiikka ovat suorassa yhteydessä siihen, minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakkailleen – eli siis siihen, mitä yritys myy. Tämä on valtaosalle yrityksiä verkkosivuston sisällön kovaa ydintä. Yrityksen tuote- ja palvelutarjonnan tulee esittäytyä verkkosivuilla selkeänä ja houkuttelevana. Jos tuotedatan rakennetta ei ole määritelty, verkkosivujen keskeisimmän sisällön rakenteesta ja logiikasta on yleensä mahdotonta tehdä perusteltuja päätöksiä.

Tuotedatan rakenne voi vaikuttaa yllättävällä tavalla myös muihin verkkosivujen ominaisuuksiin kuin varsinaiseen tuote- tai palvelusisältöön.

Esimerkiksi uutiset ja muut ajankohtaiset sisältövirrat organisoidaan nykyaikaisilla verkkosivuilla usein jollain käyttökokemusta helpottavalla logiikalla. Kävijälle voidaan tarjota mahdollisuus pureutua ajankohtaissisältöihin vaikkapa aihealueen tai kohderyhmän perusteella. Tällaiset kategoriaratkaisut linkittyvät luontevasti tuotedataan. Jos tuotevalikoimaa halutaan jaotella esim. asiakasryhmän perusteella, tulisi jaottelun toimia samalla logiikalla myös ajankohtaisissa sisällöissä. Sama koskee vaikkapa yhteystietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja sähköisen asioinnin kanavia.

Mikäli verkkosivuston yhteydessä tarjotaan kehittyneempiä toimintoja kuten kaupankäyntiä, asiakkaiden tunnistamista tai sisällön personointia, tuotedatan rakenteen merkitys kasvaa entisestään.

Verkkosivusto tarjoaa parhaan kävijäkokemuksen silloin, kun logiikka on kauttaaltaan yhtenäinen. Monessa tapauksessa logiikan juuret ovat tuotedatassa.

2. Kun tuotedata viivästyy, verkkosivut viivästyvät

Kun tuotedataa ja verkkosivuja työstetään rinnakkain, riski verkkosivujen valmistumisen viivästykselle on ilmeinen. Kokemuksemme mukaan tuotedatan rakenteen määrittely vie usein enemmän aikaa kuin yrityksessä haluttaisiin alun perin ajatella, erityisesti, jos työtä tehdään ilman ulkopuolista asiantuntijatukea.

Tuotevalikoiman jaottelu ja datalogiikan määrittely vievät yrityksen monien perustavanlaatuisten kysymysten äärelle, lähtien siitä, mitä asiakkaille halutaan tarjota nyt ja tulevaisuudessa.

Verkkosivujen tuotanto valmiiseen muotoon ei yleensä etene, mikäli tuotedata on suuremman luokan käymistilassa. Periaatteessa sivustoa voidaan rakentaa myös ilman lopullisia tuotedataratkaisuja, mutta silloin otetaan riski lisäkustannuksista verkkosivuprojektissa. Mikäli tuotedatan logiikassa päädytään tekemään merkittäviä muutoksia, aiheuttaa se helposti myös muutostarpeita jo suunniteltuun ja rakennettuun verkkosivustoon.

3. Samat ihmiset työstävät sekä verkkosivuja että tuotedataa

Kokemuksemme tuotedatasta ja verkkosivuprojekteista kertoo, että samat ihmiset työstävät monessa yrityksessä molempia. Sekä tuotedata että verkkosivut osuvat tyypillisessä yrityksessä sekä tuoteasiantuntijoiden, viestinnän asiantuntijoiden, myynnin että markkinointi-ihmisten tontille.

Tämä tuo tuotedatan ja verkkosivujen rinnakkaiseen työstämiseen lisähaasteita. Ihmisillä on aikaa rajallisesti, ja tuotedatan sekä verkkosivujen työstöprojektin rinnalla on useimpien tehtäväkentässä monia muitakin tehtäviä. Ihmisten on olennaisesti helpompaa aikatauluttaa omaa työtään, jos tuotedata ja verkkosivut laitetaan kuntoon peräkkäisinä eikä rinnakkaisina hankkeina.

En sano, ettei verkkosivujen ja tuotedatan määrittelyä ja suunnittelua voitaisi tehdä samanaikaisesti. Joskus niin on olosuhteiden pakosta välttämätöntä toimia. Yllä kuvaamiini rinnakkaisen työskentelyn haasteisiin on kuitenkin tärkeää suhtautua vakavasti ja niitä on eliminoitava mahdollisuuksien mukaan.

Verkkosivustojen suunnittelijan näkökulmasta on hienoa, jos asiakkaalla on PIM-järjestelmä otettuna vakiintuneeseen käyttöön, kun verkkosivuja aletaan uudistaa. Silloin tuotedata on väistämättä laitettuna kuntoon ja verkkosivujen suunnittelua päästään viemään sujuvasti eteenpäin.

Meillä on vankka usko Canterin asiantuntemukseen tuotedatan määrittelyssä. Jos tuotedatan tarjoileminen verkkosivuilla kiinnostaa, olemme Karhu Helsingissä mielellämme avuksi. Lähetä sähköpostia ja jutellaan.