Tuotetiedonhallinta Suomessa
Tutustu tutkimustuloksiin ja kuule asiantuntijoittemme vinkit
PIM-maailmanmarkkinoiden odotetaan kasvavan 9,0 miljardista dollarista vuonna 2020 16,0 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä. Tärkeimmät tekijät PIM-kysynnän kasvussa ovat voimakkaasti kasvava verkkokauppa-liiketoiminta sekä kasvava tarve tarjota entistä parempaa asiakaspalvelua kiristyvässä kilpailutilanteessa.
Mutta miten suomalaiset yritykset tähän muutoksen suhtautuvat? Ja mitä siitä voi oppia? Toteutimme laajan tutkimuksen aiheesta vuoden 2021 alussa, ja pitkin vuotta 2021 olemme järjestäneet viiden webinaarin sarjan, jossa pureudutaan aiheeseen eri näkökulmista. Löydät alta tallenteet jokaisesta viidestä webinaarista.
Webinaaritallenteet
Kaupallinen Tuotetiedonhallinta Suomessa 2021
Kuinka suomalaiset yritykset hallitsevat asiakkaittensa tuotekokemusta tuotetiedonhallintaa hyödyntäen?
Keskeisiä tuloksia
Myynnin digitalisoituminen korostaa tuotetiedon merkitystä
- Myynnin digitalisoituminen jatkuu voimakkaana
- Tuotetiedon laatu ja tuotetiedon rikastaminen nousevat keskeisiksi kehittämiskohteiksi
- Vaikutukset kilpailukykyyn ja myynnin kasvattamiseen erottautumisen kautta
- Vaikutukset asiakaskokemukseen tuotetiedon rikastamisella ja personoidumpien asiakaskokemusten kautta
Tuotetiedonhallinta nousee kriittiseksi menestystekijäksi
- Tuotetiedonhallinnassa korostuu helppous kerätä tietoa eri lähteistä ja hyödyntää sitä eri tavoilla ja eri kanavissa.
- Keskitetty tuotetiedonhallinta on tehostanut yritysten toimintaa ja tukenut liiketoiminnan kehittämistä. Manuaalinen työ on vähentynyt ja tiedon ylläpitäminen ja rikastaminen helpottunut.
- Onnistumisen kannalta merkittävässä roolissa on tuotetiedonhallinnan johtaminen, selkeät prosessit ja toimintamallit sekä yrityksen sisäinen ymmärrys tuotetiedonhallinnan merkityksestä.
- Erilaisten integraatioiden merkitys tulee kasvamaan entisestään, samoin uusien teknologioiden hyödyntäminen.
Tuotetiedonhallinnan johtaminen
Kuinka suomalaiset yritykset hallitsevat asiakkaittensa tuotekokemusta tuotetiedonhallintaa hyödyntäen?
Viisi vinkkiä tuotetiedonhallinnan johtamiseen
- Tuotetiedonhallintaa täytyy johtaa: sitoutuminen lähtee johdosta, omistajuus, tiimi, roolit, projektijohtaminen
- Koko ekosysteemi mukaan alusta alkaen – dokumentointi
- Tuotetiedonhallinta vaatii aluksi paljon resursseja
- Kommunikointi: tavoitteet (yllättävän harvoin kuulee, että olisi kysytty asiakkailta mitä haluavat tuotetiedoilta), virstanpylväät, eteneminen
- Tunnista ”matalalla roikkuvat hedelmät”
Monikanavainen myynti ja vaikuttavat tuotekokemukset erottautumistekijöinä
Kuusi vinkkiä tuotetiedoilla erottautumiseen ja myynnin kasvattamiseen!
- Tarjoa asiakaskohtaista palvelua kanavasta riippumatta. Mittaa, analysoi, optimoi ja automatisoi.
- Laita perustat kuntoon. Niiden päälle on helppo rakentaa. Melkeinpä mitä vain.
- Datan hallinta on yhteistyötä. Varmista, että tiimilläsi on oikeat välineet tehokkaaseen yhteistyöhön.
- Menestyminen vaatii nopeutta, ketteryyttä ja kykyä erottautua. Jos yrityksesi päättäisi viedä tuotteensa Amazoniin huomenna, olisitko valmis? Miksi asiakkaat ostaisivat sinun tuotteesi kilpailevan sijaan?
- Edelläkävijät jo panostavat sisältöstrategiaan, ja sen pohjalta tehtyyn tuotetietojen rikastamiseen. He erottuvat sillä markkinassa ja luovat etumatkaa muihin.
- Kenelle teette tuotetiedonhallintaa: itsellenne vai asiakkaillenne? Rehellisesti.
Tuotetiedonhallinnan tulevaisuus – Tekoäly ja uudet teknologiat
Viisi vinkkiä tuotetiedonhallinnan tulevaisuuteen
- Perusta kuntoon
- Panosta tuotetietomalliin ja hyviin API-rajapintoihin, joiden kautta voit jakaa ja vastaanottaa tietoja
- Automatisoi ja tehosta rutiiniprosesseja – varmista, että sinulla on tehokkaat työkalut, joista otat täyden hyödyn irti
- Pidä tavoite kirkkaana, seuraa ja analysoi
- Hyödynnä esim. verkkokaupan analytiikkatietoja tuotetiedonhallinnan raportoinnissa ja rikastuksen ohjauksessa
- Pysy koko ajan kartalla asiakkaidesi tarpeista ja selvitä miten asiakkaasi haluaisivat ostaa ja mitä palveluja he oikeasti tarvitsisivat
- Yhdistä sähköisiä kyselyitä, analytiikkadataa ja käyttäjähaastatteluja
- Personoi ja kohdenna
- Tunne asiakkaasi myös verkkopalveluissa ja kohdenna tarjontaa asiakkaan kiinnostuksen mukaan
- Panosta videosisältöihin ja kuviin – myös 360 ja 3D
- Pysy ajan hermolla, kehitä jatkuvasti ja kokeile rohkeasti!
- Vastuuta verkkopalveluiden kehitys, aseta tavoitteita ja seuraa, että asia etenee
- Kehitystä kannattaa tehdä koko ajan, vaikka pienemmin askelin. Mittaa onnistumista ja ole valmis muuttamaan suuntaa tarvittaessa
Myynti digitalisoituu – Kilpailuetua hyvin hallitusta tuotetiedosta
Viisi vinkkiä tuotetiedonhallinnan hyödyntämiseen liiketoiminnassa
- PIM ei ole IT-projekti, vaan strateginen valinta
- Tarkista miten tuotetiedonhallinta näyttäytyy yrityksenne strategiassa
- Data on merkittävä tekijä yrityksen arvonmuodostuksessa
- Kaikki panostavat sen suojelemiseen kyberuhkilta, mutta kuinka paljon yrityksessänne panostetaan sen hallintaan?
- Vastuullisuuden merkitys jatkaa kasvuaan ja on syytä huomioida myös tuoteviestinnässä
- Mieti tuotetiedon rooli liiketoiminnassa läpi toimitus- ja arvoketjun
- Määrittele ja vastuuta tuotetiedon ja tiedonhallinnan omistajuudet ja johda kehitystä systemaattisesti